menu

ثبت آگهی رایگان

افزودنی های شیمیایی بتن

افزودنی-های-شیمیایی-بتن

مدت نسبتاً زیادی از پیدایش بتن نمی گذرد. به گفته کارشناسان حدود 125 سال و طی سال های گذشته فعالیت های گسترده ای در ارتباط با ارتقای کیفیت سازه ها و مخصوصاً بتن در برابر خوردگی و نفوذ یون های مخرب شیمیایی در کشور صورت پذیرفته است .
به این ترتیب نوآوری و فن آوری در زمینه افزودنی ها و فرآورده های شیمیایی و ساختمانی بتن این روزها جزو سیاست های زیربنایی تحقیقاتی بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه است. بر این اساس دستاورد منحصربه فرد علمی دنیا در زمینه مواد افزودنی بتن، فوق روان ساز بتن ، فوق روان کننده های دیرگیر بتن ، ملات (ملات خشک)و انواع ژل میکروسیلیس بتن در میان دست اندرکاران صنعت ساختمان از اقبال خوبی برخوردار شده و جایگاه مناسبی در کشور پیدا کرده است.
حجم ساخت وساز و نیز تعداد زیاد پروژه های عمرانی ، باعث شده تا مصرف افزودنی های بتن در سراسر کشور رایج شود. این موضوع اهمیت اشراف به افزودنی های شیمیایی بتن و نحوه عملکرد آنها را دو چندان می کند. چنانکه در این راستا بسیاری از کارخانه های تولیدی کلینیک های تخصصی بتن ایران با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز و دانش فنی نسبت به ارائه این خدمات تخصصی اقدام می کنند. در ادامه سلسله گزارشهای پیام ساختمان تحت عنوان «کالای برتر» در این شماره قصد داریم افزودنی های شیمیایی بتن را برای مخاطبان نشریه معرفی کنیم با ذکر این توضیح که مطالب عنوان شده صرفاً نظر مصاحبه شوندگان بوده و الزاماً دیدگاه نشریه نیست.

اردیبهشت؛ اعلام نهایی نرخ افزودنی های بتن

مهندس امیر قدس مدیرعامل شرکت آتروپات شیمی با 30 سال سابقه تولید در زمینه محصولات شیمیایی ساختمانی و انواع پروژه های بزرگ ساخت فعالیت دارد. وی به بیش از 40 نوع محصول تولیدی در این زمینه اشاره می کند که دارای گواهینامه ایزو 9001 ورژن 2008 بوده و تأیید صلاحیت ایران را دارد.
وی از افزودنی های شیمیایی بتن شامل روان کننده ها و فوق روان کننده ها، ضدیخ بتن و انواع سیستم های آب بندی پرایمرها و ... می گوید و معتقد است: روش های جدید افزودنی های بتن، ضمن سهولت بخشیدن به کار و مزیت هایی چون افزایش کارایی و بازدهی بالا باعث شده تا بهترین نتیجه مطلوب را در کمترین زمان و با کمترین آسیب به مصرف کننده دهد.
این تولیدکننده درباره قیمت افزودنی های شیمیایی بتن در سال جدید عنوان می کند: به دلیل تورم و افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم، هزینه کارگر، مالیات و هزینه های تمام شده کالای مورد نظر و ... دستخوش افزایش قیمتی می شود.
قدس می گوید: با محاسبه قیمت تمام شده و افزایش هزینه ها می توان گفت حدود 40 درصد هزینه تولید داریم. مبنا نیز قیمت تمام شده به اضافه سود متعارفی است که اتحادیه مصوب می کند، اما قیمت های امسال را هنوز سیاست گذاری نکردیم چون در حال حاضر درگیر بازسازی دستگاه ها و خرید مواد بسته بندی هستیم تا قیمت نهایی را اول اردیبهشت ماه اعلام کنیم ولی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت خواهیم داشت.

