menu

ثبت آگهی رایگان

استاندارد مدل سازی اطلاعات ساختمان ISO19650

استاندارد-مدل-سازی-اطلاعات-ساختمان-ISO19650

شروع قرن بیست و یکم در دنیا با تحول دیجیتالی همراه بوده است. به طوری که دستاوردهای حاصله در این مدت کوتاه، بسیاری از جنبه های زندگی را تحت تأثیر قرار داده و بعضاً دگرگون کرده است. به دنبال این تحول دیجیتالی، صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساخت و ساز نیز دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و با فراگیر شدن نرم افزارها و سخت افزارهای تخصصی، شکل و نحوه کار مهندسی در حال تغییرات اساسی است.

در مرحله اول این انقلاب دیجیتالی در صنعت ساخت و ساز، محاسبات و ترسیمات دستی جای خود را به طراحی و نقشه کشی کامپیوتری دادند و اطلاعات از مستندات کاغذی به آرشیوهای دیجیتالی منتقل شدند. در گام بعدی ابزارهایی توسعه یافته اند تا این اطلاعات دیجیتال را، که به مقدار زیاد و در مکان ها و موقعیت های مختلف ایجاد می شود، به صورت یکپارچه و هماهنگ در یک مخزن اطلاعات مرکزی جمع آوری و به منظور استفاده مجدد، نگهداری کنند.

برای رسیدن به این هدف با توجه به اینکه اطلاعات پروژه ها و دارایی ها توسط ذینفعان مختلفی تهیه و تأیید می شود، راهکاری لازم است تا یک همزبانی و هماهنگی در نحوه تهیه، توزیع و نگهداری اطلاعات بین همه ارکان پروژه و دارایی به وجود آید. به این منظور سازمان جهانی استاندارد در سال 2018 برای نخستین بار در رابطه با مدل سازی اطلاعات ساختمان، یک استاندارد جهانی ارائه کرده است. استاندارد ISO 19650 در دو قسمت نقشه راه رسیدن به یک مدل جامع اطلاعاتی از پروژه ها و دارایی ها را ترسیم کرده است. قسمت اول در رابطه با مفاهیم و اصول، و قسمت دوم در رابطه با مرحله تحویل دارایی ها است.

این استاندارد در چرخه عمر یک دارایی ساخته شده از فاز صفر ایده پردازی، برنامه ریزی استراتژیک، طراحی اولیه و مهندسی تا تهیه مستندات و ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری کاربرد دارد. دامنه کاربرد آن در میان ذینفعان، از مرحله طراحی تا اتمام عمر آن دارایی شامل تمامی ارکان دخیل در پروژه بصورت مستقیم و غیرمستقیم (صاحبان، کارفرمایان، بهره برداران، تیم طراحی، پیمانکاران، سازندگان تجهیزات و ...) می شود. مزیت مهم این استاندارد، قابلیت انطباق آن با هر نوع پروژه و کاربری و با هر مقیاس و سطح پیچیدگی است و توصیه هایی را برای تولید، تبادل و سازماندهی کردن اطلاعات به همه بازیگران پروژه در اختیار ایشان قرار می دهد.

نحوه تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات به گونه ای است که تا پایان عمر آن پروژه قابل استفاده و بروز رسانی می باشد. حتی اگر ارکان دخیل در پروژه در طول عمر آن تغییر پیدا کنند، که قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد چراکه تیم های حاضر در مرحله طراحی و ساخت، در زمان بهره برداری حضور نخواهند داشت.

نقش های متفاوتی در پیاده سازی BIM در پروژه تعریف میشود (مانند مدیر BIM، مدل ساز، هماهنگ کننده، مصور ساز و ...) و پس از تعیین این کارکردها در پروژه، ماتریس مسئولیت ها ایجاد می شود. این ماتریس کلیه کارهایی که قرار است برای BIM انجام شود را لیست کرده و برای هر مورد افراد مسئول را مشخص می کند.

در صورتی که این استاندارد برای پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان مبنای کار کلیه ارکان پروژه قرار گیرد به ایجاد مدل اطلاعاتی پروژه (در طول انجام آن) و مدل اطلاعات دارایی (در زمان بهره برداری) منتهی خواهد شد.

با توجه به ضرورت ترویج این استاندارد در صنعت ساخت و ساز کشور، این استاندارد جدید برای اولین بار در ایران توسط شرکت ویستا فراز ترجمه و چاپ شده است و برای تهیه ی آن می توانید به سایت شرکت به آدرس www.vistafaraz.com مراجعه فرمایید.

مهدی خیری – مدیرعامل ویستا فراز بام

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 365

فهرست مطالب شماره 365

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×