menu

ثبت آگهی رایگان

بن بست مسکن در دوراهی انتخابات؛

افزایش 1.5 برابری قیمت زمین در مقایسه با قیمت مسکن

افزایش-1-5-برابری-قیمت-زمین-در-مقایسه-با-قیمت-مسکن

موضوع مسکن در سبد خانوار ایرانی وبرنامه های پیش روی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با رویکرد از شعار تا عمل در نشستی با حضور ایرج رهبر،ریاست انجمن انبوه سازان تهران و عضو هیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، خشایار باقر پور،مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران و امین بیدی،ریاست انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی تهران روز دوشنبه 24 خرداد با حضور خبرنگار نشریه پیام ساختمان و جمعی از رسانه ها در محل انجمن انبوه سازان استان تهران برگزار شد.

افزایش 1.5 برابری قیمت زمین در مقایسه با قیمت مسکن

در شروع این میز گرد که با حضور فعالان صنعت ساختمان به همراه خبرنگاران برگزار شد، خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران درباره بررسی شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه مسکن با اشاره به موقعیت بحرانی بازار مسکن گفت: در حال حاضر بازار مسکن در ایران وضعیت مناسبی ندارد و عملکرد دولت های گذشته در حوزه مسکن مناسب نبوده و همین باعث شده که به نابسامانی در بازار مسکن دامن زده شود.

باقر پور با بیان مسموم بودن حال و هوای مسکن تاکید کرد: نباید وعده هایی که اجرای آن امکان پذیر نیست داده شود چراکه انتظارات غیر عملی سبب می شود بازار مسکن بیشتراز وضع موجود نابسامان و ملتهب شود. وی در ادامه با اشاره به نقش بازار مسکن در اقتصاد و سبد هزینه های خانوار خاطر نشان کرد: دولتمردان و نامزدهای ریاست جمهوری برای پیشبرد اهداف برنامه هایشان در بخش مسکن باید از نظرات کارشناسان و دیدگاه های اقتصادی بخش خصوصی استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با این توضیح که جامعه ایران به سمت بلوغ سیاسی حرکت کرده اظهار کرد: ارائه برنامه های مناسب با همکاری و استفاده از پتانسیل بخش تعاونی های مسکن و بخش خصوصی انبوه سازان و تولیدکنندگان عرصه ساخت و ساز باعث می شود که بازار مسکن به ثبات برسد. باقر پور با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی مرغوب در شهرها از جمله تهران توسط دستگاه های حکومتی احتکار شده است تاکید کرد: باید این دستگاه ها اراضی خود در بافت شهری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا با ایجاد ساخت و ساز و افزایش تولید مسکن بتوانیم بازار را به سمت آرامش هدایت کنیم.

وی با اشار به افزایش رشد 1.5 برابری قیمت زمین در مقایسه با قیمت مسکن خاطر نشان کرد؛ کمبود زمین و احتکار زمین توسط داستگاه های حکومتی باعث رشد 10 برابری قیمت مسکن طی سال های گذشته شده باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران برای برون رفت بخش عمده ای از مشکلات کشور در حوزه مسکن و ساخت و ساز گفت: تنها با ورود یک دستگاه یا یک وزارتخانه مشکلات در بخش مسکن حل نمی شود بلکه می بایست همه دستگاه های مختلف از جمله شهرداری در اجرا و رونق این بازار همکاری های لازم را داشته باشند.

درادامه این فعال صنعت ساختمان درباره فرایند زمان صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری اظهار گلکی کرد و یادآور شد: متأسفانه مدت زمان فرایند صدور پروانه ساختمانی در کشور سه سال به طول می انجامد که این زمان بسیار طولانی می باشد و خاطر نشان کرد همین سیاست ها باعث شده که پروژه های مسکن از توجیه پذیر بودن و اقتصادی بودن خارج شود.

