menu

ثبت آگهی رایگان

سازه های پیچ و مهره ای

سازه-های-پیچ-و-مهره-ای

گروه ساخت وساز: پیشرفت روزافزون علوم، استفاده از فناوری های مدرن را ایجاب می کند. در صنعت ساختمان هم چند سالی است، استفاده از صنعتی سازی و مصالح مدرن مطرح شده و رو به افزایش است. سازه های فلزی و پیش ساخته از این قاعده مستثنی نیستند و شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان با عنوان « کالای برتر » به سراغ چند شرکت فعال در زمینه سازه های پیش ساخته فلزی رفته ایم تا مخاطبان ما به راحتی بتوانند با مقایسه شرکت ها دست به انتخاب بزنند. البته لازم به ذکر است که اظهارات مصاحبه شوندگان الزاماً با نظر مدیران نشریه همسو نیست و ما صرفاً انعکاس دهنده نظرات آنها هستیم.

10 درصد گران تر از سازه های فلزی سنتی

رسول فشارکی، مدیرعامل شرکت اطلس سازه آکام به خبرنگار ما گفت: شرکت ما در زمینه تولید و اجرای اسکلت های پیچ و مهره ای فعالیت می کند. وی افزود: اسکلت های پیچ و مهره ای ما به صورت کاملاً صنعتی در کارخانه تهیه می شود و در فرایند اجرای آن از جوشکاری استفاده نمی شود و بسته به سفارش مشتری، ستون ها را تهیه می کنیم. فشارکی در رابطه با مزایای این سازه ها گفت: از جمله مهم ترین مزایای اسکلت های پیچ و مهره ای این است که سرعت اجرای آن بسیار سریع است و قطعاً به دلیل استفاده نکردن از جوشکاری و جایگزینی آن با پیچ و مهره دخالت افراد در فرایند اجرا کمتر می شود و ضریب خطا به شدت پایین می آید. ضمن اینکه تجربه نشان می دهد که بخش عمده ای از خسارات زلزله، ناشی از گسستگی مقاطع جوشکاری است. مدیرعامل شرکت اطلس سازه آکام در مورد قیمت سازه های پیچ و مهره ای هم گفت: قیمت تمام شده اسکلت پیچ و مهره ای 10 درصد گران تر از اسکلت فلزی با جوشکاری است اما مزایای این دو قابل مقایسه نیستند.

