menu

ثبت آگهی رایگان

آینده صنعت هوشمند سازی ساختمان

آینده-صنعت-هوشمند-سازی-ساختمان

همه سیستم های الکتریکی امروزی، روشنایی، گرمایش، پرده و سیستم های صوتی/ تصویری از یکدیگر مستقل هستند و به صورت مجزا عمل می کنند. تمایل برای افزایش سطح آسایش زندگی و تأمین ایمنی افراد، الزامی جهت تجمیع همه تأسیسات ساختمان به وجود آورده است به گونه ای که این تأسیسات باهم کار کنند و باهم مرتبط باشند و درنهایت نیازهای کاربران را بهتر تأمین کنند.

ساختمان هوشمند در حقیقت تجمیع همه تأسیسات ساختمانی جهت کنترل آن ها از طریق یک پنل کنترلی در اتاق یا به صورت کنترل از راه دور از طریق یک یونیت کنترلی، کامپیوتر یا اینترنت می باشد. در حالتی که تعداد تجهیزات بسیار زیاد شود، تأسیسات سنتی بسیار پیچیده می شوند. راه حل این مشکل، تأسیسات هوشمند است. در اینجا هدف، دستیابی به صرفه جویی در مصرف انرژی، امنیت بیشتر ساختمان و مدیریت بهتر هست.

تاریخچه صنعت هوشمند سازی ساختمان

در ابتدا این تجهیزات در ساختمان های اداری به صورت اتوماسیون سیستم های هشدار، روشنایی و تهویه مطبوع، جهت هوشمند سازی ساختمان ها انجام می شد. پیشرفت ها در علوم ارتباطات راه دور و کامپیوتر و تبدیل استانداردهای کارهای اداری موجب شد که تکنولوژی شبکه های کامپیوتری مانند دستگاه های اتوماسیون و امنیتی مدرن به ساختمان ها راه یابد. با توجه به استفاده از کامپیوترها در تأسیسات مختلف، این قابلیت ایجاد می شود که همه پروسه های ساختمان پیگیری و کنترل شوند. یکپارچه سازی سیستم ها نشان داده است که می توان به صورت مؤثری منابع ساختمانی را مدیریت، امنیت آن را افزایش و سطح آسایش بالایی را برای کاربران آن فراهم کرد. نباید فراموش کرد که ایده خانه هوشمند نه تنها ساخته وپرداخته تخیل نیست بلکه تلاش و قابلیت تکنولوژی و علم روز را منعکس می کند. طراحان با تأثیر بر شکل و نقش ساختمان ها، واقعیت جدیدی را ایجاد کرده و آن را باکیفیت بالایی تأمین می کنند و ازاین رو انتظارات کاربران کنونی و احتمالاً آینده آن را برآورده می کنند. دستگاه های خودکارسازی در ساختمان های هوشمند نه تنها آسایش بهینه و امنیت را برای افراد فراهم می کنند بلکه مصرف انرژی را نیز کاهش داده (شامل انرژی الکتریکی و گرمای ناشی از دستگاه های گرمایشی)، کنترل و نظارت بر تجهیزات فنی را ارائه داده و امکان پرینت گزارش های لازم راجع به وضعیت ساختمان را ایجاد می کنند. همچنین سیستم هوشمند امکان یکپارچه سازی و مدیریت اعلان حریق، سیستم هشدار، دزدگیر و کنترل دسترسی را نیز به وجود می آورد.

ازنقطه نظر فنی، یک خانه هوشمند که در آن همه زیرسیستم ها با یکدیگر تعامل دارند، محیطی دوستانه در اختیار افراد می گذارند و جدا از این مسئله، قابلیت واکنش خودکار در برابر هر نوع خطر رادارند و با کمترین دخالت انسانی و هزینه های کاربر نسبتاً پایین، طبق محیط کاری تغییر می کنند.

اولین سیستم هوشمند تجربی در سال 1966 به بازار عرضه شد. استفاده معمولی از اتوماسیون خانگی شامل کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش، امنیت، بهینه سازی مصرف انرژی و غیره هست. بر اساس تحقیقات موسسه CABA آغاز فعالیت های مؤثر در حوزه صنعت ساختمان های هوشمند در سال های 1990 رخ داده است و تمرکز بر روی سیستم های کنترلی ساختمان ها قرارگرفته است. تا اواخر سال 2009 پروتکل های ارتباطی سیستم های هوشمند ساختمان طرح ریزی شدند و بر روی مدیریت یکپارچه ساختمان ها تمرکز شد. پس ازاین سال و در سال های 2010 الی 2015 موضوعاتی نظیر کنترل از راه دور و مدیریت داده ها شبکه، سنجش هوشمند انرژی مصرفی و شبکه های بیسیم به صورت جدی توسط محققین سراسر دنیا پیگیری می شدند تا اینکه در اوایل سال 2016 موضوع شبکه های هوشمند مطرح شد که بر اساس ارتباط اجزای مختلف سیستم های هوشمند در سطح کلان تر مانند شهر، استان یا کشور است. این موضوع اساس شهرهای هوشمند است که در حال حاضر نمونه های اجرایی نظیر آمستردام، چلسی و ... را می توان نام برد.

چالشی که هم اکنون درزمینه هوشمند سازی ساختمان ها فکر همگان را به خود مشغول کرده است و بازاری بزرگ را در سال های آتی پیش رو دارد موضوع اینترنت اشیاء است که بر اساس تخمین های زده شده با توجه به بازار 1.9 تریلیون دلاری سال 2013 این رقم برای سال 2020 برابر 7.1 تریلیون دلار خواهد بود.

گفتنی است شرکت « خانه هوشمند کوباکو » به عنوان شرکت پیشرو در زمینه تولید و ارائه خدمات هوشمندسازی و BMS و بهره گیری از متخصصین کارآزموده داخلی سعی در ارتقاء بیش از پیش این تکنولوژی در کشور عزیزمان دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 330

فهرست مطالب شماره 330

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×