menu

ثبت آگهی رایگان

لوله های پلی اتیلن

لوله-های-پلی-اتیلن

گروه تأسیسات: ﻟﻮﻟﻪ ﻛﺸﻲ و انتقال آب ﺟﻬﺖ ﻣﺼﺎرف ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻣﺮوزه در اﻏﻠﺐ ﻛﺸﻮرﻫﺎی دﻧﻴﺎ در اجرای ﭘﺮوژهﻫﺎی مختلف زﻳﺮﺑﻨﺎیی در اولویت قرار دارد. ﺷﺒﻜﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﭘﻠﻲ اﺗﻴﻠﻦ به عنوان ارزان ترین، بادوام ترین و ﺳﻬﻞ اﻟﻮﺻﻮل ﺗﺮﻳﻦ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺟﻬﺖ اﺟﺮای ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی آب و ﻓﺎﺿﻼب ﻣﻄﺮح ﻣﻲباشند. گزارش ذیل در راستای معرفی و شناخت بازار ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﭘﻠﻲ اﺗﻴﻠﻦ تهیه شده است. با ذکر این نکته که؛ مطالب عنوان شده صرفاً نظرات مخاطبان بوده و الزاماً دیدگاه نشریه نیست.

توصیف ساختار

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوله های پلی اتیلن در گروه های HDPE و LDPE و دامنه های PE 32 تا PE 100 تقسیم بندی می شوند. این مواد به دلیل ساختار شیمیایی و مولکولی ویژه ای که دارند در برابر اسیدها، بازها و نمک ها تا حد مطلوبی مقاومت دارند و فرآیندهای الکتروشیمیایی که در فلزات منجر به خوردگی می شوند، بر روی آنها بی اثر است. تنها در مجاورت با مواد شیمیایی بسیار قوی و زمان طولانی و دمای بالا این مواد دچار تخریب و فرسودگی می شوند.
در کارخانه ها به منظور تولید لوله های نرم (LDPE PIPE) عمدتاً از دامنه های (PE 40) و جهت تولید لوله های سخت (HDPE PIPE) از دسته های (PE100, PE80, PE63) استفاده می شود.

کاربردهای متنوع

امروزه کاربرد پلیمرها در صنایع مختلف با رشد چشمگیری در حال افزایش است و ویژگی های مناسب، کارایی زیاد، صرفه جویی در زمان و هزینه ها، این امکان را فراهم آورده است که در صنعت آب و فاضلاب، گاز و به طور کلی سیستم های انتقال سیالات، پلیمرها و به خصوص پلی اتیلن ها بتواند جایگزین مناسبی برای انواع لوله فلزی، سیمانی و… باشند.
جواد کاظمی، مدیرعامل شرکت پارسیان آبراهه می گوید: لوله های پلی اتیلن در مصارف گازرسانی، فاضلاب شهری و صنعتی، پوشش کابل، خطوط انتقال محصولات نفتی، خطوط انتقال سیالات در کارخانه ها و واحدهای صنعتی( پالایشگاه ها، کارخانه های پتروشیمی و نیروگاه ها)، شبکه های اطفای حریق، خطوط فاضلاب صنعتی، شبکه توزیع آب، خطوط انتقال آب با سختی بالا و انتقال آب دریا، خطوط تزریق آب پرفشار، خطوط تهویه مطبوع (HVAC) و...کاربرد دارد.

بیان ویژگی

کاظمی ویژگی های لوله و اتصالات پلی اتیلن را این گونه تشریح می کند: در برابر تعداد بی شماری از مواد شیمیائی مقاوم هستند و دچار خوردگی نخواهند شد، لذا در پروژه هایی که لوله و اتصالات فلزی یا بتنی امکان ادامه حیات ندارد، لوله و اتصالات پلی اتیلن مقاومتی عالی از خود نشان می دهند. در صورت اجرای صحیح و جوشکاری استاندارد نشتی نخواهند داشت و مقاومتی برابر با لوله اصلی را دارا خواهند بود. همچنین فوق العاده انعطاف پذیر بوده به همین جهت می توانند در برابر حرکات زمین و زلزله مقاوم باشند و تنش های خمشی و کششی را به راحتی تحمل نمایند. این خاصیت هزینه تعمیرات یا بازسازی خطوط انتقال را بسیار کاهش می دهد. مواد پلی اتیلن دارای محصولاتی در فشارهای 2 تا 25 بار و حتی بیشتر و در اندازه های 20 تا 2 هزار میلی متر و حتی بیشتر می تواند تمامی نیازهای یک پروژه صنعتی را پاسخ دهد. دارای هزینه تراشه و بسترسازی بسیار پائین تر از مشابه فلزی و یا بتنی آن می باشد و حتی در بعضی از پروژه ها نیازی به بسترسازی ندارد. این محصولات دارای عمر مفید بسیار طولانی (بالای 50 سال) بوده و در برابر حملات بیولوژیکی مقاوم است، به همین جهت می تواند برای انتقال آب شرب شهری مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به فرآوری لوله برای انتقال آب شرب ندارد که این خاصیت می تواند هزینه های اجرا را تا 50 درصد کاهش دهد. لوله های پلی اتیلن دارای وزنی سبک هستند که حمل ونقل این تجهیزات را ساده تر از نمونه های فلزی و بتنی کرده و باعث کاهش هزینه های اجرا و سرعت بالاتر انتقال از محل تولید تا اجرا می شود. ضمن اینکه دوستدار محیط زیست هستند و انرژی کمتری هدر می دهند، امکان بازگشت لوله و اتصالات پلی اتیلن به طبیعت، وجود دارد و پس از پایان عمر مفید کارکردشان قابلیت تبدیل به انرژی را دارند.

