menu

ثبت آگهی رایگان

شوالیه سفید معماری

شوالیه-سفید-معماری

ریچارد میر ،ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم، به عنوان یکی از هنرمندان و معماران برجسته هنر انتزاعی، آثار ارزشمند بسیاری را از خود به یادگار گذاشته است که به کارگیری رنگ سفید در قالب طرح های پیچیده، اصلی ترین شاخصه تمامی آنها به شمار می رود.

زندگی نامه ریچارد مِیر

ریچارد میر در شامگاه 12 اکتبر 1943 میلادی در شهر نیوجرسی و از پدر و مادری یهودی تبار متولد شد.

او پسر جوزف میر، مالک یک عمده فروشی مشروبات الکلی، و کارولین کالتنبچر بود و دو برادر کوچکتر داشت.

دوران کودکی ریچارد میر در منطقه ای حوالی ماپلوود سپری شد و وی در همین منطقه به دبیرستان کلمبیا پیوست.

او به دنبال فارغ التحصیلی از دبیرستان کلمبیا، به دانشگاه کرنل وارد شد و توانست در سال 1957 میلادی، مدرک کارشناسی خود را این دانشگاه معتبر اخد نماید.

ریچارد میر به دنبال فارغ التحصیلی از دانشگاه کرنل، به کشورهای اسرائیل، یونان، آلمان، فرانسه، دانمارک، فنلاند و ایتالیا سفر کرد و در این سفرها با معماران زیادی آشنا شد. یکی از نکات قابل توجه در مطالعه زندگی ریچارد میر، نسبت خانوادگی وی با یکی از برجسته ترین معماران و نظریه پردازان معاصر و عضو گروه پنج معمار بزرگ نیویورک، پیتر آیزنمن، است که نمی شود منکر تاثیرات مثبت آن بر وی شد.

زندگی حرفه ای ریچارد میر:

ریچارد میر تا سال 1959 میلادی، نزد معماران مشهوری همچون اسکیدمور، اوینگز و مریل به فعالیت پرداخت.

وی پس از آن نیز برای سه سال نزد مارسل برور کار کرد و سرانجام فعالیت خود را به عنوان یک معمار مستقل در سال 1963 میلادی آغاز نمود.

ریچارد میر توانست به واسطه استعداد خود، پله های ترقی را به سرعت طی کند و در سال 1972 میلادی، به یکی از اعضای گروه 5 معمار بزرگ نیویورک بدل گردد.

این گروه که سایر اعضای آن را چهار معمار برتر آن دوران یعنی پیتر آیزنمن، مایکل گریوز، چارلز گواتمی و جان هیدوک تشکیل می دادند را می توان اساطیر معماری معاصر به شمار آورد.

ریچارد میر در اوایل دوران کاری حرفه ای خود، با هنرمندان بزرگی نظیر فرانک استلا همکاری نیز کرد که حاصل آن، راهیابی رنگ سفید و اشکال هندسی پیچیده به طرح های وی بود. ریچارد میر که در ابتدا به واسطه طراحی های بی نظیری همچون خانه های مسکونی متعدد، انجمن ادبی آتنیوم واقع در نیوهارمونی ایالت ایندیانا و موزه هنر آتلانتا شناخته می شد، با طراحی مرکز گتی که یک مجتمع فرهنگی واقع در لس آنجلس بود، محبوبیتی دو چندان یافت.

جوایز و افتخارات:

ریچارد میر درسال 1984 میلادی، به کسب جایزه معتبر پریتزکر نائل آمد که به گفته داوران، به سبب سازه های شخصی، نیرومند و اصیل این معمار برجسته است.

ریچارد میز در سال 2008 میلادی نیز موفق به کسب مدال طلای معماری آکادمی هنر و ادبیات امریکا شد و دهکده لیدو جسلو نیز توانست جایزه بین المللی دیدالو منوسه را برای وی به ارمغان آورد.

او همچنین یکی از اعضای ارشد شورای طراحی های آینده نیز به شمار می رود و موفق به کسب مدال طلای انجمن معماران امریکایی یا به اختصار AIA در سال 1997 میلادی شد.

دانشگاه کرنل در سال 2010 میلادی، مقام استادی این دانشگاه را به ریچارد میر اعطا نمود و وی تنها 3 سال پس از آن موفق به کسب جایزه A+ دستاوردهای یک عمر شد.

سبک معماری ریچارد میر

امروزه شرکت ریچارد میر و شرکا، در دفاتر خود واقع در نیویورک و لس آنجلس بر روی پروژه های مختلفی از چین گرفته تا تل آویو و از پاریس گرفته تا هامبورگ مشغول به کار است.

با این حال بسیاری از کارهای میر را می توان مبتنی بر کارهای معماران اوایل تا دوره میانی قرن بیستم، به ویژه طراحی های لوکوربوزیه و دوره نخست کارهای وی، دانست. این امر تا بدان جایی پیش رفته است که برخی، از پایبندی ریچارد میر به بسیاری از ایده های لوکوربوزیه حتی بیشتر از خود او باور دارند!

