menu

ثبت آگهی رایگان

احیای معماری ایرانی در تلفیق با معماری مدرن

احیای-معماری-ایرانی-در-تلفیق-با-معماری-مدرن

معماری بی بدیل به لحاظ رنگ،استحکام، صرفه جویی در انرژی و همزاد بودن با طبیعت به لحاظ زیبایی شناسی و بهره وری همواره قابل توجه بوده است .

اما با ظهور مدرنیته و پست مدرنیستم قالب هایی از سازه های مسکونی و اداری و تجاری معماری از جنس غرب وارد معماری ایران شد این فرآیند موجب شد سبک غربی معماری در سازه های ایران متداول گردیده و ذائقه مردم با این نوع از معماری همسو شود .

معماری چشم نواز ایرانی با وجود کاربرد ابزاری از جنس طبیعت و مانوس بودن با حافظه تاریخی شهروندان می تواند تداعی کننده یک حس خوب در میان عموم مردم باشد .

درباره معماری ایران و پیوند آن با معماری مدرنیته غرب با مهندس کاظمی مدیرعامل شرکت پرتو صانع مجری و پیمانکار در معماری ،طراحی ،نوسازی ،بازسازی و مقاوم سازی پروژه های ساختمان گفتگویی داشتیم که از نظر می گذرد.

مهندس کاظمی درباره فعالیت شرکت پرتو صانع گفت: شرکت ما با در نظر گرفتن رسالت احیای معماری ایرانی و توسعه معماری بر پایه ذائقه سنتی ایرانی در معماری داخلی و خارجی با بیش از دو دهه سابقه در حال فعالیت است .

وی خاطرنشان کرد: این شرکت با شناسایی المان ها و نشان های ایرانی و کاربرد آن بطور متمرکز در یک معماری، تجربیات موفقی را پشت سر گذاشته هرچند فعالیت تجاری این شرکت علی رغم موفقیت های خود کمتر تجاری سازی شده است اما دقت نظر و مطالعات و تجربیات مداوم این شرکت در فرآیند تولید و ارائه خدمات مثال زدنی است.

وی افزود: یکی از موانع شرکت ما در امر اجرای طرح ها، قوانین و چارچوب های شهرداری بوده است به طور نمونه برای اخذ تاییدیه یکی از پروژه های در منطقه چهار مجبور به صرف هزینه های زمانی و به طبع مالی بسیاری شدیم . تاجایی که به انجام رسیدن این معماری منجر به الگو گرفتن سایر پروژه های دیگر از آن شد. واین مایه افتخار شرکت پرتو صانع است که توانسته ایم معماری ایرانی را در ترکیب با معماری مدرن احیا نماییم.

به گفته مهندس کاظمی مطالعات معماری و نشان های ایرانی بعلاوه رنگ شناسی و شناخت قابلیت مصالح از جنس چوب، آجر و ... با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناسب شرایطی برای مالک و سازنده ها فراهم می آورد که معماری چشم نواز با القای یک حس نوستالژیک با هزینه ای مقرون به صرفه در مقایسه با سایر مصالح گران می شود.

وی ادامه داد: گروه ما با مطالعات اسنادی و میدانی مناسب با شناسایی قابلیت متریال های ایرانی و غربی به بومی سازی معماری غرب نائل آمده که با کمک مصالح و امکانات مدرن و با درنظر گرفتن مختصات اقلیمی توانسته ضعف و کاستی های مصالح سنتی ایران را مرتفع و بسیاری از امتیازهای شاکله معماری ایرانی را حفظ نماید .

وی افزود: این شرکت سعی نموده با بکارگیری مصالح ایرانی و معماری سنتی در بخش هایی از سازه همچون آشپزخانه ضمن بکار گیری مصالح مناسب با بکارگیری مصالح غربی امکان ایجاد تنوع و تداوم را فراهم آورد. برای مثال با استفاده از آجر در بخش داخلی کابینت های آشپزخانه ترکیبی از مصالح مدرن و سنتی و به ترکیب زیبایی دست یافتیم که به لحاظ اقتصادی و حفظ انرژی کاملا مقرون به صرفه است. از لحاظ مقاومت نسبت به سایر مصالح مقاوم تر هم می باشد

همچنین اظهار داشت : هرچند که استفاده از چوب همواره با هزینه زیادی همراه بوده است اما با تلفیق چوب با سایر مصالح و همچنین دستکاری در مصالحی چون سرامیک و سنگ می توان به کاربرد زیبا و ارزان تری در معماری سنتی دست یافت.

مهندس کاظمی تصریح کرد: شرکت پرتو صانع با امکان ارائه خدمات مشاوره ای فراوان در رسته های طراحی،تجهیز و اجرا در پایتخت و سایر شهرها سعی در ترویج معماری ایرانی و در عین حال بروز دارد ، با داشتن مهارت شناخت مصالح و امکانات موجود بعلاوه مطالعه میدانی و با در نظر گرفتن سلایق و نیازهای کارفرما اقدام به ساخت قالب های مناسب در بستر اجرا نموده که گاه تا حدود یک سوم هزینه آن بخش را تقلیل داده است .

لازم به ذکر میباشد که این گروه ابتدا با جلسه ای با رویکرد روانشناسانه با کارفرما و صاحبان پروژه در بخش ساخت و باز سازی اقدام به شناسایی سلیقه و ذائقه افراد نموده و در نهایت همسو با آن به اجرای طرح های مناسب با سلیقه و پتانسل های مکانی و زمانی پروژه اقدام به ارائه طرح و تامین و گاها تولید مصالح با کمترین هزینه می پردازد .

ضمن آنکه اجرای سلیقه افراد در معماری داخلی گاه نیازمند تولید اقلام مورد نیازی چون میز و لوستر و .... است که تیم پرتو صانع جهت ساخت منحصربفرد آن اقدام می کند . تا جزییات مورد نیاز صاحبان پروژه به زیباترین شیوه و کمترین هزینه اجرا شود .

گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی نیازمند تشویق های مناسب و کمک در بخش قوانین و مجوزهاست که لزوم آن به شدت احساس می شود . در هرصورت این آمادگی در شرکت پرتو صانع برای ارئه خدمات و اجرای معماری داخلی و نمای سازه های مسکونی و اداری و تجاری و تفریحی و گردشگری وجود دارد.

پرتو-صانع

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×