menu

ثبت آگهی رایگان

خانه هوشمند ایرانی برتر از خارجی

خانه-هوشمند-ایرانی-برتر-از-خارجی

اولین تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند در ایران در سال 1388 (حدود یک دهه پیش) با شخصیت حقوقی "خانه هوشمند کوباکو" به دست یک گروه از جوانان تازه نفس ایرانی آغاز به کار کرد.

هر چند سابقه کم هوشمندسازی ساختمان در ایران در نگاه اول ،چنین القا کند که این صنعت نوپا در ایران خردسال است.اما با کنکاش در سابقه جهانی آن خیلی زود پی بردیم که تاریخچه هوشمندسازی ساختمان در جهان به سال 2000 میلادی می رسد که فاصله چندانی به لحاظ آغاز به کار ، با مشابه ایرانی خود ندارد .فارغ از این مسائل ، در رابطه با چند و چون و کم کیف هوشمندسازی ساختمان در ایران،مزایا ،مشکات و ...آن با مدیرعامل جوان و اولین تولیدکننده تجهیزات خانه هوشمند در ایران به گفتگو نشستیم.آنچه در پی می خوانید ماحصل گپ و گفت صمیمانه پیام ساختمان با مهندس امیر داوری ، مدیرعامل جوان "خانه هوشمند کوباکو" است

آقای مهندس، ابتدا بفرمایید هوشمند سازی ساختمان یعنی چه؟

هوشمندسازی در صنعت ساختمان به معنای پیاده سازی و ایجاد بستر کنترل یکپارچه امکانات و تجهیزات موجود در منزل، تحت شبکه است. به این معنی که از جاهای مختلف دنیا می توان روی بستر تحت وب فراهم شده در ساختمان هوشمند، تجهیزات موجود در داخل منزل را به صورت یکپارچه تنظیم و کنترل کرد. یا می توان در ساختمان هوشمند، یک سری امکاناتی( که مد نظر ساکنان ساختمان یا کارفرمای پروژه است و آنها تصمیم می گیرند کدام یک از امکانات داخل ساختمان کنترل شود) و کارهای داخل ساختمان را به صورت اتوماتیک و طبق برنامه از پیش تعیین شده به خود سیستم سپرد تا سیستماتیک انجام شود. بنابراین در هوشمندسازی ساختمان سعی شده است ساختمان را به معنای هوشمندی که ما می شناسیم، نزدیک کنیم به طوری که ساختمان تحت شبکه یکپارچه بتواند به مثابه یک موجود زنده هوشمندانه عکس العمل نشان داده یا به ما فیدبک بدهد و اجزای مختلف آن دستور بپذیرد.

آقای داوری، به عنوان یک کارآفرین در حوزه فناوری های نوین، مزایای هوشمندسازی را در ساختمان چگونه مطرح خواهید کرد؟

دستاوردها و مزایای هوشمندسازی یک ساختمان را از دیدگاه های مختلف می توان بررسی کرد که در فرهنگ ها و کشورهای مختلف به صورت متفاوت اولویت بندی می شود، اما در کشور ایران مزیت هوشمندسازی ساختمان غالبا شامل سه دسته اصلی است؛ اولین مزیت تامین آسایش و رفاه برای ساکنان و زیبایی و لوکس بودن منزل است. دومین مزیت هوشمندسازی ساختمان، افزایش سطح ایمنی منزل چه از لحاظ سیستم های امنیتی، اعلام سرقت و شبیه آن و چه از لحاظ قطع گاز در هنگام نشت گاز و سیستم های مشابه است و سومین مزیت هوشمندسازی ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق تنظیم روشنایی،دما و... است.

آیا هوشمند سازی ساختمان یک کار لوکس بوده و برای طبقه مرفه جامعه است یا برای همه ساختمان ها ضرورت دارد؟

من می خواهم به این سئوال شما با یک سئوال پاسخ بدهم؛ آیا تلفن همراه برای طبقه مرفه جامعه بود و یا یک کالای لوکس است؟ البته شاید در گذشته لوکس بوده باشد و تعداد معدودی از مردم بخصوص در کشور ما تلفن همراه داشته اند، اما امروزه همان کالای لوکس دیروز که تلفن همراه باشد به یکی از ابزارهای ضروری زندگی تبدیل شده است. سایر مصالح ساختمانی نیز همینطور بوده است. مثلاً در زمان هایی، ساختمان ها آسانسور، آیفون تصویری یا جک پارکینگ نداشته اند، اما امروزه استفاده از این امکانات فراگیر و بعضاً ضروری شده است. مثل سایر مواردی که با پیشرفت علم، تکنولوژی های جدید در خدمت بشر قرار گرفته است، در ساختمان هم هر محصولی که وارد بازار می شود روندی را طی می کند که هوشمندسازی ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست، شاید هوشمندسازی ساختمان هم در آغاز راه، کالای لوکس به شمار می آمده، اما در حال حاضر از آن شرایط روزهای آغازین کالای لوکس مطرح شدن فاصله گرفته و کم کم می رود به عنوان یک ضرورت در زندگی مردم جا باز کند و البته «خانه هوشمند کوباکو» هم ضمن آنکه در شهرها و کشورهای مختلف خیلی مورد استقبال قرار گرفته است، به فراگیر شدن استفاده از این امکان در منازل مسکونی و ساختمان ها کمک کرده است.

