menu

ثبت آگهی رایگان

رمز موفقیتم کمک نگرفتن از بانک است

رمز-موفقیتم-کمک-نگرفتن-از-بانک-است

سید محمد دهقان مدیر عامل مجتمع کارخانجات سنگ سالاراست که به تازگی مدرک دکترای خود را دررشته مدیریت دریافت کرده است.

وی که از 7 سالگی کارکردن را با روزنامه فروشی، دستفروشی و شاگردی در مغازه شروع کرده، در خانواده ای با امکانات مالی بسیارمحدود بزرگ شده است.

دهقان که همیشه شرایط مالی روزگارکودکیش ، رنجش می داده از سن بسیارکم به فکر خوب کارکردن و کسب درآمد بوده تا بدین وسیله بر تنگناهای مالی زندگیش فائق آید.

پدر محمد دهقان یک کارگر ساده بود، از این رو هیچ گاه نمی توانست به فرزندش برای راه انداختن کسب و کاری، کمک مالی کند.

این مسئله به خودی خود موجب شد تا از همان ابتدا محمد دهقان، فردی خود ساخته بار بیایید وبه اصطلاح برای بلند شدن فقط دست روی زانوی خود بگذارد. رویکردی که در حال حاضر هم سبب شده تا وی، مجتمع کارخانجات سنگ سالار را بدون دریافت هیچ کمک مالی از بانک و سایر بنگاههای مالی اداره کند و به قول خودش در یک جمع 200 نفره از تولید کنندگان، جزو سه تولید کننده ای باشد که هیچ بدهی به بانک ندارد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان ، سید محمد دهقان مدیر کارآفرین کشورمان در مصاحبه ای صمیمی با نشریه پیام ساختمان ضمن اینکه داشتن روحیه خستگی ناپذیری در کار را مهمترین اصل پیشرفت می داند، اظهار داشت: در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی چند سال گذشته و به ویژه در دوران تحریم، مدیران کارآفرین همگی مدیرانی با رویکرد مدیریت در شرایط سخت و بحرانی هستند.

وی افزود: از این روست که تولید کننده ایرانی و یک کارآفرین واقعی در کشور ما کسی است که به تمامی تهدیدها به دید فرصت نگاه می کند.

دهقان با تاکید بر اینکه در طول راه اندازی مجتمع کارخانجات سنگ سالار از سال 1379، همواره رویکرد اصلی من و سایر مدیران مجموعه، تداوم تولید کیفی و نوآورانه در شرایط سخت و بحرانی بوده است، گفت: در طول این سالها هر زمان شرایط کاری مشکلتر می شد، من و همکارانم با جدیت و تلاش بیشتری کار میکردیم. به طور نمونه وقتی بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات عدیده،میزان تولید خود را پایین آوردند و یا واحد خود را تعطیل کردند، من تولید در سالار را با سه شیفت کاری ادامه دادم.

وی ادامه داد: این روش کاری موجب شد تا در زمانی که بازار به دلیل کاهش تولید، با کمبود جنس مواجه بود، مجتمع کارخانجات سالار تامین کننده بخش بزرگی ازنیاز بازار باشند.

به گفته این مدیر کارآفرین، در یک فعالیت تولیدی و صنعتی نباید از سختی شرایط ترسید و به واسطه نگرانی از کم شدن حاشیه سود و نیز بالارفتن هزینه ها، از تولید کاست چرا که همین شرایط بحرانی در آینده بسیار نزدیک با اعمال یک مدیریت هوشمند خود به فرصتی به نفع تولید کننده صبور، خلاق و واقعی تبدیل می شود.

دهقان با اشاره به اینکه هم اکنون مجتمع کارخانجات سالار با ظرفیت کامل تولید می کند، تصریح کرد: در حال حاضر مجتمع کارخانجات سالار، انواع سنگ های صنعتی به صورت پایه بتن و راش بتن های آنتیک در ابعاد 41*41 41*61 61*61 و 61*121 تولید می کند.

وی با بیان اینکه مجتمع کارخانجات سالار سال 79 تاسیس و از اواخر سال 81 به بهره برداری رسیده است، اظهار داشت: روزانه 8 هزار متر مربع تولید انواع سنگ صنعتی و فرآوری شده در مجتمع تولید می شود که با توجه به نوآوری و خلاقیت محصولات تولیدی سالار، به جرات می توان گفت که در این صنعت و در بازار، ما لیدر و تعیین کننده هستیم.

تامین 40 درصد از بازار

وی افزود: در حال حاضر، محصولات سالار در90 درصد ازپروژه های بزرگ و کلان کشور چه از بخش دولتی و چه از بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد که در حدود 35 تا 40 درصد از حجم بازار داخلی را شامل می شود.

به گفته دهقان مجتمع کارخانجات سالار به لحاظ ماشین آلات و فناوریهای نوین تولید از جمله واحدهای تولیدی سرآمد، در کشور و جهان است.

وی گفت: از سوی دیگر در کنار ماشین آلات به روز و مدرن بکار رفته در خطوط تولید سالار، بخش تحقیق و پژوهش( آر اند دی) مجموعه نیز بسیار فعال است که تمام این موارد موجب شده تا محصولاتی بسیار مرغوب و خلاقانه تولید شود که در سطح کشور و بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای داشته باشد.

دهقان با اشاره به اینکه محصولات کارخانجات سالار به 19 کشور جهان صادر می شود، اظهار داشت: استرالیا، آفریقای جنوبی، روسیه، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان ،کانادا، کشورهای CIS، و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله مقاصد صادراتی تولیدات سالار است.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات مجتمع کارخانجات سالار، صادرات سنگ های فرآوری شده و صنعتی به کشور چین است که خود از جمله صادر کنندگان مهم و قدر انواع سنگ از جمله سنگ های صنعتی به جهان است.

