menu

ثبت آگهی رایگان

سنگ نما

سنگ-نما

گروه بازار ساختمان همیشه سنگ ها را به عرض 40 سانتی متر دیده ایم، اما چند سال است که بازار به سنگ های میلی متری نیز روی خوش نشان داده و قالب جدیدی برای سنگ ها مطرح شده که دیگر صیقلی نیست. یکی از ویژگی های هر ساختمان، نوع پوشش نمای داخلی و خارجی آن است. در شماره گذشته به ویژه در بخش کدام کالا به پوشش های مختلف از جمله سنگ های تزئینی پرداختیم، اما در این شماره علاوه بر انواع سنگ سنتی و توجه به بازار آن، محصولات نه چندان جدید سنگ های سنتی و نیز جایگزین های صنعتی سنگ های تزئینی را بررسی می کنیم. با این توضیح که مطالب این گزارش نظرات فعالان تولید و توزیع سنگ های طبیعی و مصنوعی است و پیام ساختمان علاقه مند به بررسی دیدگاه منتقدان و سایر فعالان این عرصه است.

برش و تنوع

صنعت سنگ در گذشته وابسته به برش بلوک های سنگ در معادن و کوچک کردن و ساب زدن آن در سنگ بری ها بود اما امروزه فرآوری این محصول معدنی در کارخانه ها بیشتر بر تنوع و ارائه محصولی متفاوت استوار است تا بتواند بازار را به سوی خود جلب کند؛ بعد از خواندن این گزارش خواهید دید با نوآوری و خلاقیت در بازار سنگ بیشتر آشنا شده و تفاوت های بازاری آن را روبه ارتقا خواهید یافت. بازار سنگ تزئینی چه در خیابان فدائیان اسلام و چه بازار هایی که در شمال و غرب تهران خاص سنگ های تزئینی ساخته شده است از مکان هایی است که برای خرید سنگ قابل تامل است.

ابعاد بزرگ 120 در 120 سانتی متر

آنچه بازار سنگ را بیش از گذشته متنوع و جذاب کرده، ابعاد بسیار بزرگ این محصول است. ادیب مدیرعامل «شرکت صنایع سنگ ادیب» به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه کارخانه وی دارای هر دو نوع خط سخت بُر برای سنگ های گرانیت و خط نرم بُر برای سنگ های تراورتن و مرمریت است، می تواند هر نوع سنگی را فرآوری کند.
وی توان بالای شرکت در تولید تایل های سنگ در ابعاد 120 در 120 سانتی متر و نیز 80 در 80 سانتی متر مزیت شرکت خود می داند.
ادیب قیمت هر مترمربع سنگ تراورتن را از 25 هزار تا 300 هزار تومان، و مرمریت را از 25 هزار تومان تا 150 هزار تومان برای سنگ های دهبید اعلام کرد.

سیطره ساب خوب

محمد قربانزاده، مدیرفروش شرکت «دلتا سنگ» در خصوص تنوع سنگ هایی که به بازار عرضه می کند به خبرنگار پیام ساختمان گفت: ما تراورتن شکلاتی و نسکافه ای آقامحمدی و نیز تراورتن کرم را تولید می کنیم که رزین دقیق و ساب خوب از جمله ویژگی های تولیدات دلتا ست.
وی قیمت هر مترمربع تراورتن کرم را از 38 هزار تا 45 هزار تومان و تراورتن نسکافه ای و شکلاتی را از 55 هزار تا 65 هزار تومان اعلام کرد.

اهمیت ساب

نوع ساب به حدی در صنعت سنگ تزئینی دارای اهمیت است که شرکت«سنگ یزد آذرین»نیز کیفیت خوب ساب سنگ های تولیدی را مزیت محصولات تراورتنی و مرمریتی می داند که برای نمای خارجی و دکوراسیون داخلی و نیز کف و پله استفاده می شود.
«سنگ زاگرس» تولیدکننده مرمریت گندم است. محصولی که تنها در شیراز تولید می شود و برای کف، دکوراسیون داخلی و پله استفاده می شود. حسین خواهشی مدیرفروش این شرکت قیمت هر متر از این نوع سنگ را از 26 هزار تا 30 هزار تومان تحویل در کارخانه اعلام کرده، و به نکته ای جالب اشاره دارد که استفاده از این نوع سنگ به همراه آجر و ایجاد ترکیبی زیبا و سنتی برای نمای خارجی است.

