menu

ثبت آگهی رایگان

نقش فرهنگ و هنر پارسی در طراحی داخلی

نقش-فرهنگ-و-هنر-پارسی-در-طراحی-داخلی

سروین الهی، مشاور و طراح داخلی با تجربه و حرفه ای کشورمان است که توانسته در طول سالیان متوالی، موفقیت های فراوانی در طراحی داخلی پروژه های مختلف با کاربری های اداری، مسکونی و تجاری کسب نماید.

ایشان با کسب رتبه اول فارغ التحصیل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و Interior Design Diploma از موسسه ITD کانادا(Institute of Technology Development of Canada) نیز اخذ نموده اند.

با این هنرمند خلاق گفتگویی انجام دادیم که از نظر می گذرد:

به عنوان سوال نخست، بفرمایید جرقه های هنر طراحی داخلی چطور در شما آغاز شد؟

من از دوران کودکی علاقه وافر و بسیار زیادی به طراحی و نقاشی داشته و دفتر طراحی و مدادم را همیشه به همراه داشتم.

ترسیم فضاهای مختلف از منازل دوستان و اقوام در کنار رنگ ها و نورهای متفاوت، لذتی بی پایان را برایم به همراه داشت.

از همان دوران در این فکر بودم که هنرها را با هم درآمیزم و کم کم در خلال طراحی، به دوستان و خانواده پیشنهاد می دادم تا چگونه با چیدمان بهتر مبلمان بتوانند بهتر از فضای منزلشان استفاده کنند و منزل زیباتری داشته باشند.

این علاقه به تدریج در من بیشتر شد تا آنجا که فعالیت حرفه ای مرا رقم زد.

اصولا روند طراحی داخلی یک پروژه توسط شما، چه مراحلی را پشت سر می گذارد؟

طراحی داخلی، هنری خلاقانه است که نمی توان مسیر مشخص و از پیش تعیین شده ای را برای آن متصور بود.

اما غالبا روند کلی در پروژه هایم به این صورت است که پس از بازدید محل، برگزاری جلسات مشاوره با کارفرما، شناخت درخواستهای او و برنامه ریزی پروژه، وارد فاز ایده پردازی می شوم و با اسکیس های دستی به خلق فضاها می پردازم.

این مرحله نقش اساسی در موفقیت پروژه دارد، چرا که سعی میکنم کلیت فضا و طرح را خلق و به فضا هویت ببخشم. پس از اخذ تائید اولیه طرح، مراحل طراحی سه بعدی و تهیه پلان ها آغاز شده و در تمامی مراحل جزییات پروژه (متریالها، کمپوزیسیون رنگی و کنتراست، مبلمان، نورپردازی و ...) به دقت طراحی و مشخص می گردند.

یکی از نکات کلیدی این است که سعی میکنم حتما علاوه بر کارفرما با خود کاربران فضا هم مذاکره کنم و خود را جای آنها قرار دهم تا بتوانم با کانسپت خود، فضایی را فراتر از نیازهایشان طراحی کنم که همین امر موفقیت پروژه را تا حد بالایی تضمین میکند.

قطعا رعایت قوانین و استانداردها مانند نورپردازی، ارگونومی، استاندارد ایمنی و بهداشت، مصوبات نظام مهندسی و ضوابط (کدینگ) نیز اهمیت زیادی دارد.

البته این کلیت روند طراحی بوده که ممکن است در هر پروژه بنا به ویژگی های شاخص و ماهیتی آن، دستخوش تغییراتی شود.

در آثار هنری خود از چه سبکی پیروی کرده یا الهام میگیرید؟

رابطه هنر و فرهنگ، پیوندی ناگسستنی است. کشور ما از دیرباز از فرهنگ و هنر غنی برخوردار بوده و در تمامی جهان، هنر پارسی شناخته شده است. آثار طراحی داخلی سنتی ایرانی مملو از ظرافت ها و ریزه کاری هایی است که هزاران ایده و خلاقیت نهفته در خود دارد.

امروزه با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و افزایش سرعت ساخت و ساز، اکثر طرح ها به سبک مدرن گرایش پیدا کرده و هنر ارزشمند ایرانی کمتر از قبل در آثار طراحی داخلی دیده می شود.

یکی از دغدغه های اصلی من این است که همزمان با طراحی عملکردی و مناسب، بتوانم در طرح هایم از هنر سنتی پارسی الهام بگیرم.

لطفا بیشتر توضیح دهید تا درک موضوع برای خوانندگان ملموس تر شود؟

من معتقدم که هنر فی ذاته در خدمت انسان است تا روح او را وسعت ببخشد.

هنرمند واقعی کسی است که با هنرش به زندگی دیگران معنای بیشتری ببخشد. علاقمندی قلبی و ذاتی من به حوزه هنر ایرانی مرا واداشته که به مطالعه، تحلیل و بررسی این هنر در طراحی داخلی و تزیینات سنتی بپردازم و سعی کنم آن را در آثارم تجلی بخشم.

البته بدیهی است تجلی این موضوع در آثارم بنا به فراخور و ماهیت هر پروژه تغییر می کند. اگر بخواهم چند مورد مثال بزنم میتوانم به طراحی داخلی پروژه ای لوکس با کاربری مسکونی اشاره کنم که با توجه به شناختی که از کارفرما داشتم، استفاده از مبلمان کلاسیک منبت کاری شده دست ساز با رویه پارچه ای با طرح پارسی را به او پیشنهاد دادم و یا میتوان به استفاده از فرشهای دستباف ابریشم ایرانی اشاره نموده که با نقش و نگارهایش خود به تنهایی بیانگر فرهنگ و هنر غنی پارسی است چرا که فرش دستباف زیبایی هایی بی کران طبیعت را در فضاهای داخلی به ارمغان می آورد.

همچنین در طراحی پروژه اداری با بازآفرینی موتیف های سنتی و استفاده از آن در طراحی المان های داخلی، علاوه بر ارتقای کیفیت فضا و کسب رضایت بالای کارفرما و مخاطبان، زیبایی شناسی و هویت ایرانی را به منصه ظهور رساندم.

کلام آخر

من بر این باورم که با استفاده صحیح، بجا، مناسب و الهام گرفتن از هنر پارسی میتوان به طراحی داخلی جانی تازه داد و علاوه بر زنده نگهداشتن هویت و فرهنگ غنی ایرانی، رضایت هر چه بیشتر کارفرما و مخاطبان را حاصل نمود، لذا به طراحانی که تازه وارد عرصه کار شده اند پیشنهاد می کنم تا این مهم را در طراحی و ایده پردازی های خود مدنظر قرار دهند.

www.sarvin-design.com

sarvinelahi@yahoo.com

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 356

فهرست مطالب شماره 356

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×