menu

ثبت آگهی رایگان

آجرنسوز ،آجری سازگار با محیط زیست

در این گزارش سعی داریم در گفتگو با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی درباره انواع آجر های نسوز و مقایسه کیفیت آنها در بازار برای شناخت بیشتر سازندگان، معماران و خریدارن آجر و آجرنسوز فراهم آوریم.

مهندس جعفریان، مسئول آموزش در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت:

آجر تنها مصالحی است که در ذهن هر ایرانی نماد بنا محسوب می شود. با مطالعه و بررسی در تاریخ معماری ایران درمی یابیم که در دوران مختلف به تدریج آجرها ازلحاظ ساختاری دگرگونی های فراوانی پیدا کردند.

جعفریان در دسته بندی انواع آجر گفت: 4 نوع آجربرای ساخت و ساز در کشور به کار می رود.

1-آجر ماسه سیمانی ( استفاده از آن دیگر منسوخ گردیده است)

2-آجر مصنوعی( متشکل از سیمان و مواد پلاستیکی)

3-آجر بر پایه خاک رس

4-آجرشیل بر پایه خاک سنگ( از آسیاب کانی های معدنی تولید می شود)

وی در این باره گفت: میزان جذب آب درآجر های شیل بر پایه سنگ در مقایسه با آجرها بر پایه خاک رس نصف هست .همین مزیت سبب جذب کمتر رطوبت در آجرهای شیل هست که سبب گردیده است کاربرد این نوع آجرها در مناطق شرجی و سردسیر فراگیر شود و اضافه می کند در این نوع آجرها به خاطر سایز بزرگ در قطع سرامیک به تایل هم شناخته می شوند.

جعفریان ادامه داد: در این 4 گروه آجر ، آجر بر پایه خاک رس و آجر بر پایه خاک سنگ و کانی های معدنی پرکاربردترین انواع آجر در نمای بناها و ساختمان ها است .

وی افزود: چنانچه بخواهیم بر اساس مصرف انواع آجرها را طبقه بندی کنیم می توان گفت سازندگان و معمارها در بناها و ساخت وسازها از آجرها در دوشاخه دکوراتیو ( نما و تزئینات) و استراکچر( سازه ای ،پارتیشن و دیوار) استفاده می کنند.

جعفریان در باره تعریف اصلی آجر گفت: ماده اصلی تشکیل دهنده آجر خاک رس است که چنانچه در دمای 800تا 1200 درجه سانتی گراد در کوره ها پخت شود آجر تولید می شود که با توجه به نحوه تولید و کاربرد در بازار به 5 گروه شناخته می شوند:

1-آجرشاموتی (رنگی و موادی )

2-آجر فشاری( کاربرد در دیوارچینی )

3-آجر زینک ( آجرهای دکوراتیو ،تزئینی که قطر آن ها نازک و ماکزیمم 23 میلی متر است)

4-آجر بهمنی(زرد ) و قذاقی(قرمز) در اندازه های 20در 10

5-آجر توفال( 10 سوراخی معمولی که به آجر عراقی معروف است و در کاروانسراها ، مساجد و سفره خانه ها نمونه آن ها به کاررفته است)

وی در ادامه درباره مشتقات دیگر آجرنسوز نیز گفت: آجر نسوز آجری است که از ترکیب آلومین به خاک رس با پخت حداقل حرارت 1500تا2500 در کوره های تولید می شوند و از ویژگی های آن ثابت بودن رنگ در برابر اشعه های آفتاب، مقاوم در برابر ضربه ها و خراشیدگی ها ، تاب آوری بالا در دماهای بالا در مقایسه با انواع آجر است.

جعفریان درباره کاربرد آجرنسوز در بازارنیز اظهار داشت:

ویژگی منحصربه فرد آجرهای نسوز در مقایسه با سایر آجرها باعث شده است که کاربرد این آجرها در پوشش درونی کوره های صنعتی روزبه روز افزایش یابد. بیشترین کاربرد آجرهای نسوز در مصارف خانگی در شومینه ها و در مصارف صنعتی در کوره های دارای حرارت بالا بوده است و میافزاید از گذشته تا به امروز آجرهای نسوز ا در شومینه ها و کوره های صنعتی کاربرد فراوان داشته است. به طورکلی می توان گفت که در فضاهایی که دارای حرارت بالایی هستند، می توان از آجرهای نسوز استفاده نمود.