باقر پور با اشاره به فروش متری 200 میلیون آپارتمان در تهران تاکید کرد: وعده های توخالی و آدرس غلط در حوزه مسکن نباید وعده داده شودو خاطر نشان کرد که حداقل قیمت ساخت در تهران از متری 5میلیون تا حداکثر 15 میلیون تومان می باشد لذا تجربه های موفق در دنیا نشان داده است که دولتمران که تسهیلات را به سمت تولید برده اند و از سازندگان در جهت تولید حمایت کرده اند موفق در کنترل ثبات قیمت در مسکن بوده اند. وی در ادامه یادآورشد: در حوزه مسکن سند توسعه صنعت ساختمان می بایست ضمانت اجرایی داشته باشد تا بخش خصوصی بتواند با خیال آسوده اعتماد کند و در بازار مسکن سرمایه گذاری کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران توضیح داد: دولت در حوزه مسکن نباید نقشه تصدی گری داشته باشد بلکه باید نقش نظارتی و تسهیل گری را داشته باشد. باقرپور گفت: برای تقویت و بهبود بازار مسکن باید عوارض ساخت و ساز تا چندین سال افزایش نیابد و به حالت تعادل خود بازگردد از سوی دیگر تسهیل در صدور پروانه ساختمانی ایجاد شود تا شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.

وی توضیح داد: در دولت گذشته طرح طرح مسکن مهر وجود داشت طرح بسیار خوبی که درستی اجرا نشد و با وجود مخالفت های بسیار زیاد توانست تولید را در کشور ایجاد کند. باقرپور اظهار کرد: دولت بعد با توجه به آنکه در این دولت برای مسکن طرحی کلید نخورد و طرح مسکن ملی هم چندان به مرحله اجرایی نرسیده و تنها در حد شعار باقی مانده است بنابراین می تواند با یک سیاست مناسب بازار مسکن را به سمت خوبی هدایت کند.

با استفاده از توان تشکل های بخش خصوصی و برنامه ریزی بلند مدت در بخش مسکن می توان یک و نیم میلیون مسکن در سال در ایران ساخت

در ادامه این نشست، ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه فرصت و توان اجرایی کافی در حوزه مسکن در این مدت وجود داشت اما متأسفانه نتوانستیم در چند سال گذشته از این فرصت ها به خوبی در حوزه مسکن استفاده کنیم گفت: ما توان ساخت یک میلیون واحد مسکونی و حتی بیشتر را داریم اما به شرط آنکه بتوانیم زیرساخت های لازم در این حوزه را ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: ما با برنامه ریزی مناسب می توانیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور داشته باشیم هستیم بلکه می توانیم شاهد صدور خدمات فنی و مهندسی در این بخش هم باشیم. رهبر بیان کرد: متأسفانه عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب در این خصوص باعث شد که ما در این بخش عقب بمانیم در صورتی که برای صدور خدمات فنی و مهندسی باید سیاست خارجی مناسب وجود داشته باشد تا از این فرصت استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در سال 87 قانونی در رابطه با ساماندهی بازار مسکن مطرح شده اما متأسفانه عزم کافی برای اجرای این قانون در کشور وجود نداشت.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران بیان کرد: 6500 انبوه ساز در کشور داریم که اگر هر کدام از آنها 300 واحد مسکونی هم در سال می ساختند ما هم اکنون شاهد ایجاد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور بودیم که علاوه بر ایجاد این تعداد واحد مسکونی ظرفیت برای صدور خدمات فنی و مهندسی هم ایجاد می شد.

