menu

ثبت آگهی رایگان

چرا هوشمند سازی؟

چرا-هوشمند-سازی

راه دوری نرویم! همین چند دهه پیش اگر به شما می گفتند که بهای بیشتری برای خرید یک تلویزیون باید پرداخت، زیرا آن تلویزیون یک دستگاه کنترل از راه دور دارد، ممکن بود بگویید مگر خدای ناکرده خودم یا اهل منزل (معمولا هم کوچک ترین فرد خانواده) دچار مشکلی هستیم که در کنار تلویزیون بایستیم و شبکه های محدود آن زمان را جابه جا کنیم.

امروز اما، تصور کنید که برای چند ساعت دستگاه کنترل تلویزیون شما گم شود، حاضر هستید تمام خانه را زیرورو کنید تا آن را بیابید. یا مثلا اگر کسی از تلفن های هوشمند با ما سخن می گفت، غالبا پاسخ می دادیم که مگر تلفن غیرهوشمندِ من چه ایرادی دارد که یک اسباب بازی، آن هم بسیار گران تر و بزرگ تر را جایگزین آن کنم؟ همین نگرش در ابتدای ورود خودروهای ژاپنی جدید به کشورمان که در مقابل خودروهای قدیمی به نظر محکم تر و قدرتمندتر می آمدند نیز، وجود داشت. اغلب بسیار مقاومت می کنیم، اما پس از اندک زمانی مشتاق به استفاده از این فناوری های نوین می شویم.

در خصوص صنایعی همچون ساختمان اما وضعیت پیچیده تر است، چراکه موضوع تنها با یک پدیده مصرفی شخصی مرتبط نیست که دیر و زودش تفاوت چندانی به حال خریدار نداشته باشد. چه آنهایی که معمولا بدون آگاهی کافی از مصالح یا تجهیزاتی استفاده می برند که شاید به طور کامل هم امتحان خود را پس نداده اند و چه آنها که از آن سوی بام افتاده اند و تا درصد قابل توجهی از ساختمان های شهر را دارای مصالح، تجهیزات یا فناوری های جدید نبینند حاضر به تغییر نگرش خود نیستند، معمولا بازندگان بازی رقابت در فروش ساختمان های خود هستند. به خصوص در بازارهای راکد که معمولا مشتری ها به سمت وسوی واحدهای مسکونی ای می روند که دست کم از جهاتی منحصربه فرد باشند. مدت کوتاهی است که پدیده هوشمندسازی جای خود را در بازار یافته است. بااین همه، به طور میانگین واحدهای ساختمانی در اینجا، از فناوری هایی بهره می برند که گاهی چندین سال عقب تر از فناوری هایی است که در کشورهای آمریکای شمالی از آنها استفاده می شود. در اینجا توضیحاتی درباره توانایی های یک سامانه هوشمند و رفع نگرانی های بی دلیل سازندگان محترم واحدهای تجاری و مسکونی در عرصه صنعت ساختمان کشورمان ارائه می دهیم.

هوشمند سازی در یک ساختمان تعاریف بسیار متفاوتی دارد. مثلا از زمان هایی که فردی از پله برقی استفاده نمی کند، انرژی بیهوده مصرف نشود گرفته تا یک دورفرمان که به صورت اتوماتیک در گاراژ شما را باز و بسته می کند. اما آنچه در سال های اخیر در آمریکا و کانادا و برخی ازکشورهای اروپایی به شدت مورد استقبال قرارگرفته چیزی فراتر از اینهاست. امکاناتی مانند کنترل درجه حرارت منزل از طریق تلفن همراه، یعنی امکان روشن، خاموش یا تنظیم سیستم های گرمایشی و سرمایشی به خصوص برای ویلاها و املاکی که به طور موقت از آنها استفاده می شود.

به طور مثال روشن و خاموش کردن ماشین لباسشویی در ساعاتی که هم مصرف برق ارزان تر است یا زمانی که شخصی تصمیم می گیرد زمانی که در منزل نیست ماشین لباسشویی اش را روشن کند. مصارف تفریحی و سرگرمی هوشمندسازی برای جوانان بسیار جذاب به نظر می رسد. به جای خریداری چندین سیستم صوتی و تصویری جداگانه و سرگردانی میان اینکه کدام دستگاه کنترل از راه دور، کدام تلویزیون یا ضبط صوت و غیره را کنترل می کنند. در یک سیستم هوشمند همه فایل های موسیقی و فیلم ها در یک سرور مرکزی ذخیره می گردند و در هر کجای خانه در دسترس هستند. مدیریت نور یک خانه چه به لحاظ کاهش مصرف انرژی و چه از لحاظ سهولت، یکی دیگر از کارکردهای هوشمندسازی است. اینکه چراغ های خانه سناریوهای مختلفی بپذیرند و شما زمان خروج از منزل به جای آنکه وارد تک تک اتاق ها شوید بتوانید با یک کلید همه چراغ ها را، مثلا به استثنای چراغ راهرو خاموش کنید، امکانی به ظاهر ساده اما در واقع بسیار راحت و لذت بخش است.

سؤال دیگری که برای بسیاری از سازندگان واحدهای مسکونی مطرح است، این است که صرف نظر از محاسن یک سیستم هوشمند، آیا سالمندان، کودکان و به طورکلی کسانی که از فناوری های مدرن استفاده نمی کنند دچار مشکل می شوند؟ پاسخ این سؤال به طور قطع منفی است. بدین جهت که تقریبا در همه سیستم های جهانی هوشمند سازی، سامانه هوشمند به طور موازی با سیستم سنتی خانه عمل می کند. بدین معنا که اگر شما تمایل نداشتید تا از طریق آیپد خود چراغ زیرزمین را خاموش کنید بدون آنکه با مشکلی مواجه شوید، قادر خواهید بود با کلید سنتی برق این کار را انجام دهید.

اینکه هزینه های مصرف شده از طرف سازندگان تا چه حد برگشت پذیر است، در عالم واقعیت به مؤلفه های مختلفی همچون منطقه ساخت ملک مسکونی، میزان استفاده از المان های لوکس و توقع خریداران بستگی دارد.

گفتنی است شرکت " خانه هوشمند کوباکو " اولین تولید کننده سیستم های خانه هوشمند در ایران و مجری راه کارهای هوشمندسازی برای پروژه های در حال ساخت و همچنین ساختمان هایی که در حال بهره برداری هستند ، شما را در لذت تجربه زندگی در خانه هوشمند ، همراهی میکنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 238

فهرست مطالب شماره 238

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×