بهانه جویی برخی برای افزایش قیمت در سال جدید

شرکت نیو بتن حدود10 سال است که در زمینه افزودنی های بتن فعالیت دارد و بتن با مقاومت فشاری مطلوب و جذب آب کمتر را مدنظر قرار داده است. مکمل بتن تولید اصلی این شرکت است که حاوی میکروسیلیس و روان کننده تکمیلی برای بتن های مسلح است.
کیومرث بهمن پور، کارشناس ارشد سازه عمران و مدیرعامل این شرکت به خبرنگار ما می گوید: افزودنی های بتن امروزه با توجه به کاربرد آن کارها را بسیار سهل نموده است. دیگر ما بتنی بیمار و با مقاومت کم نداریم و یکی از عوامل افزایش مقاومت بتن ها تا حدود 30 درصد افزودنی بتن است.
وی بیان می کند: مکمل های بتن ترکیبی از مواد شیمیایی چون میکروسیلیس، فوق روان کننده، واترپروف، کاتالیزور و ... است که برای ساخت بتن های توانمند استفاده می شود . این افزودنی ها در زمان ساخت بتن باعث رفع جذب آب و قطع نفوذپذیری بتن می شوند.
بهمن پور عنوان می کند: حدود 100 قلم کالا در شرکت داریم که بخشی وارداتی و بخشی تولیدی است که از این میان روان کننده ها تولید داخلی و دارای شماره استاندارد ملی 2930 است.
وی همچنین درباره نرخ قیمت این افزودنی ها در بازار می گوید: قیمت ها به روز شده اما به دلایلی همچون نوسان روزانه قیمت مشخصی وجود ندارد که معمولاً به بهانه های مختلفی چون افزایش قیمت برق یا آب یا سوخت این اتفاق می افتد. اما ما با لحاظ کردن هزینه های شرکت و کارخانه حقوق کارگران و کارمندان، وسایل آزمایشگاهی و حامل های انرژی حدود 3 درصد افزایش قیمت در سال جدید خواهیم داشت.

استاندارد فقط برای روان سازهای بتن

پرهام غفوری صالح، مدیرعامل شرکت صنایع شیمی ساختمان نانو پروف، واردکننده مواد اولیه نانو و تولیدکننده چسب عایق است که در این زمینه دارای ثبت اختراع است.
او می گوید: حدود 40 نوع محصول داریم که ویژگی برخی محصولات افزایش مقاومت در سازه هاست. از دیگر محصولات نیز کیورینگ بتن است که یک ترکیب غنی شده با پایه برای عمل آوری بتن می باشد که با نگهداری رطوبت در بتن یک نوع عمل آوری موثر را انجام می دهد . در تولید کیورینگ بتن به آزمایشات و استانداردها توجه شده است . این محصول در بتن ریزی استفاده می شود و کمک می کند تا به مقاومت اصلی خود برسد و دیگر نیاز به آبپاشی نیست.
غفوری درباره مواد اولیه نانو و تولیدکننده چسب عایق نیز بیان می کند: این مواد خاصیت نفوذگری دارد و در هر سازه ای نفوذ می کند. به عبارتی محصولی چند خاصیتی در انواع ملات های سیمانی، ملات های گچی ، چسب های پلیمری و… است.
وی اضافه می کند: از سایر مواد واترپروف کننده ها هستند که خاصیت نفوذناپذیر کنندگی در بتن را دارند و امکان آب بندی و نفوذناپذیر سازی سازه های بتنی (مخازن، استخرها، تصفیه خانه ها، سدها و ...) را پس از ساخت به وجود می آورند. مصرف این مواد هزینه های آب بندی را بسیار کاهش داده و سرعت اجرا و بهره برداری را بالا می برد.
این تولیدکننده در ادامه با بیان اینکه نشان استاندارد برای افزودنی های بتن ایران 2930 و مخصوص روان کننده هاست، می گوید: یکی از ضعف های استاندارد ما این است که برای سایر افزودنی های بتن هیچ گونه استاندارد تأیید شده ای در کشور نداریم که همین امر باعث شده هر کسی با ساخت یک کارگاه بدون تجهیزات آزمایشگاهی و کارخانه ژل میکروسیلیس بتن با کیفیت پایین تولید کند.
غفوری اظهار می کند: با توجه به اینکه شرکت های صاحب نام و مطمئن مشتریان خود را دارند بیشترین آسیب را بساز بفروش و انبوه سازان کوچک متحمل می شوند که به دنبال خرید محصولاتی با قیمت پایین تر از نرخ بازار هستند.به گونه ای که متأسفانه بتن ها در پروژه ها دچار بیماری های مختلف مثل سرطان بتن و یا خورندگی می شوند.
او با اشاره به اینکه جزو شرکت های شهرستانی هستیم که فروش بالاتری نسبت به پایتخت داریم، می گوید: علت نیز تعیین قیمت محصولاتمان بر مبنای افزایش مواد اولیه است نه بر اساس افزایش قیمت سوخت گران و ... این در حالی است که شرکت هایی که محصولات خود را تا 25 درصد افزایش داده اند تنها باعث ایجاد تورم، رکود و یا افزایش کاذب قیمت مسکن و سازه ها می شوند.
به باور وی بهتر است نرخ قیمت های بازار مثل برخی محصولات مشخص از سوی دولت تعیین شود تا این نوسان غلط قیمت برای نرخ یک محصول مشخص حذف شود.



انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×