بفرمایید شما کار «هوشمندسازی ساختمان» را از کجا شروع کردید؟

کار هوشمند سازی ساختمان توسط تیمی متشکل از نخبگان کشور از سال 1388 با برند «خانه هوشمند کوباکو» تحقیقات اولیه تولید قطعات و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را در کشور آغاز و توسط تیم طراحی قوی و توانمند که باعث افتخار کشور هستند، رشد کرد و در حال حاضر، خانه هوشمند کوباکو سبد کاملی از محصولات هوشمندسازی را تولید می کند که بعضی از آن ها منحصر به فرد است، ضمن آنکه آپشن های متنوع و مختلفی دارد که با محصولات مشابه خارجی قابل رقابت بوده و حتی امکانات بیشتری در مقایسه با مشابه خارجی دارد.

ناگفته نماند «خانه هوشمند کوباکو» اکنون در زمینه هوشمندسازی ساختمان در دنیا حرفی برای گفتن دارد و توانسته است با اتکال به خداوند توانا و اتکا به توانمندی جوانان ایرانی، تقریبا در نصف زمانی که در دنیا این صنعت شروع شده است، نسبت به هوشمندسازی ساختمان اقدام کند و به عنوان افتخار ایران در دنیا بدرخشد.

به عنوان یک کارآفرین، در راه «هوشمندسازی ساختمان» با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

طبیعتاًمثل هر کسب و کاری که در شروع به فعالیت با چالش هایی مواجه می شود برای «خانه هوشمند کوباکو » نیز در آغاز راه مشکلاتی طبیعی، قابل پیش بینی و پیشگیری بود، اما معضل تحریم و مشکلات تولید، تامین مواد اولیه تولید، شرایط اقتصادی نامناسب، نوسانات زیاد نرخ ارز و ... ناشی از تحریم، مشکلات ما را دوچندان کرد. البته صرفاً بیان مشکلات شاید خیلی نتواند دردی از دردهای تولید، تولید کننده و کارآفرین را دوا کند، ولی آنچه مسلم است اینکه کارآفرین باید برای موفقیت در هر کاری، با امید به خدا بر تمام مشکلات غلبه کند و به راهش ادامه دهد.

با توجه به جدید بودن هوشمندسازی ساختمان در ایران، چند درصد کارتان وارداتی و چه بخشی به دست جوانان ایرانی رقم می خورد؟

اگر مقصودتان این است که آیا «قطعه آماده» وارد می کنیم یا نه؟ باید بگویم خیر، ما قطعات آماده وارد نمی کنیم. «خانه هوشمند کوباکو » به عنوان تولید کننده است و ماژول ها و محصولات نهایی در حال تولید در کارخانه کوباکو به دست توانمند همکاران و جوانان ایرانی، طراحی محصولات پیوسته به روز رسانی و هر چند وقت یکبار با ورژن و امکانات جدید ارائه می شود. ضمن آنکه مونتاژ و تولیدمان هم در داخل کشور صورت می گیرد.

هوشمندسازی ساختمان های کشور با توجه به خصوصیات فرهنگی، جغرافیایی، جمعیتی و توانایی تقبل هزینه های آن توسط اقشار مختلف مردم تا چه حد قابلیت اجرایی دارد؟

هوشمندسازی به لحاظ فرهنگی، جغرافیایی، جمعیتی و هزینه در شهرهای مختلف تقریبا یک مسیر را طی می کند، اما در مراحل مختلف و متنوعی هستند؛ به لحاظ فرهنگی در بعضی از شهر ها از هوشمندسازی بیشتر استقبال می شود و در برخی از شهرها کمتر. همچنین در برخی شهرها، «هزینه» را اولویت هوشمندسازی در نظر می گیرند و در برخی شهرها هزینه تاثیر آنچنانی در پذیرش یا عدم پذیرش مردم در هوشمند کردن ساختمان ها ندارد.

جمع بندی اینکه همه این موارد هر کدام به نسبتی در هوشمندسازی ساختمان تاثیر گذار هستند، ولی به طور کلی در شهرهای بزرگ که به لحاظ جمعیتی، پر جمعیت، گردش مالی بالا و منازل مسکونی بیشتری دارند عموما هوشمندسازی گسترش و استقبال بیشتری دارد، اما گاهی عکس این موضوع هم اتفاق می افتد.

