menu

ثبت آگهی رایگان

کمبود مواد اولیه، تولید را زمین گیر می کند

کمبود-مواد-اولیه-تولید-را-زمین-گیر-می-کند

بهنام بابایی تولید کننده جوانی است که سال گذشته خط تولید سقف کاذب گچی خود را با برند هفت الماس راه اندازی کرده است.وی چند سال پیش وارد کننده این محصول بود، اما از سال پیش تصمیم گرفت که با واردات ماشین آلات تولید و کسب دانش فنی تولید انواع سقف کاذب، خط تولید آن را در کشور راه اندازی کند.

کارخانه سقف کاذب هفت الماس با 17 کارگر در حال حاضر فعال است و به گفته بابایی قابلیت تولید سالانه یک و نیم تا 2 میلیون مترمربع سقف کاذب را دارد.

بابایی درصدد است که خط تولید دیگری را نیز با هدف ساخت گچ برگ در نوروز 98 افتتاح کند.

وی از مدیران کارآفرینی است که تعصب خاصی روی کارگرانش دارد چرا که در پاسخ به این پرسش که با چه روحیه ای در شرایط سخت فعلی کار می کنید، گفت: اگر خودم تنها بودم شاید سه ماه پیش به واسطه بالا رفتن هزینه های تولید، در کارخانه را می بستم ولی اگر امروز با وجود ضرردهی مکرر، همچنان دارم تولید می کنم بخاطر کارگرهایم است که با خود می گویم اگر من کارخانه را تعطیل کنم، وضعیت آنها چه می شود.همین باعث شده که علی رغم گرفتاریهای زیاد کار تولیدی، همچنان مقاومت کنم و کارخانه را سرپا نگه دارم.

بهنام بابایی با وجود اینکه نسبت به شرایط فعلی تولید در کشور نگران است ولی همچنان امید دارد که اوضاع بهتر می شود و تمام این مشکلات روزی از میان برداشته می شود.

وی با وجود نوپا بودن تولیدش، در چند ماه گذشته به عراق هم سقف گچی صادر کرده است، و معتقد است اگر قوانین صادرات دائما تغییر نکند، ایران می توانند صادرات موفقی در بخش سقف کاذب به کشورهای عراق،افغانستان، سوریه،لبنان،یمن و حتی اردن داشته باشد.

این فعال صنعتی در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان اظهار داشت: یکی از مشکلات صادرات سقف کاذب از کشور کمبود مواد اولیه است. چرا که در گذشته بخش زیادی از مواد اولیه تولید سقف کاذب از خارج وارد می شد که متاسفانه بخاطر نوسان نرخ دلار، در حال حاضر، به هیچ وجه واردات مواد اولیه مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: تولید کنندگان وطنی سقف کاذب در طول چند ماه گذشته سعی کردند تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند ولی متاسفانه به دلیل مرغوب نبودن مواد اولیه ایرانی، کیفیت سقف کاذب تولید داخل افت کرده که موجب شده تا مشتریان ناراضی باشند.

بابایی با اشاره به اینکه برآورد می شود که میزان مصرف انواع سقف کاذب در کشور سالانه 5 میلیون متر مربع باشد، تصریح کرد: به دلیل کمبود مواد اولیه، حتی 50 درصد از نیاز بازار داخلی به سقف کاذب هم توسط تولیدات داخلی تامین نمی شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که به دلیل مرغوبیت بالای گچ ایران و نیزمسافت نزدیک، بازرگانان عراقی تمایل زیادی به واردات و خرید سقف کاذب از ایران دارند و چنانچه مشکلات تامین مواد اولیه ونیز برخی مشکلات صادرات برطرف شود، ایران می تواند بازار 15 میلیون متر مربعی سقف کاذب عراق را به خوبی تامین کند.

به گفته بابایی با وجودی که قیمت هر متر مربع سقف کاذب ایران یک دلار و 20 سنت و نرخ مشابه چینی آن یک دلار و یک سنت است، ولی کشورهای اطراف تمایل دارند که سقف کاذب تولید ایران را خریداری کنند.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه در حال حاضر تولید سقف کاذب در کارخانه هفت الماس در یک شیفت کاری انجام می شود، اظهار داشت: سال گذشته با دو شیفت کاری تولید انجام می شده است.

وی در خصوص مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان گفت: سقف کاذب، سازه را سبک می کند و به طور مثال در هنگام زلزله خسارت جانی و مالی کمتری ایجاد می کند.

وی افزود: هچنین استفاده از سقف کاذب در ساختمان، دسترسی به تاسیسات را آسان می کند. گفتنی است سقف کاذب به سقفی گفته میشود که در سطحی پایین تر از سطح سقف اصلی قرار میگیرد و از داخل بنا قابل مشاهده است .

امروزه با پیشرفت صنایع و پتروشیمی، استفاده از مصالح ساختمانی جدید از قبیل سقف های کاذب pvc، سقف های کاذب کناف، سقف های کاذب آی گلس، سقف کاذب گچی، دیوارپوش ها، کف پوش ها و ... مورد توجه ویژه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است.

انواع سقف کاذب برای سرویس های بهداشتی، آشپزخانه ها، مغازه ها و سایر مکان های تجاری و اداری مورد استفاده قرار گیرد.

جنس سقف کاذب می تواند از گچ، چوب، مواد معدنی، پی وی سی، آلومینیوم، .... باشد.

عوامل متعددی برانتخاب سقف کاذب تاثیر میگذارند ، برای مثال اینکه نیاز به دسترسی به پشت سقف وجود دارد یاخیر، فضای مربوطه خشک است یا مرطوب ، کاربری فضا چیست ، نحوه نورپردازی در سقف قرار است چگونه باشد و یا اینکه فضای مورد نظر لاکچری است یا خیر.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×