menu

ثبت آگهی رایگان

آجر سفالی

آجر-سفالی

صنعت ساختمان روز به روز در حال تکامل است. روزگاری استفاده از خشت خام نوعی تکنولوژی به حساب می آمد و امروز استفاده از مصالحی مانند آجر پخته هم قابل قبول نیست چرا که دانش بشر فراتر رفته و از طرفی نیاز ها متغیر است. امروزه آجر سنتی به دلیل انرژی بر بودن، وزن زیاد، سرعت اجرای اندک و عدم مقاومت در برابر زلزله، رفته رفته جای خود را به مصالح مدرن تری مانند آجر سفالی داده است. در این گزارش به سراغ تولیدکنندگان و فروشندگان آجر سفالی رفته و گفتگویی با آنها در رابطه با محصولاتشان ترتیب داده ایم تا مخاطبان راحت تر دست به انتخاب بزنند. البته لازم به ذکر است که اظهارات مصاحبه شوندگان لزوماً نظر پیام ساختمان نیست.

سفال نباید سنگین باشد

احمد فروتنی، مدیرعامل شرکت آجر سفالین در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: به طورقطع آجرهای سفالی به مراتب از کیفیت بهتری نسبت به آجرهای سنتی برخوردار هستند، ضمن اینکه وزن سفال حدود یک سوم آجر سنتی است.
وی ادامه داد: با توجه به ابعاد آجر سفالی به طورقطع سرعت اجرای آن بالاتر از آجر سنتی است و اگر پیمانکاران یا مالکان به دنبال سرعت بیشتر کار هستند، آجر سفالی گزینه خوبی است. ابعاد آجرهای سفالی ما 20× 25 سانتی متر است.
وی اضافه کرد: متغیرهای مختلف بر کیفیت آجر سفالی تأثیر می گذارد از جمله این عوامل می توان به نوع خاک آن اشاره کرد و شرکت ما از مرغوب ترین خاک برای تولید استفاده می کند؛ وی به فاکتورهای تشخیص آجرهای سفالی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین فاکتورهای تشخیص این سفال ها میزان مقاومت آنها در برابر ضربه هاست؛ ضمن اینکه سفال خوب نباید سنگین باشد. سنگینی سفال به این معناست که خاک مورد استفاده مرغوبیت لازم را ندارد.
وی در مورد نحوه فروش محصولات شرکت خود گفت: نحوه فروش بدین صورت است که ما شماره حساب شرکت را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم و پس از واریز پول سفال و هزینه حمل ونقل، سفال ها را به محل مورد نظر منتقل می کنیم؛ چنانچه مشتری از جنس مورد نظر به دلایلی نظیر شکستگی رضایت نداشت، می تواند جنس را تحویل نگیرد.

سفالی مدرن در صنعت ساختمان

حمیدرضا شیدا، مدیر فروش شرکت ابتکار عایق سفال بهینه نیز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه فروش عمده نوعی سفال که به سفال «هاش» معروف است، فعالیت می کند. در سفال های معمولی برای چسباندن سفال ها از ملات استفاده می شود. به کار بردن ملات ماسه و سیمان از دو جهت مشکل ساز است: یکی از جهت هزینه ای که باید برای تهیه ملات صورت بگیرد و دیگری اینکه به دلیل خلل و فرج هایی که در اثر ملات بین سفال ها به وجود می آید، عملاً مبحث 19 و صرفه جویی در انرژی با مشکل مواجه می شود. ما برای حل این مشکل، از سفال «هاش» استفاده می کنیم که در بین سفال ها به جای ملات مقدار کمی دوغاب، پودر سنگ و سیمان می ریزیم و برای اینکه این کار در کشور ما جا بیفتد در حال حاضر سود کمتری نسبت به سایر سفال ها در نظر گرفته ایم.
شیدا به دیگر مزایای این سفال ها اشاره کرد و گفت: استحکام و یکپارچگی دیوار، یکنواختی عایق در کل دیوار، وزن کم تر دیوار به دلیل حذف ملات، حداقل تخریب دیوار در کنده کاری های تأسیساتی به دلیل در امتداد بودن حفره سفال، از دیگر مزایای استفاده از سفال «هاش» است.
مدیر فروش شرکت عایق سفال بهینه خاطرنشان کرد: قالبی که به قالب سفال «هاش» معروف است، به طور انحصاری مربوط به ماست و اگر کارخانه ای بخواهد آن را تولید کند، باید با هماهنگی شرکت عایق سفال بهینه صورت بگیرد. در واقع ما به کارخانه «میرداد» سفارش ساخت می دهیم و کارخانه برای ما تولید می کند و ما به صورت عمده به بازار عرضه می کنیم.