استاندارد تولید و مصرف

لوله های پلی اتیلن سایزبندی دارند و با توجه به میزان باری که به آنها وارد می شود ضخامت آنها هم تغییر می کند. برای مثال اگر پمپ بزرگ تری داشته باشیم به لوله های ضخیم تری نیاز داریم.
مسعود بهرامی، مدیر فروشگاه پایدار صنعت می گوید: مصرف کننده باید قبل از خرید لوله های پلی اتیلن ابتدا هدف مورد نظر و سایز لوله را مشخص کند و اینکه برای انتقال فاضلاب می خواهد یا آب. به طور کلی فشار و میزان دبی آب و پمپ مورد استفاده در این بخش بسیار مهم است.
وی ادامه می دهد: برای شناخت لوله های پلی اتیلن یک جدول استاندارد طراحی شده که اندازه و کیفیت لوله ها بر اساس آن تعیین می شود. البته احتمال نوسان هم وجود دارد و ممکن است قطر لوله ها دو میلی متر کم یا زیاد باشد که طبیعی است. ضمن اینکه همه آنها کاربرد واحدی دارند و تنها حجم مولکولی و مواد به کاررفته باعث افزایش قدرت آنها می شود.
به گفته بهرامی، لوله های پلی اتیلن در ایران تولید می شوند و کشور از این لحاظ خودکفاست. در حال حاضر شرکت های مختلفی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این بخش فعال هستند، بااین حال خدمات پس از فروش خاصی برای این لوله ها تعریف نشده است. مشتریان در هنگام خرید، دریافت فاکتور و ضمانت نامه که ممهور به مهر فروشگاه باشد را فراموش نکنند. در صورت بروز مشکل فروشنده می تواند شرکت تولیدکننده را در جریان کار قرار دهد تا پاسخگوی مشکلات ایجاد شده باشد.

قیمت گذاری و خرید

قیمت گذاری لوله های پلی اتیلن بر مبنای سایز و میزان تحمل بار متفاوت است. مدیر فروشگاه پایدار صنعت می گوید: ما کالای خود را از کارخانه کیلویی می خریم و متری می فروشیم که از کیلویی4 هزار و 500 تا 5 هزار و 700 تومان و از متری 400 تومان تا 100 هزار تومان بسته به نوع و جنس لوله متغیر است و نمی توان نرخ ثابتی تعیین کرد تا جایی که برای یک سایز لوله می توان شش مورد قیمت داد. البته همه اینها به سلیقه فروشنده بستگی دارد. به عبارت دیگر لیست قیمت واحدی در این خصوص وجود ندارد. فروشنده ای که بخواهد پلی اتیلن کیلویی بخرد نمی تواند کیلویی بفروشد زیرا برای مشتری قابل توجیه نیست. بنابراین اکثر نمایندگی ها متری کار می کنند. البته ممکن است فردی بخواهد مستقیماً از کارخانه تولیدکننده خرید کند که در آن صورت شرایط تا حدودی متفاوت خواهد بود.
از طرف دیگر باید در نظر گرفت؛ عمده مشتری لوله های پلی اتیلن در تهران شرکت های صنعتی هستند ولی در کل کشور، برای مصارف کشاورزی و آبیاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
اسماعیل مردانشاهی، مدیر فروش شرکت لوله گستر گلپایگان می گوید: لوله های پلی اتیلن معمولاً بر اساس سلیقه بازار در اندازه های معمول در کارخانه تولید می شوند ولی برای سایزهای بالا سفارش دریافت می کنیم. قیمت ابتدا به صورت کیلویی است و بر اساس جدول استاندارد به متر تبدیل می شود، البته بسته به سایز لوله ها متغیر خواهد بود. ممکن است تا سایز هزار میلی متر هم لوله تولید شود ولی در حالت معمول قیمت کمترین سایز لوله های پلی اتیلن متری 600 تومان و بیشترین سایز متری 200 هزار تومان است که مورد آخر به صورت سفارشی تولید می شود.
مردانشاهی تاکید می کند: مشتریان از قبل اطلاعات کافی را به دست آورند و در بحث کیفیت حساس باشند. اگرچه در ایران برای لوله های پلی اتیلن استاندارد«14427» تعریف شده است ولی استاندارد حداقل ها را تعیین می کند و همیشه مطلوب نیست. در کنار این موضوع لوله ها باید تأییدیه فنی داشته باشد، داخل و بیرون آنها صاف باشد و از یک شرکت معتبر خریداری شوند، زیرا تولیدکننده های زیادی در این بخش فعال هستند که لزوماً کیفیت کالای آنها به یک میزان نیست


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×