رهبر توضیح داد: بنابراین باید دولت جدید در پروژه های مسکونی از نظرات کارشناسان و متخصصان در این بخش استفاده کنند. رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: ما نباید در کشور نگران کمبود زمین و نگران آماده سازی های آنها باشیم چراکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شاهد ساخت شهرک های اقماری هستیم که ما با استفاده از تجربه آنها می توانیم در این بخش موفق باشیم

وی یادآور شد: با ایجاد شهرک های اقماری از این فرصت در جهت خانه دار شدن مردم در کلان شهرها باید استفاده کنیم. رهبر با بیان اینکه باید زمینه لازم برای تأمین خدمات خدمات روبنایی و زیربنایی واحدها در شهرک های مختلف وجود داشته باشد افزود: برای انتخاب شهرک های اقماری در ابتدا باید ببینیم آیا وزارت نیرو یا وزارت نفت برای تأمین آب و برق و گاز آن مشکلی ندارد این در حالی است که ما در تأمین منابع و تولید آن هیچ کمبودی نداریم وبا مدیریت و اجرای صحیح آن این اقدامات به درستی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور بر اساس آمار سال 86 بود که 850 هزار ازدواج در کشور ثبت شده است افزود: بنابراین به طور متوسط باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. این انبوه ساز مسکن با اشاره به اینکه آمارها در طی سال های گذشته نشان داد که تنها سالیانه 300 هزار واحد مسکونی ساخته شده است گفت: حدود 700 هزار واحد مسکونی سالیانه کمتر ساخته شده که در 5 سال گذشته میزان انباشت تقاضای مسکونی به حدود 3500 واحد مسکونی رسیده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با یادآوری کارنامه عملکرد دولت دهم و یازدهم در مشارکت برای ساخت مسکن مهرتاکید کرد: متأسفانه عملکرد دولت در حمایت از بخش خصوصی در رابطه با مسکن مهر بی اعتمادی در بین بخش خصوصی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در دولت دهم و یازدهم طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام شده بود که مسکن مهر برای هر هر متر مربع حدود 300 هزار تومان ساخته شود اما در عوض سازندگان و انبوه سازان از پرداخت مالیات معاف خواهند شد، گفت: شاهد آن هستیم که انبوه سازان مسکن های مهر را ساخته و تحویل داده ایم اما در حال حاضر چندین برابر آن از انبوه سازان برای واحدهای مسکن مهر مالیات دریافت می کنند بنابراین با این وجود چه اعتمادی می توان دوباره داشت.

رهبر اظهار کرد:تا روزی که اعتماد بین دولت و بخش خصوصی در طرح مسکن ملی ایجاد نشود مشکلات گذشته برای سازندگان تکرار می شود.

رهبردرباره طرح مسکن ملی در دولت سیزدهم تصریح کرد:پیرو تصمیمات وزارت راه و شهرسازی که تقریبا برای یک واحد 80 متری مفید با مشاعات که 100 متر احتساب شده مبلغ 500 میلیون جهت ساخت تخمین زده شده است که 100 میلیون آن را تسهیلات با سود 18 درصد توسط بانک مسکن به متقاضی داده می شود و مابقی ان را باید در 10 قسط 40 میلیونی در مدت ساخت پروژه توسط متقاضی می بایست پرداخت اما تجربه نشان داده که بسیاری از متقاضیان و ثبت نام کنندگان نمی توانند در اواسط پروژه آورده خود را تکمیل کنند بنابراین براحتی می توان پیش بینی کرد بسیاری از این پروژه ها متوقف خواهد شد و در نهایت از سر ناچاری متقاضیان مجبور می شوند امتیاز این واحد های مسکونی طرح اقدام ملی را بفروش برسانند.

وی یادآور شد: دردولت دهم و یازدهم تعاونی ها و بسیاری از انبوه سازان با برنامه ریزی هایی که خود داشتند توانستند پروژه هایی در اطراف کلانشهرها با میانگین قیمت 9 میلیون تومان، واحد 75 تا 80 متری را به متقاضیان خود تحویل دهند بنابراین باید برای اجرای طرح های جدید از جمله طرح اقدام ملی مسکن دوباره مطالعه و بررسی شود.

راهی جز جلب اعتماد مردم و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رونق مسکن در ایران نداریم.

