menu

ثبت آگهی رایگان

پی وی سی فرآورده شیمیایی درآمد زا

پی-وی-سی-فرآورده-شیمیایی-درآمد-زا

یو پی وی سی نخستین بار درسال 1912 تولید آزمایشگاهی شد برپایه سنگ نمک و نفت تشکیل شده که طی فرآیندی شیمیایی و پس ازگذار از چندین مرحله به پودری سفید رنگ بدل می شود. پی وی سی در درآمدزایی، یکی از ارزشمندترین فرآورده های شیمی به شمارمی رود. در دنیا بیش از 50 درصد پی وی سی تولید شده که در ساختمان به کارمی رود.

به گزارش پیام ساختمان، علاوه براین از PVC به عنوان پلاستیک سخت برای کارت های نوار مغناطیسی، صفحات گرامافون، سیستم لوله کشی و کانال نیز استفاده می شود. همچنین با اضافه کردن افزودنی هایی که اصلی ترین آن ها فتالیت است می توان پی وی سی را نرمتر و قابل انعطاف ترکرد آن گونه که امروزه در صنایع پوشاک و لوازم خانگی مانند پرده، روکش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو درکف سازی ساختمان ها و رویه بام ها وعایق سازی کابل های برق استفاده می شود.

در آتش سوزی ها، سیم های روکش شده با پی وی سی، گاز هیدروژن کلراید تولید می کنند که کلر به عنوان از بین برنده ی رادیکال های آزاد، منشا موادی که احتراق را به تعویق می اندازد.

امروزه این ماده یکی از مهم ترین مواد ترموپلاستیک است که دربسیاری از رشته های ساختمانی، صنعت، کشاورزی و بسیاری از طرح های زیربنایی از آب رسانی و شهرسازی گرفته تا هواپیماسازی کاربردهای گسترده دارد. افزودن مواد پایدارکننده مانند کلسیم موجب افزایش عمر و مقاومت پی وی سی در برابر عوامل فیزیکی محیطی و آب و هوایی در اقلیم های متفاوت جوی و ثابت بودن رنگ دراثرگذشت زمان تابش نور خورشید می شود.

تاریخچه پیدایش درب و پنجره های upvc

ساخت درب و پنجره های UPVC حدودا درسال 1960 میلادی در اروپا آغاز گردید. با پیشرفت فنّاوری و افزایش هزینه تولید درب و پنجره چوبی، آهنی و آلومینیومی استفاده از درب و پنجره های upvc رونق روزافزون یافته است. سهولت ایجاد تنوع در طرح و رنگ و استقامت فیزیکی و پایداری در برابر شرایط جوی متفاوت و همچنین قابل بازیافت بودن upvc به کاررفته ساخت این نوع درب و پنجره موجب تحولات عمده ای در این صنعت گردیده است.

تاریخچه تولید درب و پنجره upvc در ایران

در ایران اولین بار در اواخر دهه 50 واحد تولید پروفیل و ساخت درب و پنجره UPVC حدفاصل شهرستان های بندرانزلی و رشت احداث گردید و در سال های بعد واحدهای تولیدی دیگری احداث گردید. هزار دلیل برای استفاده از محصولات upvc در پنجره های معمولی ازبست های مکانیکی برای اتصال قطعات مختلف درب یا پنجره استفاده می شود وبه طور معمول تعداد 3 عدد یا بیشتر ازورقه های فلزی برای اتصال به یکدیگر پیچ می شوند واگرحتی پیچ ها از فولاد ضدزنگ باشند براثر ایجاد واکنش گالوانیک پنجره ازهم پاشیده و یا از ریخت می افتد.

درصورتی که این مشکل در محصولات پی وی سی وجود ندارد. پی وی سی ها به دلیل جوش خوردن و گداخته شدن با گرما و چسبیده شدن به یکدیگر با فشارقوی، دارای مقاومت بسیاری در مقایسه با بست های مکانیکی قاب ها هستند

مزایای استفاده از درب و پنجره های upvc

مناسب دربرابرسرما و گرما

کاهش دهنده مناسب شدت صوت

مانع نفوذ گرد وغباروآلودگی های محیطی

کاهش دهنده سرمایه گذاری اولیه و استهلاک سیستم گرمایشی در ساختمان

تنوع اشکال بازشو

شکل پذیری متناسب با معماری وفضای ساختمان

صرفه جویی در مصرف انرژی تا 40 درصد

کاهش آلودگی صوتی

کاهش آلودگی هوا

کاهش هزینه تأسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان

درزگیری کامل

تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه در داخل یو پی وی سی

حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و استفاده در صنایع دیگر

عدم نیاز به سرویس های مکرر (تعویض، رنگ آمیزی و...)