این صادرکننده نمونه و موفق کشورمان به برخی از پروژه های انجام شده سالار در سطح بین المللی اشاره کرد و افزود: در ژاپن و کره جنوبی سنگفرش دو بیمارستان بزرگ به ما واگذارو انجام شد. همچنین در کشور استرالیا سنگفرش یکی از فروشگاههای بزرگ آن کشور به نام وال مال(فروشگاهی بسیار بزرگ بالغ بر چند هکتار) را کار کردیم که تحسین دست اندرکاران ساخت آن فروشگاه را برانگیخت.

تولید سنگ واش بتن آنتیک

مدیرعامل مجتمع کارخانجات سنگ سالار یکی از جدیدترین و خلاقانه ترین محصولات سالار را تولید متنوع محصولات محوطه ای بیان کرد و افزود: در بخش تولید انواع سنگ های ساختمانی ویژه محوطه و بیرون ساختمان، در دنیا کار زیادی انجام نشده از این رو ما بر روی متنوع کردن تولید در این بخش متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: در این رابطه، توانستیم با تحقق و پژوهش، موفق به تولید سنگی صنعتی با نام "واش بتن آنتیک" شدویم که ویژگی های منحصر به فردی دارد.

به گفته دهقان این نوآوری که ثبت ملی شده برای نخستین بار در جهان با فرمول و کیفیت خاصی انجام می شود که محصول نهایی دارای ویژگی هایی نظیر بافت زیبا، متراکم بودن سنگدانه ها،استحکام خمشی، مقاوت سایشی، مقاومت در برابر یخ زدگی و شستشوی آسان است که این محصول را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها جهت استفاده در پروژه های محوطه سازی، پیاده راه ، پارکینگ و روف گاردن ها مطرح کند.

وی افزود: سنگ یاد شده به واسطه ویژگی های گفته شده، در سطح بین المللی مورد استقبال زیادی قرار گرفته و به ویژه به کشورهای آفریقای جنوبی و استرالیا در حجم بالا صادر شده است.

دهقان با بیان اینکه تکنولوژی موجود در مجتمع کارخانجات سالار یکی از بهترین ها در جهان است،تصریح کرد:مجتمع سالاراز جمله کارخانه برتر تولید سنگ های فرآوری شده در جهان است که مجهز به یکی از گرانترین و به روز ترین ماشین آلات تولید است.

وی افزود: همین امر موجب شده که در کنار انجام تحقیقات و پژوهشهای گسترده در واحد آر اند دی، مجموعه به فرمول خاصی از ترکیبات مواد طبیعی با درصد خاص دست یابد که منجربه تولید سنگی فرآوری شده با کیفیت فوق العاده بالا شود.

دهقان به سهولت و راحتی در کاربرد برای سنگ واش بتن آنتیک اشاره کرد و گفت: طراحی و تولید این سنگ به گونه ای است که بسیار مناسب برای تردد افراد نابینا، زنان با کفش پاشنه بلند،حرکت کالسکه بچه و چمدانهای چرخدار است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده ایجاد شده در سنگ واش بتن بسیار بالاست. به گونه ای که قیمت این محصول در بازارهای جهانی بین 18 تا 22 هزار یورو محاسبه می شود.

این مدیر کارآفرین به اشتغالزایی مجموعه کارخانجات سنگ سالار نیز پرداخت و اظهار داشت: به طور مستقیم برای 55 نفر در خطوط تولید و به طور غیر مستقیم برای700 تا 800 نفر شغل ایجاد شده است.

فقط باید روی توانمندی خود حساب کنید

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه ای برای کارآفرینان و تولید کنندگان نوپا و جوان دارید، گفت: مهمترین توصیه من به افراد جوان و تولید کنندگان تازه کار این است که باور کنند در عرصه کار تولیدی و صنعتی تنها هستید وانتظار هیچ حمایتی را از دولت و یا موسسات بانکی و مالی نداشته باشید. چرا که انتظار حمایت شدن از سوی دولت و بانک ها همانند این است که کسی برای راه انداختن کسب و کار خود منتظر باشد که پدرش ازاو حمایت مالی کندو هر جا به تنگنا خورد پدر و اطرافیانش به کمکش بیایند.

وی افزود: بدیهی است با چنین نگرشی هیچ وقت فرد به پختگی و کارآمدی لازم نخواهد رسید و هرگز نیز نخواهد توانست کسب و کار و فعالیت مولدی را ایجاد کند.

دهقان با تاکید بر اینکه یک صنعتگر فقط باید روی توانمندی خود و کسب و کاری که می خواهد ایجاد کند،حساب باز کند، تصریح کرد: یکی از رموز موفقیت من این بود که از دهسالگی شروع به مطالعه زندگینامه افراد موفق در ایران و جهان کردم و براساس مطالعاتم به این نتیجه رسیدیم که بیشتر افراد موفق از بین کسانی بودند که در شرایط سخت و بدون حمایت خانوادگی و اجتماعی به موفقیت های بزرگ رسیدند.

وی افزود: اکثر این افراد دریک مورد مشترک بودند و آن این بود آنها سعی کرده بودند برای دستیابی به موفقیت تنها روی پای خود بایستند و بس.

وی افزود: در عرصه فعالیت تولیدی و صنعتی هرگاه وابستگی به نهادهای بانکی و دولتی داشته باشی مجبور می شوی که برنامه ریزیهای فعالیتت را به سیاست ها و تصمیمات کوتاه مدت و گاها لحظه ای آنها گره بزنی. مسئله ای که به اذعان بسیاری از تولیدکنندگان سمی مهلک در تولید است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 346

فهرست مطالب شماره 346

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×