امین بیدی ریاست هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی تهران نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان این که متأسفانه بخش مسکن دچار روزمرگی شده است تاکید کرد: وضعیت ساختارهای دولتی و حکومتی به گونه ای است که زمانی که رئیس یک بخشی عوض می شود 70 درصد از کارکنان آن سازمان هم تغییر می کند و این عوامل نشان می دهد که ما در بخش اقتصاد و به ویژه بخش مسکن دچار روزمرگی شده ایم اما باید اعلام کنیم که برخی از وعده ها و شعارهایی که در این حوزه برگزار می شود نباید در حد رؤیا باقی بماند.

وی در ادامه یادآور شد: ما در دنیای واقعی زندگی می کنیم و در هیچ جای دنیا و خاورمیانه به شکل بالقوه این اقدامات انجام نمی شود و باید آن ها را بالفعل کنیم. بیدی با یادآوری این که 150 سال پیش در تهران در شهرک اکباتان واحدهای مسکونی مستحکمی در قالب انبوه سازی ساخته شده ،تاکید کرد:این دوره هم ما باید از این تجربه در حوزه مسکن استفاده کنیم تا این بازار را به سمت افزایش تولید با کیفیت هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه در تهران حجم عظیمی از بافت های فرسوده وجود دارد گفت: با بهسازی و نوسازی این واحدها شاهد بهبود و نوسازی بخش عمده ای از پروژه های مسکونی خواهیم بود. ریاست انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی تهران یادآور شد: در شهر تهران پروژه ای که در منطقه نواب صورت گرفت، نمونه نسبتاً موفقی از نوسازی بافت فرسوده نابسامان شهری بوده که ابتر مانده است.

وی در ادامه با بیان این که آمارو اطلاعاتی که از سامانه املاک و اسکان در خصوص ثبت واحد های مسکونی منتشر خواهد شد درست نیست گفت: چگونه است ما 5 میلیون واحد مسکونی داریم که سه میلیون از آن ها مازاد و خالی است؟ این آمار چگونه محاسبه شده که وضعیت بازار مسکن هم اکنون این چنین است؟

این فعال صنعت ساختمان با تاکید به استفاده از زمین های بافت های فرسوده برای نوسازی و ایجاد مسکن گفت: مسکن باید به هر ترفندی از کالای سرمایه ای خارج شود و برای نوسازی بافت های فرسوده باید از سازندگان صاحب صلاحیت و مجریان ذی طلاح استفاده شود.

بیدی با اشاره به این که متأسفانه یک سونامی قیمت ها در بازار مسکن ایجاد شده است گفت: تا زمانی که برای بخش مسکن آدرس های غلط داده شود نمی شود این بازار را به سمت رونق هدایت کرد. وی با اشاره به این که اداره کشور با شکل مدیریت بخشی به نتیجه نمی رسد گفت: مسکن مهر اتفاق مبارکی بود که اگر کارش به لجبازی نمی رسید ما تاکنون شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن بودیم.

ریاست انجمن تولیدکنندگان سازه های تهران تصریح کرد: زمانی که زلزله چند ریشتری در کرمانشاه رخ داد اگرچه موضوع ناراحت کننده ای بود، اما من خوشحال شدم چراکه خیلی از ساختمان دیگر در حالی که بر اثرزلزله فرو ریخته بودند اما اسکلت این واحدهای مسکن مهر نریخت و هیچکس آسیب ندید.

وی با بیان این که باید به توان بخش خصوصی اطمینان کرد گفت: همه جای دنیا از ظرفیت و سرمایه بخش خصوص برای توسعه کشور و سرمایه گذاری های کلان در کشور استفاده می کنند. و در ادامه تاکید کرد که در ایران هم دولتمردان و کاندیدای جدید ریاست جمهوری که مسئولیت قوه مجریه را به عهده می گیرد می بایست از ظرفیت و و پتانسیل بخش خصوصی استفاده کند و در پیشبرد برنامه های ساخت و ساز در کشور از تجربیات بخش خصوصی مشورت بگیرد

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×