menu

ثبت آگهی رایگان

بتن آماده

بتن-آماده

گروه بازار ساختمان: بتن آماده برای خود دنیایی دارد. ظاهر قضیه ترکیب سیمان آب ، شن و ماسه سپس میکس، انتقال و تزریق آن در سازه و فونداسیون ساختمان در حال ساخت است اما می توان گفت سازه ای ساخته نمی شود که از بتن بی بهره باشد.
این کالا با هر آنچه تاکنون دیده اید هم از نظر قیمت و هم از نظر انتخاب تولیدکننده بسیار متفاوت است. در ادامه به برخی از موارد مربوط به این کالای مهم ساختمانی می پردازیم با این اشاره که هر آنچه در این گزارش می خوانیم سخنان فعالان تولید و عرضه بتن آماده برای مصارف سازه ای به صورت تخصصی است و پیام ساختمان از نظرات منتقدان این گزارش استقبال خواهد کرد.
بتن آماده شاید با هر کالای دیگری متفاوت باشد چرا که محل کارخانه تا مصرف نه تنها در قیمت تأثیر بسیاری دارد بلکه می تواند نقش تعیین کننده ای در بازار مصرف این کالا داشته باشد تا جایی که قیمت محصول هر شرکت در منطقه پیرامونش تا فواصل دورتر متفاوت است. این در حالی است که در برخی از کالاها مانند فولاد و بلوک سفالی بین محل تولید و مصرف چند استان فاصله وجود دارد. از دیگر تفاوت ها، نوع خدماتی است که معمولاً پیش از فروش ارائه می شود و بیشتر در خصوص اطمینان بخشی درباره کیفیت بتن و نیز درصد استفاده از سیمان است.

زنده متمایز

یکی از آیتم هایی که بتن را از سایر مصالح ساختمانی متمایز می کند زنده بودن این کالاست. زمان حمل این کالا در حدود 30 دقیقه در هوای گرم و 2 ساعت در هوای سرد است و بعد از آن کیفیت این محصول سازه ای کاسته می شود. البته راهکار دیگری نیز وجود دارد که سازه های بتنی پیش تنیده است. محصولی که در بازار ایران هنوز جایگاه خود را نیافته و بیشتر فعالان بازار بتن ریزی در کارگاه ساختمانی را ترجیح می دهند. بتن آماده محصولی است که با مترمکعب اندازه گیری می شود و هر چند برای انتخاب بتن مناسب باید به «رده مقاومتی» توجه شود اما بسیاری از مصرف کنندگان ، میزان سیمان به کار رفته در تولید بتن را عیار این کالا می دانند و بر این اساس با تولیدکننده وارد گفتگو می شوند.
مهندس سید وحید حسینی، مدیر کارخانه فهاب بتن در خصوص قیمت بتن آماده تاکید کرد: انجمن بتن بر اساس هزینه های تولید از جمله قیمت سیمان و شن و ماسه اقدام به قیمت گذاری پایه کرده است. وی ادامه می دهد؛ معلوم نیست با چه توجیهی برخی از شرکت های تولیدکننده بتن قیمت هایی با اختلاف بسیار را در بازار مطرح می کنند. این شرکت ها چگونه هزینه های خود را جبران می کنند؟. وی می افزاید که تأثیر استفاده از سیمان کارخانه های مختلف در تفاوت قیمت بتن بسیار ناچیز است اما آنچه می تواند در قیمت بتن تفاوت ایجاد کند هزینه حمل این کالا از کارخانه های تولید کننده است.

توان بالای باردهی بتن

بتن در بچینگ تولید و توسط تراک میکسر به کارگاه ساختمانی حمل و با استفاده از پمپ دکل تزریق می شود. ازاین رو شرکت هایی می توانند در کار خود موفق باشند که از تجهیزات تولید و ناوگان حمل کافی بهره مند باشند. شهرام دشتانی مدیر فروش سدید بتن از جمله ویژگی های بتن آماده تولیدی این شرکت را علاوه بر کیفیت توان بالای باردهی می داند. وی با بیان ظرفیت و تعداد تجهیزات تولید و حمل بتن آماده در این شرکت تاکید کرد : تنها شرکت های محدودی توان باردهی بالای 2 هزار مترمکعب بتن آماده را به صورت یکپارچه دارند و سدید بتن یکی از این شرکت هاست. وی قیمت هر مترمکعب بتن تولیدی این شرکت را با عیار 350 حداقل 92 هزار تومان برای منطقه یک کارخانه اعلام کرد.

