menu

ثبت آگهی رایگان

ویژگی های یک آپارتمان خوب

ویژگی-های-یک-آپارتمان-خوب

برای خرید یا انتخاب یک واحد مسکونی یا آپارتمان خوب، ویژگیهایی مانند؛ سبک زندگی، مساحت فضاهای موردنیاز، نسبت مشاعات ساختمان به مساحت کل آپارتمان، کیفیت ساختمان و اجزای آن. در شماره های گذشته پیام ساختمان به بررسی سه نکته مهم خرید آپارتمان پرداختیم و در این شماره ویژگی های دیگر را موردبررسی قرار میدهیم:

کیفیت ساختمان کیفیت ساختمان شامل موارد زیر میشود : کارهای زیر بنایی مثل فونداسیون و اسکلت ساختمان فونداسیون و اسکلت ساختمان از مواردی هستند که پس از نازک کاری پوشیده میشوند و خریداران در این مورد میتوانند از متخصصین ساختمان نظر کیفیت آن را جویا شوند .اما گزارش نتایج آزمایشگاهی تست بتن برای ساختمان های اسکلت بتنی و تست جوشکاری برای ساختمان های اسکلت فولادی از اهمیت بسزایی برخوردار است .

نازک کاری و دکوراسیون ساختمان نازک کاری در کلام حرفه ای همان دیوارچینی و کارهای بعدازآن مثل کاشیکاری ، گچ کاری و سنگ کاری است .

دیوارچینی از دید خریدار بی اهمیت جلوه میکند و بیشتر به مواردی همچون کاشیکاری، مدل و رنگ آن و سنگ کاری و نوع و رنگ آن میپردازند اما توجه داشته باشید که اهمیت دیوارچینی بیشتر از سایر موارد مذکور است. حتماً تابه حال در آپارتمانی زندگی کرده اید که بوی ناخوشایند حمام و توالت را حتی با درهای بسته از چندم تری به مشام میرسد و صدای گفتگوی بچه ها از آپارتمان مجاور شنیده میشود. علت این امر نبستن بالای در ورودی در قسمت بالای سقف کاذب است که غیرقابل رؤیت است .یا اینکه از بلوک های نامرغوب که عایق صدا نیستند استفاده شده و یا دیوار از ضخامت کافی برخوردار نیست. پس به طور خلاصه این نکات کلیدی را به خاطر بسپارید

1- استفاده از بلوک های عایق حرارت و صدا ( بلوک های سبک اصطلاحاً سیپورکس و مشابه آن)

2- ضخامت 20 سانتیمتر برای دیوارهای خارجی و دیوار همسایه مجاور و 10 سانتیمتر برای حدفاصل اتاق ها

3- استفاده از عایق رطوبتی مرغوب در سرویس های بهداشتی

4- استفاده از عایق صوتی در کف آپارتمان خصوصاً سالن پذیرائی

5- بسته بودن کامل دیوارچینی در بالای سقف کاذب

6- عایق کاری کامل بام با عایق رطوبتی و حرارتی و درصورتیکه تردد روی بام متصور است عایق صوتی هم در نظر گرفته شود.

تأسیسات مکانیکی و الکتریکی

زیر بنایی کیفیت لوله های آب رسانی برای آب مصرفی سرد و گرم و سیستم های سرمایشی و گرمایشی خیلی متفاوت اند و بر اساس نسبت کیفیت و قیمت به لوله های فلزی گالوانیزه که رایج ترین و ارزان ترین است تا لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن ولوله های پنج لایه ولوله های مسی که گران ترین و بهترین است ،تقسیم میشوند . درخصوص لوله های فاضلاب توجه داشته باشید که لوله های چدنی کیفیت خوبی دارند ولی لوله های پلیکا از نوع چسبی یا پوش فیت در زمان عبور فاضلاب سروصدای زیادی دارند و این مشکل در لوله های PVC از نوع چندلایه برطرف گردیده است ولی تولید داخلی ندارد.