وی در خصوص دسته بندی آنواع آجرنسوز ایرانی در بازار تصریح کرد:

از انواع آجرنسوز ایرانی موجود در بازار، می توان به آجرنسوز آلومینیومی، آجرنسوز سیلیسی،آجرنسوز اکسید کروم،آجرنسوز زیر کونیوم،آجرنسوز قلیلی و اجر نسوزهای ویژه اشاره کرد.

به گفته جعفریان مواد و ترکیبات تشکیل دهنده این آجرها از ترکیب آلومین با خاک رس و سایر کانی های معدنی با پخت در دمای 1500تا 2500 درجه سانتی گراد تولید می شوند که بیشتر از مصارف خانگی مصارف صنعتی دارند و با توجه به شاخصه های مواد ترکیبی در کوره های پخت شیشه ، سیمان ، سرامیک و فولاد استفاده می شوند.

در ادامه این گزارش مهندس شکرانی ،مدیر تحقیق و توسعه خط تولید کارخانه آجرنماچین درباره شناسایی کیفیت آجر و آجرنسوزهای موجود در بازار نیز اظهار داشت:

خریداران برای انتخاب بهترین و مناسب ترین آجرنسوز در بازار باید نکات زیر را رعایت کنند:

1-استاندارد میزان جذب آب در آجر مابین 6 تا 18 در صد هست. این در حالی است که در آجرنسوز میزان جذب آب کمتر از 2 درصد باید باشد.

2-تحدب و تقعر آجرنما نباید پیچیدگی داشته باشد.

3-تلورانس ابعاد ( کوچک ترین سایز و بزرگ ترین سایز استاندارد)

4-نمک های محلول در آجر از 6 درصد نباید بیشتر باشد این در حالی است که در آجرنسوز کمتر از 1درصد باید باشد.

(برای تست نمک محلول خریداران ، معماران و سازندگان می توانند برای نمونه آجرنسوزی را به صورت عمودی داخل ظرف آب شیرینی قرار دهند به صور تیکه نصف آن داخل آب و نصف دیگر آن بیرون باشد،درصورتی که پس از گذشت یک هفته در نیمه بیرونی آجرنسوز از ظرف آب رگه های شوره ای دیده نشد و در اصطلاح شوره زدگی دیده نشد. معنایش آن است که آجرنسوز باکیفیت است)

5-به هیچ عنوان نباید لب پریدگی داشته باشد

6-مقاوم در برابر یخ زدگی و شرایط جوی رطوبت بلای و دمای بالا را داشته باشد

7-به هیچ عنوان نباید ترک خوردگی از فاصله 1متری در زاویه 45 درجه در آجرنسوز دیده شود.

8-برای تست رنگ طبیعی در آجر نما می توانند یک عدد از آجرنما را بشکنید،چنانچه رنگ داخل آجرنما با بیرون آن یکی بود مطمئن شوید رنگ آجرنما از کیفیت بالا و ماندگاری بادوامی برخوردار است در غیر این صورت آگاه باشید از رنگ دانه های شیمیایی برای رنگ آجرنما استفاده شده است که در برابر اشعه آفتاب و رطوبت و گرمای بالا از دوام و ماندگاری کمی برخوردار است.

شکرانی در خصوص مزیت های آجر نما در مقایسه با انواع دیگر آجرها نیز گفت: وزن پایین و سبک، استحکام و مقاومت بالا، عایق صوتی، تنوع رنگی بالا، تنوع در سایز، عدم شوره و سفیدک زدن ،ماندگاری و دوام بالا، مقاوم در برابر سرما و گرما و سایش و رطوبت، اتصال راحت بدون نیاز به اسکوب و نگه دارنده به سازه هاو درنهایت سازگاری با محیط زیست از مزیت های آجرنسوز می باشد.

شکرانی در خصوص طریقه نصب و چسباندن آجرنسوز نیز گفت:

سازندگان و معماران در پروژه های ساختمانی در حال ساخت می توانند سه روش

1-اجرای نصب و چسباندن آجرنسوز در نما به روش دوغ آب و سیمان

2-اجرای نصب و چسباندن آجرنسوز در نما با استفاده از چسب 3-اجرای نصب و چسباندن آجرنسوز در نما به روش خشک را بکار گیرند.

در روش اجرای نصب و چسباندن آجرنسوز در نمای ساختمان به روش خشک در مقایسه با 2 روش دیگر با توجه داشت که این روش علاوه بر سبک سازی ساختمان امکان جابجایی و تعویض آجرنسوزها در نما به ساکنین و سازندگان در ساختمان ها را می دهد.

آجر نسوز نما چیست؟

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 335

فهرست مطالب شماره 335

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×