menu

ثبت آگهی رایگان

پکیج

پکیج

گروه تأسیسات: با گران شدن حامل های انرژی استفاده از سیستم هایی که بتواند هزینه های گاز و آب واحدهای آپارتمانی را تفکیک کند بیشتر احساس شد. به ویژه در آپارتمان هایی با واحدهای زیاد مردم به سیستم هایی همانند پکیج رو آوردند. البته رواج پکیج مورد استقبال همه کارشناسان تأسیسات ساختمانی قرار نگرفت و هستند کارشناسانی که برای صرفه جویی در مصرف انرژی سیستم های مرکزی را ابزار بهتری می دانند. به این ترتیب گفته های این کارشناسان در تناقض کامل با ادعاهای تولیدکنندگان و فروشندگان پکیج قرار می گیرد که حتی می گویند راندمان پکیج تا 90 درصد بالاتر از موتورخانه ها است. به هر روی ما قضاوت را بر عهده خواننده آگاه می سپاریم که با مقایسه این دو گفته و در غیاب نهادی موثق و مرجع برای تصمیم گیری در کشوری که رکورددار مصرف انرژی در جهان است به بهترین تصمیم دست بزند.
در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر" در این شماره نشریه، مشخصات و انواع پکیج را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است؛ مطالب عنوان شده اظهارات فعالان تولید و توزیع این محصول بوده و نظر نشریه پیام ساختمان نیست اما از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان استقبال خواهیم کرد.
انواع پکیج ها
محمدحسین سلیمان زاده از شرکت «تاچی» در مورد تقسیم بندی پکیج ها گفت: در حالت کلی پکیج ها به فن دار و بدون فن تقسیم بندی می شوند که می توانیم به آنها پکیج های دارای محفظه احتراق بسته و احتراق باز هم بگوییم. در مرحله بعد پکیج ها به دو دسته دیگر، پکیج های تک مبدله و پکیج های دو مبدله تقسیم می شوند. با توجه به متراژ واحد پکیج ها عموماً به 24 کیلووات برای واحدهایی با زیربنای تا 130 متر و 28 کیلووات برای واحدهای تا زیربنای 220 متر تقسیم بندی می شوند.
وی ادامه داد: پکیج های 28 کیلوواتی محفظه احتراق بزرگ تر و پمپ قوی تری دارند و می توانند برای محوطه های بزرگ تر جوابگو باشند.
ملاحظات خریداران
سلیمان زاده به ملاحظاتی که خریداران پکیج باید در نظر داشته باشند، اشاره کرد و گفت: اولویت اول مربوط به مناطقی است که املاح آب زیاد است، در آنجا باید حتماً از سختی گیرهای مغناطیسی و شیمیایی استفاده کنند. بهتر است مصرف کنندگان در این مناطق از دستگاه های دومبدله که به همین منظور ساخته شده است و با این شرایط سازگاری دارد، استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر پکیج ها در خارج از آپارتمان نصب شوند حتماً باید از دستگاه های فن دار استفاده کنند. اگر هم از دستگاه های بدون فن استفاده شود نصاب باید نکته هایی را رعایت کند که به دلیل نبود دانش معمولاً رعایت نمی شود و در عمل دستگاه نصب شده کارآیی خود را از دست می دهد. ضمن اینکه در نظر گرفتن متراژ واحد برای نصب پکیج مهم است و مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که از پکیج های 28 کیلووات برای متراژهای بالای 130 متر استفاده کنند.
مصرف انرژی کمتر در پکیج
سلیمان زاده به اتلاف انرژی کمتر پکیج اشاره کرد و گفت: پکیج نسبت به آب گرم کن های زمینی و دیواری، نسبت به موتورخانه های مرکزی و بخاری راندمان بسیار بالایی دارد به گونه ای که می توانیم بگوییم تا 90 درصد راندمان بالاتری دارد، البته پکیج های چگالشی را تا 99 درصد راندمان کاری دارند.
سلیمان زاده در پاسخ به این سؤال که کارشناسان تأسیسات ساختمانی گفته های متفاوتی در این زمینه دارند و حتی کمیته تأسیسات سازمان نظام مهندسی استفاده از پکیج را در واحدهای زیر 60 متر ممنوع کرده است، گفت: موتورخانه ها از یک مشعل روشن و یک دیگ چدنی و فولادی تشکیل شده اند، حال بگویید آیا چدن رساناتر است یا مس که در پکیج استفاده می شود؟ پکیج اتلاف انرژی بسیار پایینی دارد و با موتورخانه اصلاً قابل مقایسه نیست. من فکر می کنم این تصمیم در مورد واحدهای زیر 60 متر به دلایل ملاحظات ایمنی مدنظر بوده است چرا که در بسیاری از جاها نکات ایمنی نصب رعایت نمی شود و منجر به صدمه دیدن ساکنان می شود.