مزایای بی شمار پیچ و مهره

کیوان صدیقی، مدیر کارخانه کامیار سازه نیز به خبرنگار ما گفت: سازه های پیچ و مهره ای ما علاوه بر کلیه مزایای سیستم های صنعتی سازی رایج شامل مزایای ویژه ذیل نیز می باشد :
* صلبیت قابل توجه سازه همانند سازه های متداول گرم نورد و بتن آرمه
* اعضای سازه ای مبتنی بر ستون تیرهای اصلی و فرعی و مهاربندها می باشد
* عدم محدودیت دهانه تا 8 متر بدون نیاز به خرپا
* عدم وجود دیوارهای باربر و انعطاف پذیری هرگونه طراحی معماری
* حجم کم قطعات سازه ای و کاهش هزینه حمل ونقل و سرعت بسیار زیاد مونتاژ
* قابلیت استفاده از نیروهای بومی و غیرمتخصص جهت نصب
* توسعه تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان های موجود
* افزایش فوق العاده کیفیت به دلیل ساخت 90 درصدی در کارخانه
* پایداری ایده آل به هنگام زلزله به دلیل اتصالات مناسب و وزن کمتر ساختمان
* اجرای کلیه اتصالات در محل نصب توسط پیچ و مهره و پیچ های خودرو بدون نیاز به پیش سوراخ
* ایجاد ارزش اقتصادی با کاهش زمان اجرا
*کاهش مصرف آهن
* به حداقل رسیدن نیروی انسانی مورد نیاز در کارگاه
* عدم نیاز به استفاده از ماشین آلات سنگین در کارگاه
* صرفه جویی در مصرف انرژی با رعایت کامل مقررات ملی ساختمان
* عمر مفید ساختمان 50 سال
* قابلیت جابه جایی ساختمان با 20 درصد نیاز به تعویض مصالح
* قابلیت احداث در کلیه شرایط آب و هوایی به دلیل خشک بودن کارگاه اجرایی
* سهولت در تغییر پلان ساختمان
* تنوع فوق العاده در مصالح مورد استفاده در نما و نازک کاری داخلی
* عدم آلودگی محیط زیست با به حداقل رسیدن مواد دورریز در کارگاه
وی افزود: این سیستم سازه ای تنها با چند ساعت آموزش برای کارگران قابل اجرا می باشد و جهت نصب نیازی به داشتن جرثقیل نیست ولی برای تسریع هر چه بیشتر می توان از جرثقیل سبک استفاده کرد.معمول ترین شیوه اتصال برای اتصال دادن این است که در زمان تهیه قطعات فولادی بازشوهای مورد نیاز در قطعات سازه ای تعبیه می شود تا بتوان به راحتی شبکه تأسیسات ساختمان ( مکانیکی و الکتریکی) را از داخل آنها عبور داد.
صدیقی ادامه داد: میزان آهن مصرفی در این سیستم برای سازه ساختمان های متعارف مسکونی 3 یا 4 طبقه در حدود 25 تا 40 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد، به طوری که این وزن در سازه های متداول اسکلت فولادی بین 55 تا 75 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد. وی خاطرنشان کرد: وزن مرده ساختمان در این سیستم بیش از 60 درصد کمتر از سیستم های رایج می باشد، و این مسئله موجب تقلیل نیروی جانبی ناشی از زلزله می شود، در نتیجه این سیستم برای احداث ساختمان در مناطق زلزله خیز بسیار مناسب می باشد.

دستگاه های تمام اتوماتیک

محمدتقی امینی نژاد، مدیرعامل شرکت ری سوله نیز دراین باره به خبرنگار ما گفت: حدود 27 سال است که در زمینه تولید اسکلت پیچ و مهره ای فعالیت می کنیم و دستگاه های ما کاملاً اتوماتیک است و حدود 1000 تن در ماه ظرفیت تولید داریم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا گواهینامه استاندارد دارید، گفت: در سال 1371 موفق به دریافت گواهی فعالیت صنعتی و پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و به علت برخوردار بودن کیفیت های لازم موفق به اخذ گواهینامه استاندارد از شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران شدیم . وی مهم ترین مزایای اسکلت های تولیدی خود را کیفیت مطلوب آن به دلیل کنترل کیفی در کارخانه عنوان کرد و گفت: قطعاً در سازه های سنتی که با جوشکاری اجرا می شوند، مهندس ناظر نمی تواند کار کنترل کیفی را انجام دهد.

ارزانی ملاک نباشد

داوود براتی، معاون فنی - اجرایی شرکت سپهر سازه توس هم به خبرنگار ما گفت: شرکت ما از سال 1382 در زمینه تولید و اجرای سازه های فلزی از جمله پیچ و مهره، سازه های جوشی، مقطع اچ و ... فعالیت می کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه کدام سازه از استحکام بالاتری برخوردار است، گفت: سازه های پیچ و مهره ای از استحکام بالاتری برخوردارند اما از نظر قیمت حداقل 10 درصد گران تر از سازه های جوشی هستند.
براتی با بیان اینکه مواد اولیه ما از داخل کشور تأمین می شود، گفت: کیفیت سازه های پیچ و مهره ای در کشور متفاوت است و شرکت های صاحب نام کیفیت بالاتری دارند. وی ادامه داد: قطعاً شرکت هایی که کیفیت محور نیستند در مناقصه ها قیمت کمتری پیشنهاد می دهند و برنده می شوند، بنابراین نباید صرفاً با توجه به قیمت ها، شرکت ها انتخاب شوند چرا که تولید و اجرای بی کیفیت تمام کار را زیر سؤال می برد. به عنوان مثال ممکن است از پیچ و مهره های بی کیفیت استفاده کند



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×