menu

ثبت آگهی رایگان

اصول طراحی و رنگ آمیزی اتاق خواب

اصول-طراحی-و-رنگ-آمیزی-اتاق-خواب

هر خانه از محیط های مختلفی تشکیل شده که مهم ترین آن ها سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی است. توجه به رنگ و چیدمان هر یک از این مکان ها اهمیت زیادی دارد، چرا که ما هر روزه زمان زیادی را در آن ها می گذرانیم و از محیطشان اثر می گیریم.

با این حال شاید چیدمان، دکوراسیون و رنگ اتاق خواب به نوعی از بقیه مهم تر باشد. دلیل این گفته این است که اتاق خواب اولین جایی است که وقتی صبح ها بیدار می شویم و شب که به خواب می رویم در آن قرار داریم.

نکات مهم پیش از انتخاب رنگ اتاق خواب

1. اندازه اتاق خواب

اولین نکته ای که بهتر است در انتخاب رنگ اتاق خواب در نظر داشته باشید، اندازه ی اتاق خواب است. به عنوان مثال اگر اتاق خواب شما کوچک باشد، با انتخاب رنگ های تیره باعث می شوید اتاقتان کوچک تر جلوه کند و دلگیر شود.

برای اتاق های کوچک، استفاده از رنگ های روشن و خنثی بهترین گزینه خواهد بود. از سوی دیگر، اگر اندازه ی اتاق خواب شما در حد قابل قبولی بزرگ است، می توانید از طیف رنگی تیره نیز بهره گیرید. به عبارت بهتر، هر چه اندازه ی اتاق خواب بزرگ تر باشد، دست شما برای انتخاب رنگ مورد علاقه تان بازتر خواهد بود.

2. فضا و جو دلخواه

قبل از هر چیزی باید بدانید که چه نوع حال و هوایی را برای اتاق خود می پسندید. مثلا دوست دارید که اتاقی با فضای آرام داشته باشید، به دنبال هیجان هستید یا محیطی عجیب تر و حتی پیچیده تر می پسندید.

3. هماهنگی اسباب و اثاثیه با رنگ اتاق خواب

این نکته کاملا بدیهی است و همه می دانند که برای داشتن اتاقی زیباتر لازم است میان رنگ و طرح اسباب اتاق و رنگ دیوار اتاق تناسب وجود داشته باشد. در صورتی که این تناسب وجود نداشته باشد، اتاق خواب شما حتی زمانی که مرتب است، آشفته و درهم به نظر خواهد رسید.

4. تک رنگ یا رنگ های ترکیبی

معمولا جذابیت اتاقی که در آن فقط از یک رنگ استفاده شده باشد، بعد از مدت کوتاهی رنگ می بازد و خسته کننده خواهد شد. با این حال این به معنای استفاده بی حساب و کتاب از رنگ های مختلف نیست.

برای اینکه حالت کسل کننده فضا گرفته شود، بهتر است برای رنگ دیوارها یا برخی از اجسام اتاق از رنگ های تندتر استفاده بشود. مثلا می توانید یکی از دیوارها را به رنگی شادتر و متفاوت تر دربیاورید یا زمانی که رنگ دیوار ملایم است از بالش ها و پتوهای رنگ تند استفاده کنید.

5. امتحان کردن رنگ اتاق خواب

رنگ اتاق خواب باید قبل از اینکه کاملا روی همه ی دیوارها زده شود، روی بخش کوچکی از دیوار اتاق امتحان شود. آزمایش کردن میزان هماهنگی رنگ با اتاق باعث می شود قبل از رنگ کردن کامل اتاق پشیمان نشوید.

دسته بندی رنگ ها

پیش از اینکه رنگ اتاق خواب خود را انتخاب کنید، بهتر است ذهنیتی کلی در مورد رنگ ها پیدا کنید.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی معمولا انتخابی مطمئن هستند. بژ، عاجی (ivory)، خاکستری مایل به قهوه ای (taupe)، خاکستری و سفید هر یک می توانند پس زمینه ی بسیار مناسبی برای رنگ اتاق خواب باشند. این رنگ ها به این دلیل خنثی نامیده می شوند که قابلیت این را دارند که با هر رنگ دیگری ترکیب شوند.

رنگ های پاستلی

رنگ های پاستلی برای اتاق خواب بسیار عالی هستند. این رنگ ها ملایم، آرامش بخش و روشن هستند و می توانند به شما کمک کنند تا یک خواب خوب شبانه داشته باشید. می توانید از طیف های ملایم آبی، بنفش کم رنگ (lavender)، سبز، زرد و صورتی استفاده کنید.

