menu

ثبت آگهی رایگان

آجر سفالی

آجر-سفالی

گروه ساخت و ساز: از قدیم، شاید از زمانی که بشر به فکر ساخت خانه افتاد، از آجر یا سفال استفاده شد. سفال هایی که از گِل رس فرآوری می شد و در اولین مصالح ساختمانی ساخت دست بشر، کار گرفته شد. آن زمان تنها از خورشید برای حرارت دادن به آجر استفاده می شد اما به تدریج انواع کوره ها به کمک تولیدکننده ها آمد و دقیقاً خط تولیدی که بتواند انرژی کمتری مصرف کند می تواند مقرون به صرفه تر هم تولید کند، در بازار بماند و شاهد از دور خارج شدن رقبایش باشد.
این عامل و نیز توجه به سبک سازی ساخت وساز موجب شد تا صنعت ساختمان از آجرهای فشاری به سفال تیغه و سقف رویکرد کند. البته خارج شدن آجرهای فشاری از بازار نیز در رونق بخشی به بازار این کالا بی تأثیر نیست. چرا که آجر سفالی به دلیل سنگین بودن نباید غیر از طبقه همکف ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.
برای این کالا کاربردهای جدیدی نیز مطرح می کنند برای مثال برخی از تولیدکنندگان مدعی هستند که سفال آجری می تواند تا 30 درصد از مصرف انرژی را در ساختمان بکاهد، چرا که به مانند عایق عمل کرده و از تبادل حرارتی میان داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند. با این حال بزرگ ترین چالش برای تولیدکنندگان سفال همچنان مصرف بالا و هزینه های سنگین انرژی ( برق و گاز ) است. مطالب عنوان شده در این گزارش نظر فعالان عرصه تولید و عرضه این کالاست و نظر پیام ساختمان نیست. ضمن اینکه برای انتشار نظرات منتقدان در خصوص این مطالب آماده خواهد بود.

سفال با آهک کمتر

رستمیان راد فروشنده آجر سفالی است. وی در خصوص کیفیت معتقد است: آجرهای سفالی به خاک رس منطقه ای که مواد اولیه سفال از آن استخراج می شود بستگی مستقیم دارد. هر چه آهک خاک کمتر باشد کیفیت سفال بیشتر است . وی تاکید کرد: هر چه آهک در سفال تولیدشده بیشتر باشد موجب می شود سفال شوره بزند. نکته مهم دیگری که می تواند مورد توجه خریداران باشد ابعاد دقیق کالاست. چرا که برخی از آجر سفال ها در ابعاد متفاوت تولید می شود. برای مثال اندازه 8*18 سانتی متر را به جای10 *20 سانتی متر عرضه می کنند.

پلی میان عرضه و تقاضا

علیرضا معمار منتظر، مدیر فروش شرکت آجر معمار منتظرین به خبرنگار ما گفت: شرکت ما توزیع کننده آجر و سفال است و توانسته نامی نیک برای خود بسازد و اعتماد پیمانکاران را جلب کرده است. از این رو برای پروژه های بزرگ آجر مورد نیاز خود را از شرکت ما خریداری می کنند و ما نیز به دلیل خرید انبوه از تولیدکننده ، می توانیم آجر سفالی را به قیمت ارزان تر خریده و علاوه بر سود خود ارزان تر به مشتری بفروشیم. در نتیجه این روند به سود تولیدکننده آجر سفالی توزیع کننده و مصرف کننده خواهد بود ضمن آنکه ما کیفیت محصولات تولیدشده را نیز مورد توجه قرار داده و با تولیدکنندگانی معامله می کنیم که آجر سفالی باکیفیت عرضه کنند.
به گفته وی اگر قیمت آجر لفتون (10 سوراخه) 85 تومان باشد آن را 83 تومان به مصرف کننده عرضه می کنیم و آجر سفالی به ابعاد 20*20*10 سانتی متر درجه دو که مقابل در کارخانه 100 تا 105 تومان است به این روش برای مصرف کننده 98 تومان می شود. وی ادامه داد: آجر سفالی به همان ابعاد درجه یک در کارخانه 143 و با خرید از ما 135 تومان قیمت خواهد داشت.

