menu

ثبت آگهی رایگان

تولید، حرکتی برای ساختن فردای جامعه

تولید-حرکتی-برای-ساختن-فردای-جامعه

معتقد است که درآمد حاصل از فرآوری و تولید سنگ ساختمان بسیار بابرکت است. چرا که این درآمد از کوه که مظهر پاکی است، بدست می آید.

محمد حسین بیگل مدیرعامل شرکت پرشین سنگ است که از 6 سال پیش به صورت تخصصی سنگ های ساختمانی را فرآوری و تولید می کند.

وی که 16 سال پیش وارد بازار سنگ شده، در مصاحبه با نشریه پیام ساختمان، از ناهماهنگی و بی ثباتی بازار سنگ گله می کند و بر این باور است که صنف تولید و فروش سنگ در ایران از جمله صنوفی است که اعضای آن با یکدیگر هیچ اتحادی ندارند و در هیچ زمینه ای با هم هماهنگ نیستند.

به گفته بیگل با وجودی که سنگ ایران به ویژه در بخش تراورتن و مرمر از شهرت جهانی برخوردار است، ولی در بازارهای جهانی جایگاه شایسته ای کسب نکرده است.

وی در این باره گفت: متاسفانه عدم وجود اتحاد و هماهنگی میان اعضای صنف موجب شده تا هیچ قاعده مشخصی در بخش عرضه و فروش سنگ ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی وجود نداشته باشد .

بیگل افزود: همین مسئله موجب شده تا بیشتر فروشندگان و تولید کنندگان سنگ فرآوری شده در ایران بسیار متضرر شوند چرا که عمدتا وصول پول سنگ فروخته شده، به سختی انجام شود.

وی به بی ثباتی نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار تولید و عرضه سنگ وطنی اشاره کرد گفت: از جمله موارد بی ثباتی در بازارتولید و فروش سنگ داخلی، تغییرات پی در پی نرخ مواد اولیه ویژه فرآوری سنگ از جمله اپوکسی است که این مسئله زمینه افزایش قیمت تمام شده سنگ های فرآوری شده داخلی را فراهم کرده است.

بیگل با بیان اینکه اپوکسی ، ماده ای است که خلل و فرج داخل سنگ را پوشش می دهدوسنگ را مستحکم تر می کند، اظهار داشت: این ماده که در هنگام فرآوری سنگ مورد استفاده قرار می گیرد، موجب می شود تا هنگام استفاده از سنگ درساختمان شکست کمتری در آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تعداد تولیدکنندگان سنگ فرآوری شده در اندازه های بزرگ در کشور بسیار کم است، تصریح کرد: در حال حاضر، پرشین سنگ بخش بزرگی از بازار سنگ داخلی را در دراندازه بزرگ تامین میکند.

بیگل به کیفیت بالای محصولات پرشین سنگ اشاره کرد و افزود: انواع محصولات پرشین سنگ به کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه،آذربایجان و کردستان عراق صادر شده که البته در حال حاضر به دلیل نوسان قیمت ها در بازار سنگ داخلی ،پروژه صادرات پرشین سنگ متوقف شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در گذشته و قبل از گران شدن نرخ ارز، واردات انواع سنگ فرآوری شده به ایران بسیار زیاد بود، اظهار داشت: در حال حاضر برای وارد کننده به هیچ وجه واردات سنگ خارجی مقرون به صرفه نیست.

بیگل ادامه داد: البته نوسان نرخ ارز در ایران همانند شمشیر دو لبه عمل می کند چرا که از یک طرف منجر به کاهش واردات شده و از سوی دیگر موجبات نگرانی سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش تولید سنگ را فراهم کرده است.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه در واحد تولیدی پرشین سنگ 50 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: یکی از انگیزه های اصلی تولید کنندگان به ویژه من همین است که می بینم برای تعدای از افراد و خانواده هایشان، شغلی دست و پا کردم که از این طریق امرار معاش می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه ای برای تولید کنندگان نوپا دارید، گفت: تاکید می کنم که باید در کار تولید صبور باشند چرا که در غیر این صورت حتی یک روز هم نمی توانید دوام بیاورید.

وی با اشاره به اینکه تولید کننده کسی است که تمام تصمیمات و اقداماتش برای آینده است، اظهار داشت:اگر تنها به فکر حال بودیم هرگز دنبال تولید نمی رفتیم چرا که تولید حرکتی در زمان حال است که درآینده به ثمر می نشیند و جواب می دهد.

به گفته بیگل در صورتی که صنف تولید کنندگان و فروشندگان سنگ ایران از یک انسجام، هماهنگی و مدیریت برخوردار شود، قطعا در آینده بسیار نزدیک سنگ فرآوری شده کشور جایگاه شایسته ای در بازارهای سنگ جهان پیدا خواهد کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 346

فهرست مطالب شماره 346

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×