برای سیم کشی تأسیسات الکتریکی باید از سیم های استاندارد استفاده شود و سیم کشی برق اضطراری یک امتیاز بزرگ محسوب میگردد.ضمناً میتوانید تابلوی فیوزها را با دقت نگاه کنید هر چه تعداد فیوزها بیشتر باشد نشان دهنده این است که سیستم برق کشی در قسمت های مختلف آپارتمان بیشتر تفکیک گردیده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان در ساختمان هایی که تعداد واحدهای آپارتمانی کم است یا متراژ کل بنا کم باشد(حدود ده واحد یا کمتر از 1000 مترمربع) مقرون به صرفه تر است که از سیستم های خنک کننده مجزا و برای گرمایش از پکیج دیواری یا زمینی مجزا و رادیاتور استفاده شود و در ساختمان های بزرگ تر و با تعداد بیشتر منطقی تر است از سیستم های سرمایشی مرکزی (چیلر) و برای گرمایش از دیگ چدنی یا فولادی و فن کویل سقفی یا زمینی که آب گرم مصرفی کل ساختمان را نیز تأمین مینماید استفاده گردد .

سیستم های الکتریکی هوشمند امروزه در ساختمان هایی که از کیفیت ساخت مطلوب تری برخوردارند از سیستم های برقی هوشمند مانند استفاده میشود . به طورکلی این امر باعث صرفه جوئی در مصرف برق و آسودگی و آرامش بیشتر نیز میشود و حتی شما میتوانید از خارج منزل روشنایی و لوازم برقی آپارتمانتان را روشن و یا خاموش کنید.

در و پنجره بهترین نوع درها آنهایی هستند که بر اساس ابعاد درخواستی ساخته میشوند و در ساخت آنها و چهارچوب متعلقه کاملاً از چوب استفاده شده و قیمت آنها نیز بر اساس نوع چوب استفاده شده بسیار متفاوت است. مثلاً چوب بلوط بسیار مقاوم و گران قیمت است ورگه های بسیار متفاوت از بزرگ تا کوچک بارنگ های روشن و تیره جلوه خیره کننده ای دارد . یا چوب راش که رگه های ریز و نقطه های مشکیرنگ دارد و از لحاظ قیمتی در ردیف متوسط قرار دارد و چوب کاج که اصطلاحاً چوب روسی نامیده میشود و بستگی به برش چوب دارای رگه های درشت یا نامعلوم میباشد و از لحاظ قیمت هم در ردیف سوم قرار دارد . ضمن اینکه موریانه این چوب را دوست ندارد و برای استفاده در مناطق پرمخاطره ازلحاظ موریانه مثل شمال کشور بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که برای تشخیص نوع چوب به کارشناس مربوطه مراجعه نمایید چون خیلی دیده شده است که چوب های نامرغوب را با پلیاستر شبیه چوب های دیگر تزئین کرده اند. پنجره ها متنوع هستند و ازلحاظ کیفیت نیز خیلی متفاوت .فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین آنها از لحاظ کیفیت ، پروفیل آلومینیوم ترمال بریک با شیشه دوجداره که حداقل یکی از جدارهای آن شیشه شش میلیمتری باشد و در مرحله دوم پنجره های UPVC با شیشه دوجداره قرار دارند .

ازلحاظ کیفیت گونه های متفاوتی وجود دارد و امکان تغییر رنگ آن ها با توجه به تابش آفتاب وجود دارد ولی به هر حال درزبندی آنها در درجه نخست اهمیت قرار دارد و برای تست آن میتوان یک اسکناس را از طول لای پنجره قرار دهید و پنجره را ببندید . در صورت درزبندی صحیح به سختی میتوانید اسکناس را بیرون بکشید و امکان پاره شدن اسکناس زیاد است. دکوراسیون داخلی در مورد دکوراسیون داخلی آپارتمان و لوازم مورد استفاده شده سخن بسیار اما در خصوص طراحی دکوراسیون داخلی که امری سلیقه ای است حتماً اول ازهمه به کاربرد و بعد به شکل موضوع موردنظر و همخوانی ازلحاظ شکل و جنس و رنگ با سایر لوازم منزل توجه کنید.. ضمناً به این موضوع هم گوشه نظری داشته باشید که همیشه تغییر همه یا بخشی از کارهای تزئینی و دکوراتیو به سادگی امکان پذیر نیستند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 192

فهرست مطالب شماره 192

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×