menu

ثبت آگهی رایگان

آلاچیق، فضایی برای لذت بردن از طبیعت

آلاچیق-فضایی-برای-لذت-بردن-از-طبیعت

از گذشته آلاچیق وجود داشته و البته علاقه مندان زیادی نیز داشته است و فقط این مکان دوست داشتنی را بیشتر در پارک های جنگلی و فضاهایی خارج از شهر دیده ایم و امروزه این امکان وجود دارد آن را در حیاط خانه و حتی آپارتمانمان داشته باشیم.

ساخت آلاچیق در انواع سبک های متفاوتی مانند سنتی، مدرن، پرگوها، قابل حمل و … امکان پذیر است.

نوع سنتی معمولاً از چوب ساخته می شود و اضلاع منظم و هندسی دارند.

سقف انواع آلاچیق های سنتی معمولاً به شکل شیروانی و از جنس چوبی، انواع سفال، نی و الیاف طبیعی و… ساخته می شود.

طراحی آلاچیق چگونه انجام می شود؟

ساخت آلاچیق بر اساس این امر انجام می شود که شما بتوانید از فضای سبز اطراف و هوای باز استفاده کنید و از بودن در دل طبیعت لذت ببرند.

در وهله ی اول برای طراحی آلاچیق چوبی باید به موارد زیادی دقت داشته باشید و فراموش نکنید که قصد از ساخت این بنا استفاده از فضای سبز خانه یا آپارتمان است و بنابراین چه سنتی و چه مدرن شما باید از تابش مستقیم نور خورشید و بارش برف و باران در امان باشد و با ساخت آلاچیق و طراحی آلاچیق به شکل درست و اصولی از فضایی که برای نشستن و دورهمی ایجاد می شود لذت ببرید.

بهتر است بدانید طراحی آلاچیق حد و مرزی ندارد و می توانید از سلیقه خود و دیگر ساکنان خانه و آپارتمانتان استفاده کنید و از فرم و حالت های متنوع بهره ببرید تا محیطی زیبا خلق کنید.

برای طراحی آلاچیق چوبی بهتر است نقش رنگ ها را فراموش نکنید. رنگ ها غالباً روح بخش هستند و بهتر است رنگ های شاد را در انتخاب لوازم و … بکار ببرید.

پوشش گیاهی نیز نوعی رنگ دلپذیر است و بهتر است سایر وسایل را از رنگ های زنده و متنوعی انتخاب نمایید. نترس بودن و جسارت داشتن در انتخاب رنگ به شما نتیجه خوبی خواهد داد و محیط دل چسبی را خواهید ساخت.

آلاچیق ها کمک می کنند حتی در وسط حیاط کوچک خانه مان محیطی برای رسیدن به آرامش داشته باشیم.

انواع آلاچیق از نظر مصالح کدم اند؟

آلاچیق در فضای باز و در ارتباط با آب و هوای متفاوت است و باید در انتخاب مصالحی که در زمان ساخت آلاچیق به کار می برید دقت زیادی داشته باشید.

جنس آلاچیق را می توانید بنا به نیاز، بودجه و سلیقه تان انتخاب کنید که معمولاً از مصالحی مانند آلاچیق چوبی ، فلزی، پارچه ای، شیشه ای یا از پیش ساخته استفاده می کنند.

گاهی حتی می توان از ترکیب سنگ، چوب و دیگر مصالح برای ساخت آلاچیق استفاده کرد، فضایی زیبایی را ساخت و فقط باید توجه کنید که مصالح استفاده شده شما هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.

انواع سقف آلاچیق ها

در ساخت آلاچیق طراحی سقف بسیار اهمیت دارد و برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید باید به شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن قرار دارید توجه کنید.

برای مثال اگر در شمال کشور قرار دارید برای طراحی آلاچیق از پوشال های گیاهی و پوشش های چوبی خاص استفاده کنید تا فضایی زیبا با گیاهان سبز داشته باشید.

سقف های چوبی از محبوب ترین سقف ها هستند و به شما کمک می کنند از نور خورشید و حس زیبای فضای اطرافتان استفاده کنید.

آلاچیق چوبی با سقف های چوبی که تنوع زیادی دارند، بسیار شیک و زیبا بوده و معمولاً هر نوع سلیقه ای این فضا را می پسندد. البته لازم نیست سقف داشته باشد و می توانید از فضای اطراف و آسمان زیبا بهره ببرید.

به این فکر نکنید که آلاچیق چوبی قدیمی است و امروزه آلاچیق چوبی در طرح های مدرن و امروزی ساخته می شوند و طرح های جدید و جذابی نیز دارند.

