menu

ثبت آگهی رایگان

سود 200 درصدی سنگ ایران در جیب خارجی ها

سود-200-درصدی-سنگ-ایران-در-جیب-خارجی-ها

یک تولید کننده سنگ، از فرار سود سنگ فرابری شده از کشور خبر داد و گفت: خام فروشی موجب شده تا 200 درصد از سود ارزش افزوده سنگ ایران به جیب خارجی ها سرازیر شود.

مهدی ساریخانی که تولید کننده سنگ فرابری شده از استان فارس است، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: ایران مهد سنگ است و سنگ ایرانی بازار بسیار بزرگی درجهان دارد.

وی افزود: متاسفانه با وجودی که صنعت سنگ فرابری شده در ایران می تواند منبع درآمدزای بسیار خوبی برای کشور باشد، شاهدیم در سایه کم اعتنایی و اهمال مسئولین ذیربط، خام فروشی سنگ ایران به صورت بسیار گسترده انجام می شود.

ساریخانی به سود ناشی از ارزش افزوده سنگ فرابری شده باشاره کرد و اظهار داشت: صنعت فرابری سنگ در ایران می تواند به ازای هر کوپ سنگ(قله سنگ) برای 30 نفر اشتغال پایدار ایجاد کند در حالی که خام فروشی تنها برای 4 نفر شغل و درآمد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: وضعیت خام فروشی در صنعت سنگ ایران موجب شده تا نیمی از کارگاههای سنگبری و فرابری سنگ کشور تعطیل شوند و نیمی دیگر هم با یک سوم ظرفیت کار کنند.

ساریخانی که متولد دهبید استان فارس است و از بچگی در کارگاههای سنگبری کارگری کرده و امروز به لحاظ توانمندی شغلی به جایی رسیده که خود دو کارگاه سنگبری را اداره می کند، از بی مهری مسئولین نسبت به سنگ ایران گله های بجایی دارد.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از واحدهای فرابری سنگ در کشور گفت: کشورهای ترکیه و چین در سایه بی اعتنایی دولت و مسئولین، مقادیر قابل ملاحظه ای قله سنگ( کوپ سنگ) را با قیمت های بسیار پایین و فله ای خریداری کرده و علاوه بر اینکه برای شهروندانشان اشتغال پایدار ایجاد می کنند بلکه زمینه صادرات و درآمد زایی هنگفتی را از فروش سنگ به کشورهایی نظیر فراهم می کنند.

وی ادامه داد: جای تامل دارد که بزرگترین معادن سنگ جهان در ایران قرار دارد ولی کشور ما از چین، ترکیه و ایتالیا سنگ برش خورده وارد می کند.

به گفته این فعال معدنی، در حالی که واردات سنگ فرابری شده به ایران بسیار مقرون به صرفه است، ولی شاهد هستیم که شرایط تولید سنگ در ایران به قدری بد و نگران کننده است که هزینه تولید یک متر سنگ برش خورده و فرابری شده حتی برای یک قله سنگ مجانی ، حداقل 30 هزار تومان است.

این تولید کننده سنگ فرابری شده با بیان اینکه در واحدهای سنگبری روزانه 600 تا 700 متر سنگ فرابری تولید می شود، اظهار داشت: به دلیل نوسان قیمت مواد مصرفی جهت فرابری، هزینه تولید سنگ برش خورده از یک سال و نیم گذشته به این سو، 30 تا 40 درصد افزایش و فرابری سنگ کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مثلا قیمت مواد اسیدی و براق کننده سنگ که از خارج وارد می شود، به واسطه نوسان نرخ ارز،دائما در حال تغییر بوده است. مسئله ای که موجب شده تا نتوانیم برای یک دوره زمانی 6 ماهه قیمت نهایی ثابتی، به مشتری و خریدار داخلی و خارجی بدهیم.

به گفته ساریخانی، عمده سنگ دهبید در استان فارس به صورت خام صادر می شود و این در حالی است که فرابری سنگ، صنعتی آنچنان سرمایه بر نیست و در صورت حمایت دولت از تجهیز کارگاهها به دستگاههای به روز سنگبری و نیز تامین کمبود نقدینگی واحدها به سادگی می توان زمینه ای را فراهم کرد که ازهر 5 نفر در کشور یک نفر در صنعت سنگ فعال بوده و از این طریق امرار معاش کند.

وی در پایان به فعالین صنعت فرابری سنگ هم توصیه کرد که چنانچه بتوانید با استقامت و صبوری در امر تولید سنگ برش خورده فعال شوید، دیگر نباید به هیچ وجه نگران فروش محصولتان باشید. چرا که بازار داخلی وجهانی سنگ فرابری شده به اندازه ای پر تقاضا و بزرگ است که هیچ سنگی در آن، روی زمین نمی ماند!

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 362

فهرست مطالب شماره 362

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×