menu

ثبت آگهی رایگان

یو پی وی سی انحصاری نیست

یو-پی-وی-سی-انحصاری-نیست

هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت آب، برق و گاز بهانه ای شد تا شهروندان به فکر تمهیداتی برای کاهش مصرف انرژی باشند. از آنجا که پنجره ها بزرگترین منافذ عبور و مرور هوا در ساختمان محسوب می شوند بنابراین استفاده از شیشه های دوجداره و پروفیل یو پی وی سی به عنوان یکی از مطمئن ترین و پر مصرف ترین مواد اولیه در و پنجره ساختمان در اولویت قرار گرفت.

در حال حاضر هزاران صنعتگر برای توسعه در و پنجره های یو پی وی سی در ساختمان های کشور تلاش می کنند. با تمام این اوصاف به نظر میرسد؛ هنوز تا فراگیری کامل این صنعت، مسیری طولانی در پیش داریم. این در حالی است که ساخت و ساز در کشور همچنان رشد فزاینده ای را تجربه می کند. مهندس حسین طوسی، رئیس اتحادیه در و پنجره UPVC پیرامون چالش ها و راهکارهای این صنعت با پیام ساختمان گفتگو کرده است.

پیام ساختمان : با عنایت به جایگاه فعلی شما در انجمن، ارزیابی کلی از صنعت یو پی وی سی ایران می تواند شروع خوبی باشد.

صنعتگران در و پنجره UPVC ، در حدود یک دهه است که با تولید انبوه و تکیه بر تکنولوژی روز دنیا در ایران فعالیت دارند. هم اکنون کیفیت محصولات یو پی وی سی، در حد استانداردهای جهانی است. اگر برخی موارد را مستثنی کنیم می توان گفت؛ حال و روز صنعت یو پی وی سی مطلوب و رو به رشد است.

پیام ساختمان : بازخورد کارهای انجمن در بین فعالان در و پنجره چگونه است؟

فعالان این صنعت از ابتدا در جریان فعالیت های انجمن بوده و به خوبی از فعالیت های ساختاری آن آگاه هستند. اصولاً بدون مشارکت فعال در انجمن ها و تشکل های گروهی نمیتوان در این خصوص اظهار نظر کرد.

پیام ساختمان : احداث مسکن مهر و انبوه سازی چه تاثیری در توسعه صنعت یو پی وی سی داشته است؟

وجود کالاهای بی کیفیت در بازار نتیجه افزایش تقاضا برای این نوع کالاهاست. در خصوص پروژه های مسکن مهر و انبوه سازی هم این موضوع صدق می کند، تلاش برای ارزان سازی این پروژه ها موجب شد استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت در کشور رایج شود. یکی از این موارد پنجره UPVC بود.

پیام ساختمان : نصب غیر اصولی پروفیل ها همواره مشکلاتی را برای مالکان ساختمان ها ایجاد کرده است؟ برای شناسایی نصاب های غیر مجاز و آموزش آنها چه برنامه ای دارید؟

نصب پروفیل ها تابع ضوابط مشخص می باشد، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و انجمن یو پی وی سی، طی جلسات متعدد این ضوابط را تبیین کرده اند. البته آموزش نکات فنی و رعایت استاندارد های نصب پنجره کار پیچیده ای نیست و از طریق برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت می توان به مهارت لازم دست یافت.

پیام ساختمان : انحصارطلبی برخی از شرکت های یو پی وی سی باعث نارضایتی شرکت های کوچک تر شده است، چگونه می توان بین تولیدات فعالان این بخش توازن و هماهنگی ایجاد کرد؟

به نظر من انحصار طلبی در باراز یو پی وی سی وجود ندارد، و شرکت ها در حال رقابت هست. در یک رقابت سالم و آزاد هر تولیدکننده ای می تواند با توجه به ظرفیت، کیفیت و توانائی سهم خود را از بازار دریافت کند. البته رقابت ناسالم و استفاده از روش های غیرمعمول مورد پذیرش نیست. توسل به چنین شیوه هایی غیرمنطقی و غیرقانونی است. در صورتیکه مواردی با ذکر دلائل هستند به انجمن اعلام شود تا در شورای رقابت و از طریق قانونی بررسی شود. دستگاه های نظارتی قانوناً حق تعیین و توصیه یک کالای خاص یا برند خاص را به مصرف کنندگان ندارند. وظیفه آنها تعیین و تشخیص و توصیه مشخصات و رعایت استانداردهای لازم در انتخاب پروفیل های یو پی وی سی، باکیفیت است نه توصیه استفاده از یک برند یا محصول خاص. به هرحال چنین کارهایی مغایر با اصل رقابت سالم و آزاد و غیرقانونی بوده و قابل پیگیری است.

پیام ساختمان : نظارت بر بازار خرید و فروش یو پی وی سی چگونه انجام می شود؟

نظارت بر بازار خرید و فروش محصولات یو پی وی سی، وظیفه انجمن نیست و در صورت لزوم و در شرایط خاص وظیفه دستگاه های نظارتی است.

پیام ساختمان : آیا استقلال صنعت در و پنجره از صنعت یو پی وی سی یک ضرورت است؟ چه توضیحی در این خصوص دارید؟

به اعتقاد من صنعت تولید پروفیل و در و پنجره کاملاً وابسته به یکدیگرند. ممکن است برخی تشکل ها سلیقه های خاصی در این خصوص داشته باشند ولی الزامی نیست. این دو صنعت با قرار گرفتن در کنار یکدیگر میتوانند رشد بهتری داشته و از همکاری و هم افزایی یکدیگر سود ببرند. شما در نظر بگیرید؛ تولیدکنندگان پروفیل نمیتوانند همه محصولشان را به پنجره و در تبدیل بکنند. از طرف دیگر؛ صنعت در و پنجره نیز به نحوی وابسته به صنعت پروفیل و یو پی وی سی است، به خصوص در شرایط فعلی که تحریم و افزایش نرخ ارز باعث ورود پروفیل های بدون کیفیت به کشور شده است. به نظر من همکاری بین دو صنعت به منظور تامین مواد اولیه و تکنولوژی پیشرفته، بسیار کارگشاست. امیدواریم با یک تعامل دوطرفه این همکاری ها گسترش یابد.

پیام ساختمان : برای استفاده از دیدگاه ها و تجربیات پیشکسوتان صنعت یو پی وی سی چه برنامه ای دارید؟

پیشکسوتان هر صنعت ذخایر ارزشمندی هستند که باید از تجربیات آنها به شیوه مناسب استفاده شود. ما در انجمن از نظرات پیشکسوتان این صنعت بهره میبریم و همکاری صمیمانه ای با آنها داریم. حتی تصمیم گرفتیم در فرصت مناسب از آنها تجلیل و قدردانی کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 159

فهرست مطالب شماره 159

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×