غیرقابل اشتعال بودن

قدرت وزن سبک

سبک بودن، قدرت مکانیکی خوب، استحکام دربرابرساییدگی، از امتیازهای مهم تکنیکی اند که یو پی وی سی را برای استفاده درساخت وسازمناسب می کند

سهولت در نصب

پی وی سی به راحتی بریده می شود، شکل می گیرد، جوش داده و متصل می شود

ضد آتش بودن

پی وی سی به سختی مشتعل می شود وقتی عامل حرارت خاموش شود دیگرنمی سوزد. در مقایسه با جایگزین های پلاستیک معمولی، پی وی سی در شرایط جرقه و احتراق، شعله ورشدن و آزاد کردن حرارت، نسبت به سایرموادکم خطرتر است. دارای مزیت های مهمی است وازنظرنشت کردن اسید، شعله ورشدن و تولید دود کم خطر وضدآتش است.

یو پی وی سی دربرابرتغییررنگ، فساد شیمیایی، پوسیدگی، ضربه و ساییدگی مقاوم است. ازاین رو به خاطر طول عمر زیاد، درمیان تولیداتی که در محیط های بیرونی کاربرد دارند، انتخاب خوبی به شمارمی رود. در حقیقت برای کاربردهای طولانی و میان مدت درساخت و ساز، 85% استفاده از محصولات پی وی سی گزارش می شود و بیش از 75% لوله های پی وی سی بیش از 40 سال و با عمر بالقوه تا حدود 100 سال دوام خواهند داشت.

درموارد دیگر نظیر پروفیل پنجره و روکش های کابل ها مطالعات نشان می دهد که بیش از 60% آن ها بیش از 40 سال عمرخواهندداشت. پی وی سی درچرخه حیات در مقایسه با سایر مصالح به کاررفته درساخت وسازمطلوب دیده شده است.

میزان انرژی صرف شده و میزان استفاده از ذخایر برای تولید و تبدیل آن به محصول تمام شده، در مقایسه با سایر مصالح پایین است. به عنوان ترموپلاستیک، پی وی سی رامی توان به صورت جداگانه و یا مخلوط با سایر پلاستیک ها بازیافت کرد. تولیدات ساختمانی پی وی سی در مقایسه با بتن و آهن وفولاد سبک ترند وبه مراتب کم تراز آن ها به سوخت نیازدارند، مقاوم اند ودرصورت لزوم می توان پی درپی آن ها را تعویض کرد وعایق حرارتی بودن پنجره ها به صرفه جویی انرژی در ساختمان کمک می کند

عایق خوب

جریان برق از پی وی سی عبورنمی کند و به همین دلیل ماده خوبی برای روکش کابل هابه شمارمی رود

انطباق پذیری (چندمنظوره بودن)

ویژگی های فیزیکی پی وی سی باعث می شود در طراحی محصول جدید و پیداکردن راه حل، از پی وی سی به جای ماده جایگزین با مرمت کننده استفاده شود. پی وی سی برای داربست بیلبوردها، وسایل طراحی داخلی، چارچوب پنجره ها، سیستم آب رسانی، روکش کابل ها و...کاربرد دارد.

ازجمله مواد افزودنی که کیفیت پی وی سی را شدیدا تحت الشعاع قرارمی دهد و باید به مقدار کافی در فرمولاسیون به کاررفته شود:

پرکننده ها (fillers): که مقاومت، الاستیسیته، چروکیدگی و سایر خواص محصول نهایی را تحت تأثیر قرار می دهند.

روان سازها: که جهت کمک به جریان مواددرقالب، هنگام عملیات اکستروژن و همچنین ایجاد سطح صیقلی و شفاف در پروفیل تولیدشده به کاربرده می شوند.

تثبیت کننده های حرارتی ورنگی مقاومت پروفیل را در برابرحرارت افزایش داده و باعث جلوگیری از آسیب دیدن درب و پنجره ها در مجاورت هوای آزاد و حرارت حاصل از تابش خورشید می شوند و همچنین از تغییرات رنگ و خراب شدن پروفیل در برابر اشعه ماورا بنفش جلوگیری می کند. افزایش پروفیل تولیدی دربرابرضربه و انعطاف پذیری بیشتر می شود. دی اکسید تیتانیوم که علاوه بر تنظیم شفافیت رنگ پروفیل تولیدی موجب بازتابش پرتوهای ماورا بنفش می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 328

فهرست مطالب شماره 328

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×