menu

ثبت آگهی رایگان

معیارهای انتخاب سیستم BMS

معیارهای-انتخاب-سیستم-BMS

سیستم مدیریتی ساختمان به یکی از گریزناپذیرترین شاخه های علمی، تحقیقاتی و اجرایی در ساختمان ها به منظور نظارت و کنترل خودکار تأسیسات تبدیل گردیده است. همچنین با توجه به کمبود منابع انرژی در سطح جهان، اهمیت مصرف بهینه سوخت بیش ازپیش موردتوجه است.

سیستم مدیریتی ساختمان (BMS) وظیفه مدیریت و کنترل وضعیت ساختمان را از لحاظ سرمایش و گرمایش، روشنایی، کنترل تردد امنیت، سیستم اعلام حریق و ارتباط منطقی این زیرسیستم ها را که از طریق یک پردازش گر دیجیتالی الکترونیکی برای کنترل الگوریتم ها استفاده می شود و قابلیت برقراری ارتباط با دیگر کنترلرها را امکان می سازد.

خرید، نصب و راه اندازی صحیح یک سیستمBMS سرمایه گذاری مهمی به شمار می رود. این سیستم ها به صورت یکپارچه و گران قیمت هستند و نصب آنها می تواند به صورت مرحله ای انجام شود. مدیران تأسیسات به منظور اینکه BMS خریداری شده بهترین سیستم جهت نصب و اطمینان از برآورده کردن خواسته های آنها به منظور رفع نیازهای مصرف کننده باشد عواملی را جهت تصمیم گیری و انتخاب خود در نظر می گیرند. این عوامل در زیر به طور مختصر بحث شده است.

قابلیت های BMS

توانایی BMS برای کنترل هزینه انرژی و اصلاح عملکرد اجزا از طریق کنترل از راه دور و همچنین کاهش اتلاف انرژی و هزینه نیروی انسانی به طوریکه آسایش و راحتی ساکنان را فراهم کند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین یکپارچه کردن توابع ساختمان و عملکردها در یک سیستم یکی از مهم ترین مشخصه های سیستم های اتوماسیون امروزی است. انتخاب یک سیستم در انتخاب یک BMS باید عواملی موردتوجه قرار گیرد.

نخست می بایست تأمین نیاز مصرف کننده در پروژه های مشابه در نظر گرفته شود، دیگر این که باید به مدت زمانی که سیستم در فعالیت تجاری خواهد بود توجه شود، سوم این که به آموزش کاملاً طبقه بندی شده برای پرسنل عملیاتی و کارکنان تعمیرات و نگهداری تأکید شود و در آخر به حمایت، گارانتی و خدمات پس از فروش جهت یک دوره بلندمدت توجه شود.

محدودیت های سیستم BMS

تمام مشکلات مربوط به حفاظت و عملکردها را بهبود نمی بخشد. هر چند که این سیستم به مؤثرتر بودن عملکردها کمک می کند، اما نمی تواند تمام نقایص را پوشش دهد. از این قبیل است عدم پیشگیری و برنامه ریزیهای حفاظتی. مشخص کردن نیازهای اتوماسیون BMS می تواند نقایص موجود در عملکردهای کنونی را مشخص کند، نمونه بارز کمبود و نواقصی که مدیران تأسیسات را در مورد راه اندازی یک سیستم جدید اتوماسیون ترغیب می نماید، عبارت اند از:

استفاده زیاد از انرژی

بازدهی حفاظتی پایین

عدم هماهنگی فعالیت های حفاظتی

عدم توانایی تطابق سیستم های ساختمان برای تغییر نیازها و احتیاجات ساکنان

عدم هماهنگی میان سیستم های مختلف ساختمان

توانایی سیستم در مشخص کردن روند حرکت در آینده BMS انتخاب شده در صنعت ساختمان باید به آسانی بتواند خود را با روند حرکت رو به رشد در آینده تطبیق دهد. به این طریق مدیران تأسیسات می توانند در آینده تصمیمات جدیدی را بدون صرفه هزینه کلان اتخاذ کنند.

مکملی برای شرکت های نگهدارنده تأسیسات

BMS فرصتی عالی برای شرکت های تأسیساتی به منظور رقابت با دیگر شرکت های ساختمانی در بازار، به ویژه برای شرکت های متوسط یا کوچک فراهم می کند . این کار را توسط ابزارهای زیر انجام می دهد.

توان اطلاعاتی: عملیات و عملکردهای نگهداری به سمت یکپارچگی نزدیک میشود، و این امر دستیابی به اطلاعات را برای پرسنل تأسیساتی امکان پذیرتر می سازد و به آنها در شناخت مشکلات کمک می کند تا به خوبی تمامی مشکلات، حتی آنهایی که غیرقابل تشخیص و اخطار دادن هستند، را تشخیص دهند.

استفاده مؤثر از کارکنان تأسیساتی و نگهداری: کنترل و مانیتورینگ از راه دور برای افزایش بازدهی.

تشخیص خطاها: که هزینه تأسیساتی را کاهش و عمر مفید سیستم را افزایش میدهد و به برنامه ریزی بهتر تأسیسات کمک می کند.

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده در بالا اهمیت ادامه آموزش کارکنان را در مورد کلیه سیستم های جدید مدیریتی BMS را در بازار افزایش می دهد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 192

فهرست مطالب شماره 192

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×