وی ادامه داد: اگر پکیج خارج از ساختمان قرار گیرد ایرادی از این نظر نیست اما اگر داخل واحد باشد آن هم در متراژهای کوچک حتماً باید محفظه تأمین اکسیژن در آن تعبیه شود اما به دلایل مختلف از جمله ورود حشرات موذی یا گردوخاک و دریچه ای زائد آن را می بندند که همین عامل خطری برای ساکنان محسوب می شود.
صنعت جوان پکیج
سلیمان زاده پکیج را محصول جدیدی در بازار ایران دانست و گفت: باوجود رواج پکیج بین مردم هنوز استفاده از آن جا نیفتاده است زیرا صنعت جوانی است و مردم، حتی نصب کنندگان دانش استفاده و نصب آن را ندارند. وی ادامه داد: هرچقدر اطلاعات خانواده ها بیشتر شود بهتر می توانند از پکیج و هر دستگاه دیگر استفاده کنند. همیشه گفته ام اطلاعات سرویس کاران ما از صفر تا 100 است و نصب پکیج توسط کسی که اطلاعات کاملی ندارد ممکن است گاه مشکلاتی را برای خانواده ها به وجود آورد.
تفکیک هزینه ها مزیت اصلی پکیج
سید احمد محمدی از شرکت «والا سرویس» رواج  استفاده از سیستم پکیج را به افزایش قیمت حامل های انرژی نسبت داد و گفت: استفاده از پکیج هم از نظر هزینه انرژی صرف شده و هم در قیمت خود دستگاه بسیار به صرفه است. ضمن اینکه در موتورخانه امکان تفکیک هزینه ها وجود ندارد ،درحالی که پکیج چنین امکانی وجود دارد.
محمدی گفت: تولیدکننده اولیه یا به عبارتی مخترع پکیج ایتالیایی بود و هم اکنون در کشورهای انگلستان، آلمان و ترکیه و هر جای دیگری که هزینه سوخت بالا باشد از این کالا استفاده می کنند. وی ادامه داد: مزیت اساسی پکیج امکان تفکیک هزینه های برق و گاز آن است ولی در سیستم موتورخانه ای شخص اگر یک سال هم در منزل حاضر نبود باید هزینه های گاز مربوط به خود را پرداخت کند.
محمدی به معایب سیستم پکیج هم اشاره کرد و گفت: در نصب پکیج باید به مسائل ایمنی آن توجه کرد که گاه به دلیل نبود مهارت و دانش بسیاری از سرویس کاران و مردم این مسائل نادیده گرفته می شوند. البته نظام مهندسی نظارت جدی تری را آغاز کرده و شرکت ها نمی توانند به این اصول بی اعتنایی کنند.
  وی از بی اطلاعی فروشندگان پکیج نیز گلایه کرد و گفت: برای فروش پکیج باید بدانید که خریدار چه نیازی دارد مثلاً متراژ خانه او چقدر است، فاصله حمام تا پکیج چقدر است و چند متر لوله خواهد برد. اگر این ملاحظات دیده شود مشکلی هم به وجود نخواهد آمد.
مزایای پکیج
محمدی ضمن گلایه از فرهنگ استفاده خانواده ها از انرژی گفت: اگر این کالا به درستی نصب و استفاده شود 30 تا 35 درصد کاهش انرژی دارد. همچنین با استفاده از پکیج، هزینه های گاز و آب هر واحد از یکدیگر تفکیک می شود . در دسترس بودن مزیت دیگر پکیج است و اگر سرویس کاری بخواهد آن را تعمیر کند، نیازی نیست که آب گرم همه ساختمان یک باره قطع شود درصورتی که سرویس موتورخانه همه ساختمان را درگیر خواهد کرد.
قیمت ها
محمدی در مورد ملزومات فنی که باید مورد توجه سازندگان پکیج باشد، گفت: کل ساختار پکیج ها از ایران رادیاتور تا بوش ساختار یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها در کیفیت قطعاتی است که استفاده می کنند. وی افزود: نخستین موضوعی که مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند بی صدا بودن دستگاه است که متأسفانه اکثر محصولات ایرانی از چنین مزیتی بی بهره اند.
محمدی ضمن انتقاد به گران بودن این کالا در بازار گفت: ارزان ترین قیمت بازار ایران 1 میلیون و 500 هزار تومان است درصورتی که این کالا را با 700 تا 800 هزار تومان هم می شود فروخت. گران ترین برند که یک برند خارجی است 2 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد ولی هم دستگاه خوبی است و هم به آن گمرک تعلق می گیرد و گران بودن آن به این واسطه است.
محمدی افزود: متأسفانه در قیاس با هزینه هایی که پرداخت می شود خدمات پس از فروش مناسبی در اختیار خریداران قرار نمی گیرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×