menu

ثبت آگهی رایگان

جاذبه های معماری تهران

جاذبه-های-معماری-تهران

تعطیلات عید فرصت خوبی است تا مسافران نوروزی و حتی تهرانی ها، فارغ از شلوغی سرسام آور و هوای آلوده این شهر، از مکان های دیدنی آن بازدید به عمل بیاورند. تهران جاذبه های معماری زیادی دارد و از آثار تاریخی مشهور، متعدد و باارزشی برخوردار است.

عمارت ها و کاخ های بسیاری در این شهر وجود دارد که سابقه تاریخی بیشتر آنها به دوره های صفویه و قاجاریه برمی گردد . مدرسه های تاریخی و قدیمی که اغلب دارای مسجد نیز هستند، امام زاده ها و کلیساها، و برج های معروف به همراه بازارهای قدیمی، همه دیدنی های تاریخی تهران را دربرمی گیرند. در زیر گذری داریم به چند مورد از جاذبه های معماری این شهر.

کاخ گلستان

عمارت باشکوهی که در منطقه شمیرانات واقع است و غنیمت معروف نادرشاه از هند (تخت طاووس) در این کاخ قرارگرفته و امروزه به گنجینه ای برای بازدید همه مردم تبدیل شده است. کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

کاخ صاحبقرانیه

این کاخ در شمیرانات و از بناهای متعلق به دوره قاجار است. ناصرالدین شاه در سال 1229 ه. ش. دستور داد قصر نیاوران را در دو طبقه شامل شاه نشین، کرسی خانه، حمام، تالار آینه و 50،40 دستگاه خانه هر کدام شامل 4 اتاق و یک ایوان بسازند. در زمان ناصرالدین شاه هر سی سال یک قرن در نظر گرفته می شد و او در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب قران نامید و این کاخ را «کاخ صاحبقرانیه» نام نهاد.

شمس العماره

بنای مشهور شمس العماره که در دوره قاجاریه و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده و علاوه بر شهرت خاص خود، از جاذبه های منحصر به فرد معماری نیز به شمار می آید. دلیل برجسته بودن این سازه، بلندی، تزیینات و طراحی آن است. شمس العماره پنج طبقه و 35 متر ارتفاع دارد که در زمان ساخت بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده است و اولین ساختمانی بود که از فلز در سازه آن استفاده کرده اند.

مدرسه سپهسالار

مدرسه و مسجد سپهسالار از مدارس بزرگ و زیبای قرن سیزدهم هـجری قمری است که در مرکز شهر تهران واقع شده است. این بنا در خیابان شهید مصطفی خمینی فعلی قرار دارد. بانیان این مسجد عظیم که به مدرسه ناصری تهران نیز مشهور بود، حاج میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار و برادرش مشیرالدوله بودند. این بنا که از بزرگ ترین مدرسه های تهران است، 62 متر طول، 61 متر عرض و در حدود 60 حجره دارد و ارتفاع گنبد آن 37 متر است و در صحن مدرسه، باغچه ای پردرخت و زیبا با آب نما ساخته شده است.

ساختن این عمارت در سال 1296 هجری قمری آغاز شد. مجموعه این بنای شکوهمند شامل جلوخان، سردر، دهلیز، ساختمان دوطبقه و حجره هاست. این ساختمان دارای چهار ایوان، گنبدی بزرگ، شبستان و چهل ستون، هشت گلدسته، مناره کاشی کاری و مخزن یک کتابخانه معتبر است.

باغ نگارستان

حوض خانه باغ نگارستان بنایی در باغ نگارستان است که شکل هشت گوش دارد. در این حوض خانه شاه نشین هایی به سبک بناهای دوره زندیه و مزین به گچ بری های عالی وجود دارد که امروزه در محل موزه هنرهای ملی قرارگرفته است. این بنا در عهد فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار ساخته شده است. باغ نگارستان در اوایل سده سیزدهم ه.ق بین سال های 1228 تا 1230 بنا شد. حوض خانه این باغ که طرح صلیبی داشت با چهار شاه نشین اطرافش به باغ منتهی می شد.

عمارت تخت مرمر

این عمارت از مجموعه کاخ گلستان است که مراسم سلام و بارعام طبقات مختلف مردم در مقابل آن برگزار می شده است. تخت مرمر در سه سال اول سلطنت کریم خان زند در سال های 1163 تا 1165 هجری قمری بناشده است. پس از فوت کریم خان زند، آغامحمدخان قاجار آن را تکمیل کرده و در سال 1206 هجری قمری دستور داد مواد بیشتری از مصالح ساختمانی و قطعات نقاشی و تزیینی کاخ سلطنتی کریم خان از شیراز به تهران بیاورند و در ساختن تخت مرمر به کارگیرند. تخت مرمر یا تخت سلیمان به شکل یک سکوی دیواره دار بلند از شصت وپنج قطعه مرمر بزرگ و کوچک ساخته شده و در وسط ایوان مستقر گردید.

سردر باغ ملی

عمارت سردر باغ ملی در تهران، خیابان امام خمینی واقع شده است. این اثر در تاریخ 2 اردیبهشت 1376 با شماره 1968 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سردر باغ ملی و پس از آن ساختمان های مجاور توسط جعفر خان کاشانی و به کمک آلمانی ها پیش از بر افروخته شدن آتش جنگ جهانی دوم در تهران ساخته شد. سردر دارای یک گذرگاه بزرگ و دو پیاده رو در طرفین است .

میدان آزادی

میدان آزادی بزرگترین میدان شهر تهران است. این میدان با مساحت 50٬000 مترمربع پس از میدان نقش جهان اصفهان با مساحت 89٬600 مترمربع، بزرگ ترین میدان ایران است و برج آزادی، یکی از شناخته شده ترین نمادهای تهران، با بلندای چهل و هشت متر در میان آن جای گرفته است. میدان آزادی به همراه برج آزادی در سال 1349 خورشیدی طراحی و ساخته شد. نقشه میدان دقیقا از سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان اقتباس شده، تنها به جای یک دایره، در اینجا دو بخش از دو بیضی با کانون های متفاوت وجود دارند.

برج میلاد

برج میلاد با ارتفاع 435 متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی دنیاست. این برج با 13 هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج های مخابراتی جهان مقام نخست را دارد. پارک دلفین ها، بزرگترین آبشار دست ساز کشور، رستوران فودکورت بین المللی، رستوران محیطی، طبقات تجاری، پیست دوچرخه سواری، باشگاه سوارکاری، مدرسه اسکیت، راپل جت رنجری، فیش اسپا، آبنمای موزیکال در صفه‏، مهمان سرا، سینمای 6 بعدی، تنها باشگاه پینت بال استاندارد شهر تهران، کافه تریا، مرکز خرید، شربتخانه، دو سالن سینما با اکران فیلم های روز سینمای ایران و جهان، نخستین تالار لیزریوم کشور، موزه سکه تاریخی ایران، خانه تئاتر، موزه هدایای شهرداری، رواق هنرهای ایرانی، باشگاه هواداران، موزه امام خمینی در گنبد آسمان، تالار مولوی در مرکز همایش های بین المللی، خانه کودک، اتاق های تشریفات در مرکز همایش های بین المللی و همچنین استودیوی رادیو از داشته های برج میلاد تهرانند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×