menu

ثبت آگهی رایگان

اجزای خانه های پیش ساخته مزایا و معایب

اجزای-خانه-های-پیش-ساخته-مزایا-و-معایب

ساختمان های پیش ساخته یکی از آخرین محصولات و متد های ایجاد و گسترش واحدهای مسکونی است که می تواند جوابگوی نیازهای ازدیاد جمعیت همراه با امکانات رفاهی را تأمین کند. این صنعت در دهه های اخیر چنان پیشرفت داشته که نه تنها بر کیفیت بالا، تقلیل هزینه، سرعت احداث و راحتی آسایش موردنیاز را در حد استاندارد تأمین نموده بلکه توانسته است سایر صنایع خانه سازی را با متدها و مواد اولیه گوناگون تحت تأثیر قرار دهد.

به طورکلی خانه های پیش ساخته به چند صورت ساختمان های پیش ساخته بتنی فلزی چوبی و ... در بازار موجود هستند. در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان کالای برتر در این شماره از نشریه به بررسی بازار خانه های پیش ساخته پرداخته ایم، با این توضیح که مطالب عنوان شده اظهارات مصاحبه شوندگان است و پیام ساختمان از نظرات موافق و مخالف برای چاپ در نشریه استقبال می کند.

طراحی خانه پیش ساخته

شجاعی یکی از تولیدکنندگان خانه های پیش ساخته است که از مراحل ساخت خانه های پیش ساخته به خبرنگار پیام ساختمان گفت: ابتدا پلان اولیه این خانه ها (پلان معماری) طبق نظر و درخواست کارفرما با توجه به ویلایی بودن (فلت، دوبلکس، تریبلکس) یا در چندطبقه (آپارتمانی) تهیه و سپس طرح معماری تهیه شده با نرم افزارهای کامپیوتری اسکلت اصلی ساختمان (سازه) شامل تمامی جزئیات و محاسبات که شامل مقاومت های باد ،برف ،زلزله و بارهای مختلف (زنده ،مرده) و رعایت فواصل ستون های باربر از هم، ضخامت، عرض و نوع ستون ها و تیرها تعریف و جانمایی می گردد.

در این مرحله که تمامی محاسبات با نرم افزارها و مطابق استانداردهای مشخص انجام شده ، مسیر انتقال تمامی تأسیسات مکانیکال (آب گرم و سرد ) و برق نیز مشخص و در زمان تولید با دستگاه های مشخص پانچ و سوراخ می گردد. تمامی برش ها و جای پیچ ها (اتصالات سازه ای ) در این مرحله طراحی و تعیین می شود.

پی و فونداسیون خانه پیش ساخته

این تولیدکننده، از پی این واحدهای پیش ساخته گفت : شالوده مرسوم برای سیستم ساختمانی قاب سبک فولادی سرد نورد شده سازه از نوع نواری و یا در صورت لزوم شالوده گسترده می باشد. در ساختمان هایی که تراز کف ساختمان پایین تر از زمین طبیعی است می توان دیوارهای بتن مسلح را در پیرامون طبقه زیرزمین و نیز زیر تمامی دیوارهای باربر داخلی اجرا نمود .

اسکلت خانه پیش ساخته

شجاعی ادامه داد: در سازه فولادی سبک، بار جانبی و بار ثقلی را دیوارها تحمل می کنند. دیوارها به صورت توخالی هستند و می توان این فاصله خالی را با بتن سبک یا فوم پلی استایرن پر کرد. این دیوارها شامل دیوارهای باربر و دیوارهای غیر سازه ای هستند. سیستم سقف سازه ای نیز شامل تیرچه، ترک پیرامونی، سخت کننده های جان، بست های تسمه ای، بست های انسجام دهنده و انواع پوشش از قبیل صفحات سازه ای چوبی، فولادی می باشد. همچنین کاربرد سقف های مرکب بتن و عرشه فولادی با رعایت ضوابط مربوط مجاز است.

ساخت خرپاهای خانه پیش ساخته

او معتقد است: اعضای خرپای فولادی باید به طور دقیق برش خورده و به طرز مناسب به یکدیگر متصل شوند. بیشینه فضای خالی بین اعضای جان نباید بیش از 12٫7 میلی متر باشد. موقعیت اعضای یال خرپا ، جان خرپا و گره ها باید مطابق نقشه ها اجرا شود.