سطح آجر باید صاف باشد

ابراهیم محمدی، مدیر فروش کارخانه آجرنمای نادر در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه نمای سفالی ساختمان فعالیت می کند. از جمله مزایای آجرهای سفالی شرکت می توان به دوام و استقامت بالا، عایق بودن و همچنین قابلیت انطباق با تمام شرایط آب و هوایی کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آجرهای سفالی در نمای ساختمان ها عایق تر از سنگ است، گفت: سنگ در نمای ساختمان به هیچ وجه عایق نیست اما آجرنمای سفالی در رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بسیار موثر است. ضمن اینکه قیمت سنگ حدود 10 برابر آجرنمای سفالی است و آجر نمای ما قطعاً ارزان تر از نمای کامپوزیت است.
وی تاکید کرد: استانداردی برای آجر نمای سفالی تدوین نشده اما تاکنون در صنعت ساختمان ما با استقبال خوبی مواجه شده و ایرادی متوجه آن نبوده است.
وی در مورد ویژگی های آجرنمای سفالی به خبرنگار ما گفت: خریداران آجر نمای سفالی باید به دانه بندی بلوک ها توجه داشته باشند. چنانچه سطح آجرنما صاف و صیقلی بود از نظر کیفی مطلوب است اما چنانچه سطح آن زبر بود، به دلیل درشتی سنگ دانه ها مقاومت لازم را ندارد.
وی در پایان گفت: کار نماکاری نیازمند تخصص و تجربه است و کسانی که می خواهند در نمای خانه شان از آجرنما استفاده کنند، از یک فرد متخصص برای انجام بهتر کار کمک بگیرند.

کدام سایز مناسب تر است؟

غلامرضا جامعی، مدیرعامل شرکت شاهرود سفال نیز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه تولید تیغه و بلوک سفالی فعالیت می کند. ما حدود پنج نوع بلوک برای تیغه دیواری داریم. بلوک 25×20×8 که قیمت هر عدد آن 175 تومان است. بلوک 25×20×10 که قیمت هر عدد آن 200 تومان است؛ هر عدد بلوک به ابعاد 25×20×15 باقیمت 283 تومان به فروش می رسد؛ بلوک 25×20×20 که قیمت هر عدد آن 360 تومان و بالاخره بلوک سقفی 40×25×25 که قیمت آن 825 تومان است.
وی در پاسخ به این سؤال که خودتان کدامیک را به مشتریان پیشنهاد می کنید، گفت: اگر دیوار داخلی باشد، تیغه 10و اگر خارجی باشد تیغه های 15و 20 را پیشنهاد می کنم.
وی با بیان اینکه خاک حاشیه کویر برای تولید سفال مرغوب تر است، گفت: خاک شهرهایی مانند یزد، اصفهان، کاشان، تهران، سبزوار و شاهرود به طور کلی شهرهایی که در حاشیه هستند، مرغوب تر است.
مدیرعامل شرکت شاهرود سفال گفت: ابعاد سفال باید مطابق با ابعادی باشد که ذکر کردم، برخی کارخانه ها ابعاد سفالشان کمتر از اندازه های مذکور است مثلاً به جای 10 سانتی متر 5/8 سانتی متر است.
وی در مورد وزن آجر سنتی گفت: وزن هر مترمربع دیوار سفالی به طور متوسط حدود 56 کیلوگرم است درحالی که وزن هر مترمربع دیوار با آجر سنتی 175 کیلوگرم است.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×