این رنگ ها در دسته ی رنگ های پاستلی قرار می گیرند. برای اینکه این رنگ ها کودکانه به نظر نرسند، می توانید با استفاده از لوازمی با رنگ هایی برجسته تر و یا وسایلی با چوب تیره (مثل تخت خواب یا کمد) در چیدمان اتاق تأکید ایجاد کنید.

رنگ های برجسته

رنگ های برجسته معمولا بهترین انتخاب برای رنگ اتاق خواب نیستند. طیف های انرژی بخش و برجسته معمولا رنگی آرامش بخش نیستند. با این حال، در هر اتاق خوابی لازم است که فضایی شخصی ایجاد شود.

رنگ های پاستلی که نزدیک به رنگ های خنثی هستند و حالت ملایمی دارند بهترین انتخاب برای داشتن اتاق خوابی آرامش بخش است.

متداول ترین ترکیب رنگ ها

رنگ آبی و زرد

آبی یکی از رنگ های اصلی است که برای بیشتر افراد خاصیت آرامش بخشی دارد چرا که افراد را به یاد دریا و آسمان می اندازد. استفاده از رنگ آبی روشن در فضای اتاق، یکی از بهترین گزینه های انتخاب رنگ اتاق خواب است.

این رنگ برای اکثر افراد موجب آرامش جسمی و روحی شان می شود. بررسی های روانشناسان نشان داده است رنگ آبی اعتماد به نفس را افزایش، دردها را تسکین و حتی فشار خون را نیز کاهش می دهد.

با وجود تمام این مزیت ها، این رنگ برای اتاق خوابی که به عنوان اتاق کار نیز مورد استفاده قرار می گیرد، مناسب نیست. دلیل این است که استفاده از رنگ آبی ممکن است در طولانی مدت باعث ایجاد احساس کرختی و بی حالی شود و حتی انگیزه فرد را کاهش دهد.

از بهترین رنگ های مناسب برای ترکیب با رنگ آبی، رنگ زرد است. ترکیب آبی و زرد برای طراحی و رنگ اتاق خواب، می تواند علاوه بر القای آرامش به فرد، همچنین موجب تحریک فکر و ذهن شود.

طیف رنگ سبز و زرد

سبز نیز جزء رنگ های سرد به شمار می آید اما از رنگ های اصلی نیست. رنگ سبز روشن ارتباط مستقیمی با روابط عمومی افراد دارد. به همین علت به افرادی که از گوشه گیری و انزوا رنج می برند توصیه می شود از این رنگ در دکوراسیون داخلی منزل خود به ویژه برای رنگ اتاق خواب استفاده نمایند.

این رنگ در کنار القای آرامش، موجب شور و نشاط در فرد می شود. طراحی اتاق خواب با رنگ سبز و زرد در طولانی مدت موجب روشنایی اتاق، احساس آرامش، مثبت گرایی و خوش بینی در افراد می شود.

طیف رنگ قرمز و بنفش

قرمز یکی از رنگ های اصلی است که به بیشتر افراد انرژی انتقال می دهد. به علاوه، رنگ قرمز به عنوان رنگ عشق نیز شناخته می شود. این رنگ فضای اتاق خواب را به ویژه برای زوجین گرم و رمانتیک می کند. از آن جایی که این رنگ از رنگ های گرم به شمار می رود، می تواند موجب برانگیختن هیجانات شود.

این رنگ با رنگ بنفش هارمونی زیبایی دارد و طراحی اتاق خواب با این دو رنگ، علاوه بر رمانتیک کردن فضا، در طولانی مدت موجب افزایش انعطاف پذیری در افراد می شود. بنفش خود ترکیبی از رنگ های قرمز گرم و آبی سرد است.

طیف رنگ قهوه ای

از رنگ های گرم و در عین حال خنثی که در طراحی برخی از اتاق خواب ها از آن استفاده می شود، قهوه ای است. استفاده از قهوه ای برای طولانی مدت به عنوان رنگ اتاق خواب مزایا و معایبی دارد. رنگ قهوه ای موجب انتقال احساس آسایش، راحتی و امنیت در افراد می شود.

همچنین این رنگ می تواند به افراد حس تازگی ببخشد. با این حال رنگ اتاق خواب قهوه ای معایبی نیز دارد. به عنوان مثال این رنگ در بلندمدت باعث تقویت حس بهانه جویی و لجبازی در افراد می شود.

بنابراین توصیه می شود از این رنگ صرفا برای تنوع به عنوان رنگ اتاق خواب استفاده شود و بعد از مدتی با رنگ آبی یا سبز که پیش از آن توضیح داده شد، تعویض گردد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 349

فهرست مطالب شماره 349

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×