سفال تیغه، محبوب تر از همه

سید احمد فاطمی مدیرعامل شرکت آجر عتیق، ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت گفت: ما به مشتریان خود مشاوره می دهیم تا با آگاهی کامل اقدام به خرید آجر سفالی کنند. وی که در کل کشور فعالیت تجاری دارد، بیش ترین تقاضا برای آجر سفالی را در بازار مربوط به آجر سفالی تیغه دانست. فاطمی که شرکتش به توزیع آجر سفالی در بازار می پردازد در خصوص بازار این کالا اظهار داشت: هر عدد آجر سفالی به ابعاد 10*20*20 سانتی متر با قیمت 143 تومان و هر عدد آجر سفالی 15*20*20 سانتی متر به قیمت 185 تا 210 تومان به فروش می رسد.

کیفیت هدف است

گرگین روحبخش، مدیرعامل آجر سفال صنایع گرگین بر استحکام محصولات تولیدی کارخانه خود تاکید دارد در خصوص خدمات پس از فروش شرکت خود به خبرنگار پیام ساختمان گفت: در صورتی که محموله فروخته شده بیش از دو درصد شکستگی داشته باشد ضمانت می کنیم که در ازای هر آجر سفالی شکسته، دو عدد آجر سفالی سالم تحویل دهیم که چنین اعتمادی به کیفیت محصولات در بازار بی نظیر است.
روحبخش ادامه داد: محصولات این شرکت که با خط تولید رباتی تولید و در پالت بسته بندی می شود توانسته بازار صادراتی خوبی در کشورهای گرجستان ، ترکیه و اقلیم کردستان عراق بیابد.
وی گفت: آجر سفالی 25*20*15 سانتی متر معمولاً بیش ترین تقاضا را برای خرید در بازار دارد. به گفته روحبخش: هر عدد آجر سفالی25*20*15 سانتی متر به قیمت 156 تومان عرضه می شود که این سفال برای دیوارهای بیرونی ساختمان کاربرد دارد.

مقرون به صرف تر

احسان مکلایی، مدیر فروش آجر سفالی ایده آل نیز به خبرنگار پیام ساختمان اظهار داشت: از نظر اقتصادی آجر سفالی نسبت به محصولات مشابه مقرون به صرفه تر است و البته این به ابعاد و نوع محصول نیز بستگی دارد اما تا حدود 50 درصد نیز می تواند موجب صرفه جویی در هزینه خرید نسبت به مصالح مشابه شود.
وی با بیان اینکه بیش ترین فروش محصولاتش مربوط به آجر سفالی 25*20*10 و 20*20*10 سانتی متر است که برای دیوار کاربرد دارد، قیمت هر عدد آجر سفالی به ابعاد 20*20*10 سانتی متر را در کارخانه 120 تومان عنوان کرد و ادامه داد: آنچه در قیمت این کالا اهمیت زیادی دارد فاصله ای است که محل مصرف از کارخانه دارد از این رو قیمت کرایه ها برای شمال و جنوب تهران متفاوت است. این فعال اقتصادی تاکید کرد: هر چه ماسه معدنی که خاک آن برای تولید آجر سفالی مورد استفاده قرار می گیرد کمتر باشد شکنندگی این محصول کمتر می شود.

بازار این آجر سفالی کجاست؟

یکی از فعالان بازار این کالا در خیابان فرحزاد گفت: برای خرید آجر سفالی هم می توانید به صورت مستقیم از واحد فروش کارخانه های تولیدکننده خرید کنید و هم مصالح فروشی های محل خود را مورد توجه قرار دهید. با این حال در هنگام خرید باید توجه داشت که آجر سفالی کالایی سنگین است و هر بار تخلیه و بارگیری می تواند بر هزینه نهایی آن بیفزاید، ضمن اینکه احتمال شکستگی سفال ها را نیز بیشتر می کند.
برای خرید نیز به صورت عددی معامله می شود اما باید توجه داشت که در ماشین های خاور 3000 عدد و در کامیون ده چرخ 7 هزار عدد آجر سفالی هایی که ابعاد متعارف دارند جای می گیرند. هر چند برخی به جای آجر فشاری به سراغ کالاهای دیگری ماند بلوک های بتن سبک، بلوک های سیمانی و مانند آنها می روند.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×