ویلا ساوا

ریچارد میر بسیاری از ایده های منتج از آثار لوکوربوزیه، به ویژه ویلا ساوا و پاویون سوئیس، را گسترش داد. لکن بسیاری از آثار ریچارد میر را می توان منعکس کننده آثار سایر طراحان برجسته ای نظیر میس وندروهه و در برخی موارد فرانک لوید رایت نیز دانست.

با این حال رنگ سفید به کار برده شده در بیشتر آثار ریچارد میر، امری مختص وی است که پیش از آن اغلب در طراحی کلیساها و خانه های روستایی برخی کشورهای حوزه مدیترانه نظیر اسپانیا، یونان و ایتالیا به کار برده می شد.

مرکز هنرهای معاصر مانا

ریچارد میر، در سال 2014 میلادی، موزه ای دارای 4500 متر مربع فضای نمایشگاهی را در مرکز هنرهای معاصر مانا افتتاح نمود.

این فضا بیشتر کارهایی را که او در طول زندگی خود انجام داده در زیر یک سقف جمع می کند و جایگزین نسخه بسیار کوچکتری است که در سال 2007 میلادی در شهر لانگ آیلند کوئینز افتتاح شد و تا سال 2013 تنها پذیرای دانشجویان و تورها بود.

ریچارد-میر

موزه هنر آتلانتا ریچارد میر

موزه هنر عالی آتلانتا که تحت عنوان موزه هنر آتلانتا ریچارد میر نیز یاد می شود، یکی از بزرگترین موزه هایی در ایالات متحده امریکا به شمار می رود که توسط ریچارد میر طراحی شده است.موزه هنر آتلانتا که رنگ سفید و اشکال هندسی پیچیده رایج در بسیاری از آثار ریچارد میر در آن نیز به چشم می خورد را می توان الهام گرفته از موزه گوگنهایم نیویورک دانست که مهم ترین جلوه آن، استفاده از مارپیچی شیب دار به عنوان راه پله است.

ریچارد-میر2

خانه اسمیت ریچارد میر

خانه فردریک جی. اسمیت که به اختصار خانه اسمیت خوانده می شود، یکی دیگر از مشهورترین آثار ریچارد میر به شمار می رود که به سبک معماری مدرن طراحی شده است.

خانه اسمیت که طراحی آن توسط ریچارد میر به سال 1964 میلادی باز می گردد، دارای زیربنایی معادل 850 متر مربع می باشد و به واسطه طراحی منحصر به فرد خود، موفق به کسب جوایز جهانی معتبر بسیاری شده است. امروزه در بسیاری از کتاب ها، از خانه اسمیت به عنوان یکی از برجسته ترین آثار معماری ساخته شده به سبک مدرن، یاد می شود.

ریچارد-میر3

خانه ساحلی ریچارد میر

خانه ساحل جنوبی کالیفرنیا که به اختصار خانه ساحلی نامیده می شود، یکی دیگر از خانه های مطرح طراحی شده به دست ریچارد میر است.

این خانه با برخورداری از همان ویژگی های ثابت خانه های ریچارد میر نظیر رنگ سفید و به کارگیری احجام پیچیده در کنار دیوارهای شیشه ای چشم انداز فوق العاده ای به اقیانوس آرام دارد و با سایه بان های فلزی سفید رنگ، خودنمایی می کند.

منتهی جالب ترین نکته در پلان خانه ساحلی ریچارد میر نهفته است؛ چراکه این معمار خوشنام در طراحی پلان خانه ساحلی، از طریق تفکیک کامل فضاها، پلان آزاد رایج در سایر آثار خود را به کناری نهاده است.

کلیسای جوبیلی رم

کلیسای جوبیلی که از آن تحت عنوان کلیسای پدر بخشنده نیز یاد می شود، یک کلیسای کاتولیک رومی واقع در مرکز منطقه مسکونی “تور تره تست” رم است که به ایفای نقش در قالب محل گردهمایی ساکنین این منطقه نیز می پردازد.

طرح فعلی کلیسای جوبیلی رم که آثار طراحی ریچارد میر در آن به چشم می خورد، طی فراخوانی در سال 1996 میلادی و از بین طرح های ارائه شده توسط معماران بزرگی نظیر فرانک گهری، سانتیاگو کالاتراوا و تادائو آندو انتخاب شده است.

ریچارد-میر4

خانه داگلاس ریچارد میر

خانه جیمز و جین داگلاس که بیشتر تحت عنوان خانه داگلاس شناخته می شود، در ساحل جنوبی دریاچه میشیگان قرار دارد. خانه داگلاس، یک سازه چهار طبقه مدرن سفید رنگ و با سقف فلتی از جنس نوعی چوب قرمز است.

حجم کلی خانه داگلاس را می توان مستطیلی دانست که به صورت عمودی قرار گرفته است و دیوار رو به دریاچه آن را شیشه ای سرتاسری تشکیل می دهد که به منظور ایجاد چشم اندازی هرچه وسیع تر از دریاچه میشیگان، ساخته شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 349

فهرست مطالب شماره 349

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×