مقاومت سی 50

گذار از رده مقاومتی C20و C25 و رسیدن به رده مقاومتی بالاتر هدفی است که تنها برخی از شرکت های تولیدکننده بتن آماده آن را در دستور کار خود قرار داده اند. محمدرضا کامیار کارشناس فروش شرکت فربت به خبرنگار ما گفت: شرکت ما در زمره اولین شرکت هایی است که بتن با رده مقاومتی سی 50 را به بازار عرضه کرده است. فربت شرکتی است که بتن آماده زیرگذر چهار ولیعصر(عج) که اخیرا افتتاح شد را تهیه کرده است.

گران بخرید تا سالم بسازید

مهندس سید حسین موسوی مدیر فروش شرکت فیال بتن توضیح می دهد: خرید از شرکت های معتبر در اولویت باید باشد چرا که این شرکت ها برای چند کیلو سیمان اعتبار خود را مخدوش نکرده و دقیقاً به دلیل همین تعهد کاری است که آنها را به عنوان یک برند بازار مطرح کرده است. وی تاکید دارد: مصرف کنندگان بتن آماده می توانند برای اطمینان از کیفیت محصول نماینده ای را در کارخانه مستقر کنند تا بر مراحل تولید، بارگیری، حمل و مخلوط کردن بتن آماده نظارت کنند. وی ادامه می دهد که می توان از هر نهاده تولید یا اقدامی که در روند تولید بتن انجام داد پرینتی تهیه کرد و این نماینده مشتری می تواند آن را دریافت کند چرا که کارخانه تولیدکننده بتن چیزی برای مخفی کردن ندارد. به تعبیری «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»
وی تاکید دارد که اولین شرکت های تولیدکننده بتن آماده استاندارد اکنون به برند تبدیل شده اند و خرید از آنها هر چند که قیمتی بالاتر از بهای سایر شرکت ها مطرح کنند باز به سود کیفیت بتن و امنیت ساختمان خواهد بود.
در بازار بتن آماده برخی معتقدند ؛ باید از بتن هایی استفاده کرد که قیمت های معقولی ارائه کنند و دلیل این ادعای خود را کیفیت غیرقابل قبول بتن های ارزان قیمت می دانند. این تولیدکنندگان مدعی اند اگر هزینه نهاده های تولید را محاسبه کنید بدون سود هم قیمت بتن با کیفیت به این ارزانی نیست. ازاین رو تولید بتن های ارزان چندان استاندارد هم نیست.

کدام استاندارد

برخی از تولیدکنندگان بتن قیمت این محصول را کمتر از نرخ معمول بازار عرضه می کنند اما از شن و ماسه با کیفیت پایین تر یا سیمان کمتر از حد مجاز استفاده می کنند و بتنی ارزان تر اما با کیفیت پایین تر عرضه می شود. جالب تر آنکه بسیاری از خریداران این کالا نیز توجهی به اهمیت این کیفیت نداشته و تنها قیمت را معیار می دانند.
البته ماجرا به همین سادگی نیست و در هر کارخانه تولید بتن واحد کنترل کیفیت وجود دارد که مهندسین مورد تأیید سازمان استاندارد در آن به بررسی کیفیت بتن می پردازند و برای هر سفارش بتن ملزم به ارائه گزارش می باشد اما نکته منفی در این است که این شخص از همان شرکتی که مسئولیت نظارت دارد حقوق دریافت می کند. بااین حال مشتریان برای مطمئن شدن از کیفیت بتن خریداری شده می توانند به فهرست شرکت های تشخیص کیفیت بتن که در شهرداری ها موجود است مراجعه کنند و از آن شرکت تقاضا کنند تا از بتنی که در ساختمانشان ارائه شده ، نمونه برداری کنند.

اندکی تأمل

همچنین یکی از مشتریان خرید بتن آماده ، معتقد است: نوع مصالحی که در بتن استفاده می شود دارای اهمیت است. به عنوان مثال کارخانه سازنده سیمان و نیز نوع شن و ماسه می تواند در کیفیت محصول دو کارخانه متفاوت بتن موثر باشد.
شاید در گذشته بتن ریزی در زمستان آن هم اوج سرمای هوا امکان پذیر نبود اما در حال حاضر به یمن وجود افزودنی های بتن و نیز روش هایی مانند پوشاندن محوطه بتن ریزی می توان در سرمای زیر صفر درجه نیز اقدام به بتن ریزی کرد. بااین حال برخی این کار را اقتصادی ندانسته و رویکرد به راهکار استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته را قابل قبول می دانند. این افزودنی ها خود قیمت بالایی دارند و تأثیر بسزایی در قیمت نهایی بتن آماده می گذارند. برای مثال برخی روان کننده ها 7 هزار تومان برای هر لیتر قیمت دارند.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×