رقابت سنگ آنتیک با سنتی ها

سنگ تزئینی تنها در قالب ساده و سنتی خود مورد استفاده قرار نمی گیرد، و بلکه قطعات کوچک و میلی متری آن را در سنگ های آنتیک می توانید به خوبی ببینید. محصولاتی که از نظر شکل و طراحی قابلیت بسیار بالایی برای متنوع کردن بازار دارند. این بخش از بازار، بیشتر با سنگ های قیچی و گیوتین شناخته می شوند.
مجتبی صادق تهرانی مدیرعامل شرکت «خشت آخر»که تولیدکننده سنگ آنتیک است بر تنوع و طراحی نوآورانی و خلاقانه سنگ هایی که در شرکتش فرآوری می شود،تاکید دارد.
وی تنوع ابعاد محصولات شرکتش را از 1 در 1 سانتی متر تا 40 در40 سانتی متر شمارد، و قیمت هر مترمربع از محصولات را از 15 هزار تا 270 هزار تومان متغیر اعلام کرد.
به گفته تهرانی بیش ترین تقاضایی که شرکتش دریافت می کند، سنگ های با ابعاد 1 در 5 سانتی متر است،وی همچنین قیمت محصولات رنگ سفید و کرم را از قرار هرمتر حدود 50 هزار تومان اعلام کرد.

مزیت های سنگ مصنوعی

علاوه بر سنگ های طبیعی محصولاتی نیز در بازار دیده می شود که ظاهر سنگ را دارند اما سنگ نبوده و ساخت دست بشر می باشد. از جمله دلایلی که برای مصرف سنگ های مصنوعی مطرح می شود به قیمت و تنوع بسیار آنها مربوط است همچنین برخی از این محصولات تحت مجوز برندهای مطرح غربی تولید می شوند.
خانم آرمین مسئول فروش شرکت «سی سنگ» در تولید این محصول بر عدم استفاده از پوکه و نیز سختی بسیار زیاد آن ( در حد سنگ گرانیت) اما جذب پایین آب تاکید دارد. به گفته وی محصولی که این شرکت تولید می کند به همان سختی سنگ های گرانیت است.
خانم آرمین این محصول را که تحت لایسنس شرکتی کانادایی تولید می شود در مصارفی که سنگ طبیعی استفاده می شود مانند نمای داخلی و خارجی، کف و پله، دارای کاربرد می داند که با قیمت هر مترمربع از 45 هزار تا 58 هزار تومان به فروش می رسد.

150 تنوع تنها برای یک نوع از تولیدات

با این حال سنگ های مصنوعی، دارای مزیت های دیگری نیز هستند که «تنوع» یکی از آن همه به شمار می رود. شرکت «پتراسنگ» که سنگ های مصنوعی و دکوراتیو قابل استفاده در نما را تحت لایسنس یک شرکت آمریکایی تولید می کند، بر شکل نامنظم بودن قالب های تولیداتش تاکید دارد.
محمدرضا عباسی، مدیرعامل این شرکت، قیمت هر مترمربع از این محصول را حدود 70 هزار تومان اعلام کرد. به گفته وی این محصول انواع مختلف دارد که با چسب سنگ آنتیک به دیوار متصل می شود .
وی می گوید فقط یک مدل از این تولیدات به نام فیلدستون بیش از 150 نوع در سایز و شکل و رنگ متفاوت دارد. وی تاکید دارد که نوع رنگ دادن به این محصول، فناوری خاصی است که در ایران تنها ما از آن برخوردار هستیم.

ورق جایگزین سنگ

علاوه بر سنگ، از محصولات جایگزین نیز می توان استفاده کرد. سعید آدینی مدیرعامل شرکت«آدین نما» که واردکننده و نصب کننده ورق های کامپوزیت است، مزیت محصولات وارداتی خود را دو سال خدمات پس از فروش می داند که در صورت خراب شدن تا دو سال آن را به رایگان تعویض می کند. وی قیمت این محصول را در حدود 120 هزار تا 220 هزار تومان برای هر مترمربع به همراه هزینه اعلام کرد.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×