menu

ثبت آگهی رایگان

باغچه ای زیبا با کمترین نگهداری

باغچه-ای-زیبا-با-کمترین-نگهداری

وقتی فضای مقابل خانه ای زیبا باشد، معمولاً کل فضای خانه را خوب و زیبا نشان می دهد. اگر می خواهید خانه ای بی نظیر داشته باشید، با داشتن باغچه ای از گل و گیاهان زیبا، چه در حیاط خانه و چه در مقابل آن، به منظورتان می رسید.

اما ایجاد باغچه، وقت و انرژی بسیاری می طلبد. به ویژه اینکه اگر شغل پرزحمتی داشته باشید، نمی توانید به اندازه کافی به باغچه تان رسیدگی کنید. در کنار این کمی وقت، باید هزینه های نگهداری یک باغچه را هم به حساب آورد که از عهده همه برنمی آید.

اما باید گفت، می توانیم باغچه ای داشته باشیم که نگهداری کمتر و همچنین هزینه کمی لازم داشته باشد. به ویژه در مصرف آب هم صرفه جو باشد. در حقیقت این روزها مردم به دنبال باغچه هایی مدرن، جمع وجور و تمیز هستند. در این مقاله روش ایجاد چنین باغچه ای شرح داده شده است.

یک نکته مهم پیش از آغاز مطلب

یادآوری یک نکته مهم است: بسیاری از مردم تصور می کنند که اطراف بیرون خانه، به دلیل اینکه در محدوده مالکیتشان نیست، اهمیتی ندارند اما باید گفت، با زیبا کردن مقابل و اطراف خانه تان، علاوه بر اینکه روی زیبایی ظاهر خانه تان اثر مثبتی می گذارید، محله تان را هم بهتر می کنید. بنابراین برای این فضا هم ارزش قائل شوید.

روش های داشتن باغچه ای مقرون به صرفه

محل باغچه

یک روز وقت بگذارید و ببینید، نور خورشید در زمان های مختلف روز، به کدام قسمت از باغچه تان می تابد. و اینکه تابش نور خورشید بین ساعت 11 و 15، که داغ ترین زمان روز است، در کدام قسمت بیشتر است. آب در این قسمت ها، به دلیل اینکه در معرض حرارت است، به سرعت بخار می شود و درنتیجه مصرف آب، بی دلیل افزایش می یابد. برای اینکه بتوانید در مصرف آب صرفه جویی کنید، باید گیاهانتان را در مکان هایی قرار دهید که زیر نور مستقیم خورشید نباشند و یا اینکه گیاهان بسیار مقاوم در باغچه تان بکارید.

همچنین می توانید با استفاده از چترهای زیبای تزئینی و سقف پاسیو، به طور مصنوعی سایه ایجاد کنید. اگر هم خواستید گیاهان بیشتری بکارید، بهتر است از گیاهان آبدار گوشتی و یا کاکتوس و دیگر گیاهانی استفاده کنید که در برابر شرایط گرم و خشک مقاوم هستند.

کاهش مقدار چمن

نگهداری چمن، علاوه بر اینکه بسیار وقت گیر است، مصرف آب بسیاری نیز می طلبد. به جای استفاده از چمن برای تزئین باغچه، از سنگ پله یا سنگ ریزه های تزئینی استفاده کنید. می توانید لابه لای این سنگ ها، برخی از گیاهان مقاوم را نیز بکارید. گیاهان مقاوم و بومی گیاهان مقاوم و درعین حال زیبایی وجود دارد که می توانید باغچه تان را با آن ها چشم نواز کرده و درعین حال در مصرف آب و زمان نگهداری، صرفه جویی کنید.

سعی کنید از گیاهان مقاومی که بومی محل زندگی تان هستند، استفاده کنید. ازآنجایی که این گیاهان، بومی محیط زندگی تان هستند، با آب وهوا، مقدار رطوبت و کیفیت خاک منطقه، سازگاری دارند. درواقع با انتخاب گیاهان محلی، باصرفه جویی در آب و زمان، می توان باغچه زیبایی داشت.

علف های بومی

این علف ها به طور طبیعی در برابر حرارت و خشک سالی مقاوم هستند و ازآنجایی که در رنگ و اندازه و شکل های متفاوت وجود دارند، می توانید باغچه تان را با آن ها زیبا کنید. البته بهترین روش استفاده از این گیاهان، به صورت تزئینی است. به طور مثال می توانید از آن ها به عنوان پرچین های گیاهی استفاده کنید.

کود گیاهی

استفاده از کود گیاهی، خاک را به خوبی مرطوب نگه می دارد و باغچه تان، شاداب به نظر می رسد. می توانید با استفاده از برگ های داخل باغچه و همچنین مواد زائد خانگی، کمپوست و یا کود درست کنید.

شناسایی گیاهان کم مصرف در آب

یکی از بهترین روش های شناسایی گیاهانی که به مصرف آب زیاد نیاز ندارند، برگ هایشان است. گیاهان با برگ های خاکستری و یا متمایل به آبی معمولاً در مصرف آب صرفه جو هستند. شاخ و برگ های این نوع گیاهان، نور خورشید را منعکس کرده و گیاه را خنک نگه می دارند و بدین ترتیب در مصرف آب صرفه جویی می شود. بسیاری از گیاهان، از طریق برگ هایشان آب از دست می دهند. بنابراین گیاهانی که برگ های کوچک تر دارند و یا کم برگ هستند، در مصرف آب صرفه جو می باشند.

باغچه ای شخصی

باغچه تان تقریباً تکمیل شده است. اکنون یک کم هم حال و هوای شخصی به آن بدهید. مثلاً با افزودن اقلامی شخصی و مخصوص به خودتان، باغچه تان را دوست داشتنی و مطابق میلتان کنید. اگر باغچه تان در فضای داخل خانه تان است با استفاده از تزئینات مصنوعی ، آن را زیبا کنید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 288

فهرست مطالب شماره 288

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×