قیمت تمام شده محصولات نهایی تولید داخلی شما با مشابه خارجی چه تفاوتی دارد؟

اینکه قیمت تمام شده محصولات داخلی با چه محصول خارجی از چه کشوری مقایسه شود، خیلی متفاوت است. اگر بخواهیم قیمت تمام شده محصولات داخلی را با قیمت محصولات چینی مقایسه کنیم البته با قیمت مناسب ( چون کالاهای چینی طیف وسیعی از قیمت دارند) حدود 30 در صد محصول تولید داخل با حفظ کیفیت، حتی افزایش کیفیت و در برخی موارد افزایش امکانات، نسبت به محصولات چینی قیمت مناسب تر دارند. گاهی قیمت تمام شده محصولات داخلی نسبت به مشابه آمریکایی و اروپایی که کمتر در ایران استفاده می شود، حدود 60 تا 70 درصد قیمت مناسب تر است و اتفاقا این اختلاف قیمت و خدمات پس از فروش کالای ایرانی باعث استقبال بیشتر مصرف کنندگان از «خانه هوشمند کوباکو » شده است.

با توجه به شعار سال های گذشته مبنی بر حمایت از تولید داخلی، دولت در عمل چقدر از تولید محصول شما که به دست جوانان ایرانی رقم می خورد، حمایت کرده است؟

هرچند تا به حال ما در «هوشمند سازی کوباکو» از حمایت دولتی بی نصیب بوده ایم که یا کم کاری از ما بوده و یا به علت سختی و طولانی بودن پروسه اداری، عطای حمایت دولتی را به لقایش بخشیده ایم، اما مرکز آمار شاید بتواند با بررسی دقیق تر، میزان حمایت دولت از واحد های تولیدی را اعلان نماید. بنابراین، ارزیابی این مورد را برعهده مرکز آمار می گذارم.

به عنوان یک کارآفرین و تولید کننده کالای داخلی، از دولت برای حمایت از تولید داخلی چه انتظاری دارید؟

اولین انتظار معقول هر تولید کننده داخلی از دولت این است که بستر با ثبات و یک موازنه منطقی در بازار کسب و کار ایجاد شود و دولت در صحنه اقتصاد به درستی بازی گردانی کند و به نظر ما این بهترین حمایت دولت از تولید داخلی خواهد بود.

اگر از طرف مراجع و مراکز ذیربط، حمایت مورد انتظارتان از شما صورت گیرد، در اشتغال زایی و رفع بیکاری کشور چه نقشی ایفا خواهید کرد؟

قطعا فضای کسب و کار کشور بیش از پیش تقویت و گسترش پیدا می کند و باعث افزایش کیفیت، خدمات و قوی شدن برندهای داخلی می شود. به عنوان نمونه همین اتفاقاتی که تا الان در هوشمندسازی کوباکو افتاده منجر به اشتغال مستقیم چند صد نفر و چندین برابر به صورت غیر مستقیم شده است. قطعا با حمایت بیشتر از تولید داخلی و ایجاد بستر با ثبات تر، اشتغال زایی هم در برند ما و هم در سایر برندهای تولیدی کشور افزایش خواهد یافت.

برای یک واحد مسکونی مثلاً یکصد متری، هزینه های هوشمند سازی نسبت به قیمت تمام شده چقدر مقرون به صرفه است؟

در برآورد مقرون به صرفه بودن یا نبودن هزینه های هوشمند سازی یک ساختمان یا واحد مسکونی، چند متغیر مطرح است که یکی متراژ واحد یا ساختمان دومی تعداد اتاق خواب و فضاهایی که لازم است هوشمند سازی شود و یکی از متغیرهای مهم که در مقرون به صرفه بودن یا نبودن هوشمند سازی بسیار تاثیر گذار می باشد آنکه واحدی که قرار است هوشمند سازی شود در کجای شهر قرار گرفته است. چرا که در بعضی از مناطق شهر هوشمند سازی ساختمان با یک سری از محصولات گران قیمت منطقی است و در بعضی از مناطق -که عمدتا به این شکل است- ممکن است منطقی نباشد و اگر هم باشد شاید مجبور شویم با امکانات کمی آنجا را هوشمندسازی کنیم.

امکان بازگشت هزینه از محل صرفه جویی واحد هوشمند شده تقریبا طی چند سال جبران شدنی است؟

این موضوع را از دو منظر می توان بررسی کرد؛ 1- از دید ساکن ساختمان و کاربر 2- از دید سازنده ساختمان که قصد تجارت و فروش ساختمان را دارد.

اگر بخواهیم بازگشت هزینه «واحد هوشمند شده» را از محل صرفه جویی، از دید کاربر بررسی کنیم شاید بخش مالی آن دیده نشود و ساکن یا کاربر، ارزش افزوده را در آسایش، رفاه و امنیت ایجاد شده برای خانه ببیند. یا نه امکان دارد کاربر ساختمان بخواهد با اندازه گیری مالی هزینه های صرف شده برای هوشمندسازی، نیم نگاهی هم به صرفه جویی انرژی طی چند سال داشته باشد که معمولا در کشور ما این نگاه کمتر مطرح است. در کل، «خانه هوشمند کوباکو» در خیلی از مناطق شهری هم برای استفاده کاربر و هم برای سازنده مقرون به صرفه می باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 372

فهرست مطالب شماره 372

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×