menu

ثبت آگهی رایگان

پنجره هوشمند از ورود نور و گرما جلوگیری می کند

محققان سوئیسی مشغول ساخت پنجره هوشمندی هستند که با وجود شفافیت از ورود بیش از حد گرما و نور به داخل اتاق جلوگیری می کند.

به گزارش پیام ساختمان، پنجره ها اجازه می دهند گرما و نور وارد اتاق شوند. در همین راستا محققان سوئیسی مشغول ابداع یک روش ساده هستند تا با قرار دادن آینه های منعکس کننده کوچک در پنجره ها آنها را هوشمند و اتاق های خانه را به فضایی راحت تر تبدیل کنند.

محققان EPFL و Empa در سوئیس مشغول ساخت پنجره های هوشمند ساده ای هستند که شفاف می ماند اما به همه اشعه های نور اجازه ورود به خانه را نمی دهند و همزمان از ورود گرما نیز جلوگیری می کنند.

این محققان با کمک لیزرهایی دقیق یک ساختار میکرو روی سطح یک فیلم ساختند. آینه های کوچک که به لنزهای CPC مشهورند، روی خلل و فرج این سطح بخار شده و روی خلل و فرج این سطح می نشینند. فیلم فراوری شده را می توان روی شیشه یا پنجره های دوجدار قرار داد. در این وضعیت طیفی از آینه های کوچک نور خورشید را به شیوه ای کارآمدتر وارد اتاق می کنند و حتی تاریک ترین گوشه ها را نیز روشن می کنند.

محققان در آزمایش های خود توانستند 80 درصد نور ورودی به پنجره را منحرف و آن را به طور افقی در اتاق منتشر کنند.

به گفته محققان این پنجره در زمستان نیز نور و گرما را منتشر می کند اما از درخشندگی زیاد و گرمایش بیش از حد در تابستان جلوگیری می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×