menu

ثبت آگهی رایگان

سنگ اندازی تولیدکنندگان سنگ را زمین گیر کرد

سنگ-اندازی-تولیدکنندگان-سنگ-را-زمین-گیر-کرد

رئیس انجمن سنگ ایران با اضهار تاسف گفت: از هفته گذشته حمل هر کانتینر سنگ به مقصد چین از 150 دلار به 650 دلار افزایش یافته است تولیدکنندگان برای حفظ سهم صادرات سنگ به بازار چین متحمل ضررهای فراوانی شده اند.

شریفی-دبیر-انجمن-سنگ

صنعت سنگ یکی از صنایعی است کمترین وابستگی به خارج از ایران دارند.بااین وجود ناگزیر به واردکردن بعضی ماشین آلات و مواد اولیه به مانند چسب پروکسی و ... هستند. در دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ با اعضای هیئت مدیره انجمن گفتگویی با خبرنگار پیام ساختمان درباره نمایشگاه و مشکلات تولیدکنندگان سنگ در کشور انجام شد که ازنظر می گذرد. احمد شریفی دبیر کل انجمن سنگ ایران در خصوص دهمین دوره نمایشگاه سنگ تهران گفت: نمایشگاه از 28 تا 31 میر ماه امسال با حضور 130 شرکت ایرانی به همراه 41 شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و چین حضور یافتند شریفی در ادامه داد:همایش های جانبی با پانل های تخصصی به همراه جشنواره و مسابقه معماری با حضور معماران مجسمه سازان باهدف ارتباط صنعت و دانشگاه و پرورش هنر معماری در صنعت سنگ برگزار شد. این مقام مسئول بر پایه سند چشم انداز صنعت سنگ یادآور شد، ظرف یک دوره پنج ساله ارزش صادرات این بخش باید از رقم سالیانه 200 تا 300 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار برسد. اما این در حالی است بررسی وضعیت تولید سنگ کشور نشان می دهد در سال های 91- 1390 به دلیل رونق ساختمان سازی، میزان تولید سالیانه سنگ به 120 میلیون مترمربع رسید و از این رقم 95 درصد در بازار داخل مصرف شد، اما امروز به دلیل شرایط رکودی، تولید در سطح 60 میلیون مترمربع باقی مان بر اساس آمارهای اعلام شده از مجموع 10 هزار معدن فعال، نیمه فعال و در حال تجهیز کشور، حدود 2 هزار معدن سنگ وجود دارد که از این رقم بالغ بر یک هزار و 200 تا 300 معدن سنگ فعال است . وی در ادامه بر اساس آمارهای اعلام شده گفت: از مجموع 10 هزار معدن فعال، نیمه فعال و در حال تجهیز کشور، حدود 2 هزار معدن سنگ وجود دارد که از این رقم بالغ بر یک هزار و 200 تا 300 معدن سنگ فعال است . وی درباره شمار واحدهای سنگ بری که کار فرآوری و ساب و صیقل سنگ خام را انجام می دهند، گفت: 6 هزارتا 6 هزار و 500 واحد کار فرآوری انجام می دهند.رئیس-انجمن-سنگ

در ادامه این گفتگو رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران از سیاست های دولت در خصوص نحوه برخورد با صادرکنندگان و تولیدکنندگان در صنف سنگ انتقاد کرد و تأکید کرد: نجات و تداوم حیات صنعت سنگ کشور درگرو صادرات است و چنانچه این مهم محقق نشود، این صنعت آسیب جدی خواهد دید. ابوالقاسم شفیعی بابیان اینکه هنوز هیچ کدام از اعضاء این تشکل و خانه معدن موفق به دریافت ارز دولتی نشده اند گفت: در شرایط رکود متأسفانه دولت در عوض حمایت از صادرات تولیدکنندگان سنگ متأسفانه شاهدیم برای صادرات سنگ کوپ عوارض تعیین شده است. وی بابیان اینکه اگرچه خام فروشی اولویت این صنعت نیست یادآور شد: وضع عوارض برای سنگ های صادراتی در شرایط رکود فعلی به مصلحت کشور نیست، زیرا حداقل سود دریافتی فعالان صادرکننده مسدود می شود. شفیعی درباره سهم صادرات سنگ ایران گفت: با توجه به پتانسیل نیاز واردات 27 میلیون تنی سنگ خام چین متأسفانه فقط یک میلیون تن آن از ایران تأمین می شود، این در حالی است که اکنون چینی ها واردات از ترکیه را به ایران ترجیح می دهند، زیرا اجناس را با گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) یک ساله از ترکیه می خرد و پس از برش و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده و فروش آن ها، بازمی گرداند. در ادامه شفیعی به کشور ترکیه اشاره کرد و گفت : کشور ترکیه در جهت تصاحب سهم صادرات سنگ کشورش نه تنها از صادرکنندگان سنگ های تزئینی عوارض نمی گیرد، بلکه فعالان این صنف از معافیت مالیاتی نیز برخوردارند؛ این در حالی است که فقط 20 درصد صادرات سنگ ایران معاف از مالیات است. رئیس انجمن سنگ ایران با اظهار تأسف گفت: از هفته گذشته حمل هر کانتینر سنگ به مقصد چین از 150 دلار به 650 دلار افزایش یافته است تولیدکنندگان برای حفظ سهم صادرات سنگ به بازار چین متحمل ضررهای فراوانی شده اند. شفیعی در پایان برای نجات بحران در صنعت سنگ از دولت خواست جلوی این سنگ اندازی ها هر چه زودتر گرفته شود و تصریح کرد خواسته اصلی فعالان این صنف از دولت ، بازگشت معافیت های مالیاتی به حالت قبل، متوقف شدن عوارض صادرات سنگ و حمایت از صادرکنندگان و تأمین تسهیلات برای تولیدکنندگان هست.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×