ایزولاسیون خانه پیش ساخته

شجاعی در توصیف ایزولاسیون این خانه ها گفت: با استفاده از مرغوب ترین عایق های حرارتی و صوتی ساختمانی با روش های روز دنیا در جداره های خارجی از تبادل حرارت و صدا جلوگیری می شود، این تکنیک ها نه تنها قابلیت تطابق در هر اقلیم و شرایطی را دارا می باشد بلکه در صرفه جویی انرژی نیز نقش به سزایی دارد. مصالح پوششی ;پانل گچی (Gypsum Board) پانل سیمانی یا سمنت بورد (Cement Board) و جیپسوم بورد پانلهای چوبی و (Wooden Panel) MDF در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق ساختمان های در حال ساخت، از مصالح سنتی (نظیر آجر، سفال، بلوک و غیره) به عنوان دیوار استفاده می شود که مشکلات اجرایی و معایب خود را دارا هستند.

در سازه ها علاوه بر امکان استفاده از مصالح سنتی به عنوان پوشش بیرونی، نوع دیگری از پوشش ها به عنوان پوشش داخلی استفاده می شود که عمدتاً شامل پانل های گچی، پانل های چوبی یا پانل های فایبر سمنت است.

پانل های فایبر سمنت

این پانل ها بر روی سازه فلزی گالوانیزه نصب شده و نقش دیوار را در تمامی کاربردها (اعم از دیوار داخلی و خارجی، سقف داخلی و خارجی و غیره) بر عهده خواهند داشت. پانل های فایبر سمنت نسل جدیدی از مصالح ساختمانی است که طی دو دهه اخیر کاربرد گسترده ای یافته و در سطوح داخلی و خارجی ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد. مقاومت مکانیکی خوب و مقاومت بسیار عالی در برابر رطوبت، حشرات موذی و سایر عوامل مخرب باعث شده تا استفاده از این پانل ها روزبه روز با استقبال بیشتری روبرو شود.

تأسیسات الکتریکی خانه پیش ساخته

شجاعی به تأسیسات الکتریکی اشاره کرد و گفت: اساس لوله های تأسیساتی با استفاده از سوپر پایپ و پی وی سی فشرده می باشد که در مقایسه با لوله های فلزی و چدنی از انعطاف و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند. برای سیستم تهویه مطبوع نیز می توان بسته به نظر کارفرما یا از پکیج و از سیستم تهویه مرکزی استفاده کرد.

تأسیسات برقی خانه پیش ساخته

سیم کشی کلید پریز- تابلو برق چاه ارت خط تلفن کابل تلویزیون که در این نوع ساختمان ها به راحتی میسر هست.

درب خانه پیش ساخته

معمولاً از انواع درها از نوعMDF-HDF-UPVC و آلومینیوم ضد حریق و ضد سرقت استفاده می شود (چهارچوب درب ها از نوع فولاد با چوب می باشد).

پنجره ها خانه پیش ساخته

معمولاً از انواع پنجره های UPVC و یا آلومینیومی با شیشه های تک جداره و دوجداره در ضخامت و ابعاد و اشکال مختلف استفاده می شود

مزایای خانه پیش ساخته

سرعت اجرای بالا، کیفیت بالا و یکنواخت محصول نهایی، سبکی و درنتیجه کاهش نیروی زلزله وارد بر سازه، کیفیت بالای اجرای اتصالات، برخوردار از استانداردهای جهانی مصرف انرژی، حمل ونقل آسان، قابلیت بازیافت بخش عمده مصالح، مقاومت و دوام بالا در برابر شرایط محیطی نامطلوب، سهولت اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی، تطابق فرهنگی محیط داخل و نمای ساختمان با ساختمان های سنتی، عملکرد صوتی خوب، برخوردار از استانداردها و ضوابط ضد آتش سوزی و در آخر نیاز به فضای کم کارگاهی و ایمنی بیشتر در کارگاه از مزایای این سازه ها محسوب می شوند.

معایب خانه پیش ساخته

در ابعاد دهانه محدودیت وجود دارد، تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم محدود است، به نیروی کار متخصص و خبره نیاز دارد و تأمین قطعات فلزی گالوانیزه تولیدشده در کارخانه هزینه نسبتاً بالایی دارد

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 266

فهرست مطالب شماره 266

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×