menu

ثبت آگهی رایگان

آجر سنتی یا سفال؟

آجر-سنتی-یا-سفال

گروه ساخت و ساز: آجر یا آگور واژهای است ؛ یونانی و به خشتهایی میگفتند که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته میشد و به وسیله پختن، نوشته ها را بر روی آن پایدار میکردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت اما گمان میرود انسانهای اولیه با مشاهده پخته شدن گِل مجاور اجاقهای خود و دیدن اینکه گِل پخته شده سخت تر از کلوخهای کنارخود است، پی به خواص و روش تهیه آن برده اند. تحول در آجر سنتی آجر همچنین به عنوان یکی ازمصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد و از بناهای مشهور که در ساخت آن از آجر استفاده شده، میتوان به طاق کسری و مسجد جامع اصفهان اشاره کرد
در عصر حاضر هم بار ساخت بسیاری از ساختمانها بر دوش آجر بوده است اما رفته رفته مصالح جدیدتری به بازار ساخت و ساز آمد که دراین بین میتوان به انواع بلوکهای سفالی اشاره کرد. یکی از عمده ترین دلایلی که باعث این تحولات شد، مصرف بالای انرژی و سوخت در تولید آجرهای سنتی بود که کماکان فخاران به عنوان بزرگترین چالش با آن مواجه هستند. در این مطلب قصد داریم تا نظرات تولیدکنندگان آجرهای سنتی و سفالی را در رابطه با اینکه کدام یک از این دو نسبت به دیگری امتیازات بیشتری دارد را جویا شویم:

سفال گرانتر است

وهاب قربانی، مدیرعامل کارخانه سفال تهران در این باره به خبرنگار پیام ساختمان گفت: اگر از نظر قیمت بخواهیم آجر سنتی و سفال را مورد بررسی قرار دهیم، میتوان گفت که به طور کلی سفال از قیمت بالاتری برخوردار است. سفال 40 درصد سبک تر است وی در رابطه با وزن و سرعت اجرای آجر سنتی نسبت به سفال گفت: به طور قطع از نظر وزنی هر مترمربع سفال در حدود 40 درصد سبکتراز آجر سنتی است ، ضمن اینکه سریعتر هم اجرا و هم تولید میشود. از عمده ترین دلایل سرعت اجرای سفال میتوان به ابعاد بزرگتر آن در مقایسه با آجر اشاره کرد. آجر محکم تر است این تولیدکننده آجر سفالی گفت: از نظر استحکام میتوان گفت آجر سنتی نسبت به سفال برتری دارد.

تهران و قم حرف اول سفال

وی در پاسخ به این سوال که سفال کدام شهرهای ایران از کیفیت بهتری برخوردار است، گفت: تهران و قم از جمله تولیدکنندگان سفالهای با کیفت هستند و اصفهان و یزد از سایرین ضعیفتر هستند که این ضعف هم به دلیل وجود املاح موجود در خاک است.

پرت سفال بیشتر است

قربانی در رابطه با پرت مصالح آجر سنتی و سفال گفت: اگر در فرایند تولید، توزیع و اجرا دقت نشود، پرت سفال به مراتب بیشتر از آجر سنتی است.

پرت انرژی سفال کمتر است

وی در رابطه با مبحث انرژی در این مصالح هم گفت: سفال از این حیث ، عملکرد بهتری نسبت به آجر سنتی دارد و رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بیشتر در آن به چشم میخورد.

نمیتوان گفت آجر ارزانتر است

منصور اولیایی، مدیر فروش واحد تولیدی آجر سنتی اولیایی هم دراین باره به خبرنگار پیام ساختمان گفت: نمیتوان به طور قطع در رابطه با قیمت این دو نوع مصالح اظهار نظر کرد چرا که در برخی مواقع سفال و در برخی مواقع دیگر، آجر سنتی گرانتر است. مثلا آجر قزاقی هر عدد 400 تومان است در حالی که قیمت هر عدد سفال حدود 95 تومان می باشد اما در رابطه با آجر ساده سنتی میتوان گفت که ارزانتر از سفال است.

سرعت تولید سفال بیشتر است

وی با اشاره به اینکه آجر سنتی با گل و سفال از خاک رس درست میشود، در نتیجه وزن سفال سبکتر است، به سرعت اجرای این دو مصالح اشاره نمود و افزود: از نظر تولید میتوان گفت سفال سرعت بیشتری دارد چرا که یک کارخانه سفال روزانه در حدود 100 تا 200 هزار سفال تولید میکند اما تولیدکننده سنتی روزانه حداکثر 2000 آجر عدد تولید مینماید.

آجر عمر بیشتری دارد

این تولید کننده آجر سنتی در رابطه با استحکام این دو مصالح گفت: آجر سنتی درمقایسه با آجر سفالی مقاوم تر است و به نظر، آجر سنتی هم عمر بیشتری داشته باشد. وی افزود: در رابطه با آجر سنتی میتوانم بگویم که تهران حرف اول را میزند و به طور کلی استحکام آجر سنتی تا حدود زیادی بستگی به خاک منطقه دارد.

آجر و چالش آلودگی محیط

اولیایی در رابطه با چالش سوخت در واحدهای تولیدکننده آجر سنتی گفت: در گذشته سوخت ما نفت سیاه بود و در حال حاضر علیرغم قیمت بیشتر، از گاز استفاده میکنیم زیرا محیط زیست اعلام کرده است که نفت سیاه هوا را آلوده میکند.

آجر قابل بازیافت است

مهندس علی میرزایی، یکی از پیمانکاران صنعت ساختمان هم در رابطه با محاسن و معایب این مصالح به خبرنگار پیام ساختمان گفت: آجر سنتی از مقاومت بیشتری نسبت به آجر سفالی برخوردار است، ضمن اینکه در کشور ما که اصولا ساختمانها پس از مدت کوتاهی مجدد تخریب میشوند، آجر سنتی قابل بازیافت تر است و دوباره میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

سفال برای مجریان بهتر است

وی افزود: برای مجریان و پیمانکاران ساختمانی به طور قطع سفال به دلیل اینکه از سرعت اجرای بالاتری برخوردار است، مورد استفاده قرار میگیرد ، به گونه ای که بناهای سنتی هم با استفاده از سفال میتوانند متراژ بیشتری کار کنند و در نتیجه پول بیشتری دریافت کنند زیرا قیمت اجرای هر متر سفال و آجر سنتی تقریبا برابر است. میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در رابطه با سفالهای تولیدی در کشور این است که مقاومت آنها متغیر است و تولیدات برخی واحدها بسیار محکمتر از واحدهای دیگر است.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×