menu

ثبت آگهی رایگان

مدیریت انرژی با ساختمان های هوشمند

مدیریت-انرژی-با-ساختمان-های-هوشمند

اگرچه ساختمان های هوشمند پیشینه ای چندان طولانی ندارند، اما در همین مدت کوتاه و چندساله، بسیار مورد توجه قرارگرفته اند.

علت استقبال از این ساختمان ها، گام هایی موثر برای نجات زمین است؛ زیرا کارشناسان اعتقاددارند: اگر با همان روش های قبلی در زمینه طراحی شهرها پیش برویم، با توجه به تغییرات آب و هوایی کره زمین، به حتم با مشکلاتی فراوان روبه رو خواهیم شد؛ در نتیجه برای مقابله با این مشکلات باید چاره اندیشید و مشخصه هایی تازه در طراحی شهر تعریف کرد، از آن جمله ساختمان هایی که در تعامل با طبیعت قرار میگیرند، نه ساخت وساز بر طبیعت.

به عبارتی می توان گفت: ساختمانی که دربردارنده محیطی پویا و درعین حال مقرون به صرفه، با تکنیک یکپارچه کردن چهار عنصر سامانه ها، ساختار، سرویس ها، مدیریت، و نیز رابطه میان آنها باشد .به زبان ساده تر ساختمانی که اجزای داخل آن به دلیل سامانه ای یکپارچه، و سازگار با محیط،در تعامل با یکدیگر هستند.

البته این گفته بدان معنا نیست که این ساختمان ها در مقابله باهر رویداد طبیعی و غیرطبیعی مقاوم باشد، بلکه بدین معناست که سامانه بر اساس منطق، رفتار خواهد کرد؛ یعنی رفتارهایی که از قبل محاسبه شده و به سامانه داده شده اند. از طرفی دیگر، مدیریت انرژی می تواند حدوداً 10 تا 30 درصد هزینه ها را کاهش دهد. در ادامه به انواع این سامانه ها پرداخته و با نتیجه گیری متن را به پایان میبریم

سامانه مدیریت انرژی برای کاهش انرژی

این سامانه، سامانه ای کنترلی و با تنظیم عملکرد ساعتی است که از اتلاف انرژی جلوگیری میکند. در این روش با استفاده از دادن زمانی مشخص برای روشن و خاموش کردن وسایل، از اتلاف انرژی جلوگیری می شود. البته در صورتی که هدف ایجاد شرایطی لوکس با کمترین اتلاف انرژی باشد، از سامانه های هوشمند کنترلی IBS استفاده می شود.

انواع سامانه های مختلف ساختمان BMS

BMS ترکیبی است جامع برای تأمین نیازهای مدیریتی به همراه امنیت عملکرد؛ در این سامانه با توجه به داشتن برنامه ای از پیش تعیین شده هرگونه کنترل خصوصی رد می شود . مهم ترین ویژگی این سامانه انعطاف پذیری بالای آن است، بدین معنا که با کمترین هزینه و بدون استفاده از سخت افزارهای گران قیمت و زمان بر، می توان با توجه به نیازهای ساختمان در نحوه کنترل آن تغییر ایجاد کرد. یون مشترک به حدی گسترده است که می توان آن را روی رایانه ای شخصی نصب کرد و با کمک نرم افزار ماکروسافت آن را بروز رسانی نمود:

1. سامانه های کنترل سرما و گرما

2. سامانه های کنترل روشنایی

3. سامانه های اعلام و اطفای حریق

4. سامانه های کنترل آسانسور

5. سامانه های کنترل برق اضطراری

6. سامانه های اخباری لرزه

7. سامانه های زیر ساختاری کنترل شامل توزیع اطلاعات و تلفن

8. سامانه های دوربین مداربسته

9. سامانه های کنترل دسترسی

10. سامانه های توزیع سیگنال های تلویزیونی و ماهواره ای.

سامانه با برنامه زمان بندی روزانه

یون مشترک با استفاده از فهرستی که به عنوان داده در اختیار آن قرار میگیرد، و همچنین با کمک ساعت های الکترومکانیکی، در عملکردهای گوناگون استفاده می شود. از این سامانه معمولاً در زمان هایی که کنترل شخصی میسر نیست، مثلاً در ساعاتی از روز و یا در تعطیلات استفاده میشود:

1. سامانه روشنایی داخلی و خارجی ساختمان

2. کنترل حرارتی محیط و تنظیم درجه حرارت داخلی

3. تهویه مطبوع هوای محیط

4. کنترل فن های تهویه و تخلیه ( مکنده )

5. ترموستات های مستقیم و معکوس

سامانه بهینه سازی دما بر اساس زمان

یون مشترک تعیین کننده کنترل عملکردهای چندگانه و دما است. شیوه کار یون مشترک به گونه ای است که دمای هوای داخل و خارج در آن ثبت شده، و با توجه به تغییرات دمایی، زمان روشن و خاموش شدن سامانه تعیین می شود.کاربرد عمده آن در سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع است. این سامانه با ذخیره عملکرد، قادر است با کمترین هزینه، بالاترین بازده را ارائه دهد.

سامانه کنترل خواستاری

این سامانه مشابه سامانه بهینه سازی دما و زمان است. اما تنها تفاوت آن در اتصال ساعت های کنترلی برای جریان برق است؛ در نتیجه می تواند میزان مصرف برق را نشان دهد و مصرف انرژی را به حداقل برساند .این سامانه با کاهش میزان بارهای اضافی، میزان مصرف انرژی و هزینه را کاهش می دهد.

اهمیت استفاده از BMS

مهم ترین و بارزترین اهمیت آن این است که هزینه های صرف شده، معمولاً بین 3 تا 5 سال پس از ساخت کاملاً بازمیگردد،که البته صرفه جویی در مصرف، بسیار مورد نظر قرار دارد. تواناییهای این سامانه

قابلیت انعطاف: میتوان در سامانه با توجه به نیازها تغییراتی ایجاد کرد،به عبارتی این سامانه قابلیت خصوصیسازی دارد.

قابلیت اعتبار: این سامانه، کاملاً معتبر و قابل اعتماد است چرا که به بهترین وجه ممکن از اتلاف انرژی کم کرده و در نتیجه هزینه ها را کاهش میدهد، ضمن اینکه برای بسیاری از شبکه های مختلف از جمله آسانسور، روشنایی، برق و ... قابل نصب است.

کاهش هزینه های زندگی: در حالت کلی میتوان به اندازه 3 تا 6 درصد صرفه جویی در مصرف کرد و هزینه های زندگی را نیز کاهش داد.

نتیجه گیری اگر در ساخت وساز ها و طراحی ها به جای سرعت و سهولت در ساخت، نگاه خود را هدفمند و معطوف به صرفه جویی ، نه فقط در ساخت، بلکه در کاهش هزینه های زندگی کنیم، با استفاده از این روش های کنترل می توان ساختمان هایی هوشمند همانند یک رایانه طراحی کرد؛ اگر چه به لحاظ تکنیکی و پیچیدگی، با رایانه قابل قیاس نباشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 181

فهرست مطالب شماره 181

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×