با انتخاب آلاچیق چوبی مدرن حس نزدیکی به طبیعت بیشتری با طرحی مدرن خواهید داشت.

معمولاً دیوارهای آلاچیق ها از مصالح محکمی ساخته می شوند و در بخش هایی مانند وسط یا در گوشه ای از پارچه می توانید استفاده کنید تا پارچه مزاحمتی برای رفت و آمد ایجاد نکند.

متریال آلومینیوم نیز برای ساخت سقف بسیار مناسب است و این ماده مقاوم و بادوام بوده، وزن بسیار کمی دارد. نوع آلومینیومی این برتری را دارد تا به راحتی بتوانید در میان درختان و گیاهان محوطه تان آن را پنهان کنید.

سقف های پوشالی نیز مناسب اند. پوشال هایی از گیاهان برای سقف آلاچیق ها مخصوصاً در شرایط آب و هوایی شمال یا جنوب کشور بسیار متناسب هستند و فضای زیبایی را با ترکیب با پوشال و گیاهان برای شما به وجود می آورند.

سقف هایی برای آلاچیق ها با گیاهان رونده بسیار زیبا بوده و حس طراوت و تازگی را به شما هدیه خواهند داد. آلاچیق با سقف تاشو نیز زیبا و متنوع است.

سقف های پارچه ای با استفاده از ریل هایی که گیره های مخصوص دارند این امکان را به شما می دهند تا باز یا بسته بودن سقف را خودتان انتخاب کنید.

سقف و دیوارهای حصیری نیز گزینه ای زیبا و مناسب است. وجود حصیر برای سقف حس نزدیک نزدیکی به طبیعت را به شما خواهد داد و فضایی جذاب و جدید ایجاد خواهد کرد. حصیر حس رطوبت را در خود نگه می دارد و هوای خنک را در محیط شما جریان خواهد داد و می توانید از آب و هوا اطرافتان نیز لذت ببرید.

نورپردازی آلاچیق چگونه باید باشد؟

آلاچیق معمولاً در شب استفاده بیشتری دارد و باید در زمان ساخت آلاچیق به نورپردازی آلاچیق نیز توجه کنید.

انتخاب وسایل نورپردازی آلاچیق دقت زیادی لازم دارد و باید چراغ های مخصوص که مناسب استفاده در فضای بیرون هستند، استفاده کنید.

نورپردازی آلاچیق کاربرد آن را بیشتر و ظاهر زیباتری به آن خواهد داد.

نورپردازی آلاچیق حتی می تواند اثرات روانی مثبتی بر روی شما و سایر ساکنان به وجود آورد.

هزینه ساخت آلاچیق ها چه مقدار است؟

یکی از گزینه های مهم در ساخت آلاچیق هزینه ساخت است که این هزینه بنا به طرح یا مصالحی که انتخاب می کنید متفاوت است.

به طور مثال اگر چند ضلعی انتخاب شود به دلیل اینکه ستون های بیشتری لازم دارد قیمت ساخت آن نسبت به آلاچیق های چهار ضلعی و دایرهای شکل بیشتر است.

محل قرارگیری در قیمت تأثیر زیادی دارد و اینکه شما بخواهید اطراف آلاچیقتان فضای سبز، آب نما، چراغ و … داشته باشد یا خیر هزینه شما متفاوت خواهد بود.

متراژ، جنس و کیفیت مصالح، چیدمان درون ، طراحی بیرونی ، نوع سقف، دست مزدها و … همگی بر روی قیمت و در واقع هزینه ساخت تأثیر گذار هستند.

آلاچیق آپارتمانی چیست؟

در ساختمان های بلند مرتبه یا حتی برج ها نیز که حیاطی در اختیار ندارید نیز می توانید آلاچیقی داشته باشید. بله درست خواندید حتی بدون حیاط و باغ.

اهالی ساختمان های بلند مرتبه که پشت بام وسیعی دارند به راحتی می توانند بر روی پشت بام ها آلاچیقی بسازند.

در پشت بام نیز فضای زیاد و مسطحی دارید و می توانید آلاچیقی مناسب بسازید که بتوانید تمام ساعات از آن استفاده کنید.

به راحتی می توانید پشت بام خانه را به محلی جذاب و مکانی برای تفریح تبدیل کنید.

مدل شیشه ای از نمونه آلاچیق هایی است که می توانید آن را در پشت بام آپارتمانتان بسازید، زیرا امکان باز و بسته شدن شیشه ها به صورت تاشو یا در واقع جمع شو وجود دارد و در تمام شرایط آب و هوایی می توانید از این نوع آلاچیق ها استفاده کنید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 356

فهرست مطالب شماره 356

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×