menu

ثبت آگهی رایگان

بتن مطلوب با ویبراتور خوب

بتن-مطلوب-با-ویبراتور-خوب

گروه بازار ساختمان: بتن از مهم ترین مواد و مصالح ساختمانی است و شاید بتوان گفت بعد از فولاد مهم ترین کالایی است که شاکله سازه بر اساس آن استوارمی شود از این رو سلامت بتن دارای اهمیت به سزایی می باشد. تفاوت بتن با بسیاری از کالاها در این است که زمان در استفاده از این محصولِ صنعتی مهم است و بعد از بتن ریزی اگر نتوان این کالا را باکیفیت مطلوب در بنا مورد استفاده قرار داد، فرصت از دست می رود. بنابراین باید توجه داشت علاوه بر همه مواردی که در خصوص تولید و استفاده بتن آماده گفته می شود، در زمان بتن ریزی نیز اهمیت دارد. به ویژه هنگام بتن ریزی. باید هوای داخل محل بتن ریزی تخلیه شود که این اقدام مهم با ویبراتور بتن انجام می شود. آنچه در ادامه می خوانید سخنان فعالان بازار ویبراتورهای بتن می باشد و الزاماً نظر پیام ساختمان نیست. هر چند از انعکاس نظرات موافقان و مخالفان این گزارش استقبال می کنیم.

انواع ویبراتور

انواع مختلفی از این کالای ساختمانی در بازار وجود دارد؛ ویبراتور برقی، ویبراتور بادی، ویبراتورهای بنزینی و گازوئیلی و ویبراتور های مکانیکی . اکثر فعالان، خیابان سعدی را به عنوان بورس ویبراتور معرفی می کنند. به ویبراتور، شیلنگی متصل است که به وسیله آن یک لرزاننده ( پوکر ) به موتور وصل شده و بر اثر فعالیت این لرزاننده، حباب های هوای داخل بتن خارج شده و موجب می شود که بتن حالتی یکپارچه داشته باشد.

فعالان بازار

مهندس « مهرداد شیرازی» مدیرعامل شرکت «پرشیا استیل» در این مورد به خبرنگار ما گفت: سه نوع ویبراتور متفاوت وجود دارد که برای خاک ، بتن و آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد و البته انواع مختلفی هم دارد که نوع بتنی این محصول بر حسب استفاده در سطح ، ستون و دیوار باز هم متفاوت است.
وی که سال ها در زمینه عرضه این محصول به بازار فعالیت می کند، معتقد است: بر اساس اصول مهندسی، بتن یا باید ویبره شود تا دانه های ماسه داخل بتن به صورت یکپارچه کنار یکدیگر قرار گیرند و چسبندگی یکسان شود یا آنکه از Fiber concrete که در کشورمان درست یا غلط به آن الیاف بتن می گویند استفاده شود. وی ادامه داد: در ایران کمتر از این نوع بتن استفاده می شود ضمن اینکه در برخی کشورها بعد از ویبره و شمشه کردن اقدام به ساکشن آب مازاد بتن می کنند .
مهندس شیرازی تاکید کرد: باید بتن همگن شده و دانه ها به یکدیگر نزدیک شوند تا استقامت بتن را بالا ببرند. این کارشناس، طول شیلنگ ویبراتور را 6 و 8 متر عنوان نمود و ویبراتورهای عرضه شده توسط شرکتش را ساخت فرانسه و سوئد معرفی کرد.

3 تا 6 ماه گارانتی

زهرا تیمی، مدیر فروش شرکت ماهان موتور اظهار داشت: ویبراتور هایی که شرکت ما به بازار عرضه می کند داری انواع متفاوتی است و بر حسب قدرت و سایز آنها از 7/1 میلیون تا 5 میلیون تومان قیمت دارد
خانم تیمی با تاکید بر اینکه شرکت ما دارای گروه تعویض و تعمیر می باشد، گفت: ویبراتورهایی را که این شرکت عرضه می کند ساخت کشورهایی مانند کره ، ژاپن، مالزی و چین است و قطعاً نوع ژاپنی آن قیمت بالاتری دارد. وی زمان خدمات پس از فروش محصولات را 3 تا 6 ماه گارانتی عنوان کرد که قطعات مصرفی شامل گارانتی نمی شود. مدیر فروش شرکت ماهان موتور خاطرنشان کرد: ما نوع پرتابلی نیز عرضه می کنیم که البته این نوع مربوط به اندازه های کوچک می باشد.

ویبراتور پرتابل

اسکندری از فعالان بازار ویبراتور می گوید: قیمت ویبراتور در بازار از 1.700 میلیون تا 5 میلیون تومان متغیر است که طبعاً کالاهای ارزان تر فاقد خدمات پس از فروش می باشند. وی به جدیدترین ویبراتور بتن که به صورت پرتابل است، اشاره کرده و معتقد است: این کالا به دلیل آنکه بر دوش کاربر قرار می گیرد امکان انتقال و استفاده در بتن ریزی های متفاوت مانند ارتفاعات بالاتر را فراهم می کند. وی معتقد است: برخی از ویبراتورهای بازار نیز خدمات پس از فروش تا یک سال دارند.

نوع دیگر

این موارد که فعالان بازار به آن اشاره داشتند بیشتر از نوع پوکری است، ولی انواعی که اغلب ساخت کشور روسیه هستند نیز در بازار وجود دارد که برای ویبره کردن قالب ستون هاست و قیمت آنها از 250 هزار تومان به بالا می باشد.

مشخصات فنی برخی از ویبراتورها

ویبراتور بتن با قدرت : 600 وات ولتاژ و 240 – 220 ولت، وزن : 2/45 کیلوگرم و قدرت لرزش : 14000 بیت در دقیقه
ویبراتور بتن قدرت : 1400 وات ولتاژ و 240 – 220 ولت، وزن : 4/3 کیلوگرم و قدرت لرزش : 11000 بیت در دقیقه استارت آرام
ویبراتور با قدرت : 1400 وات وزن و 4/3 کیلوگرم و قدرت لرزش : 11000 بیت در دقیقه استارت آرام.
بیشتر این محصولات ساخت کشورهای آلمان ، تایوان و چین می باشند.
فرکانس ویبراتور، کلیدی است که به واسطه آن می توان بتن تازه را به بتنی یکپارچه تبدیل کرد. در صورتی که فرکانس ویبراتور خیلی کم باشد، ویبراتور به درستی نمی تواند بتن را یک دست و یکپارچه نماید و چنانچه فرکانس ویبراتور خیلی زیاد باشد، به علت ازدیاد هوای داخل بتن، مقاومت آن در برابر خرابی های ناشی از سیکل های انجماد و ذوب شدن کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. اپراتورها و کارگران نیز تحت تأثیر فرکانس ویبراتور قرار می گیرند، چرا که کاهش فرکانس، مدت زمانی که اپراتور بایستی ویبراتور را در بتن تازه به منظور دستیابی به بتنی یکپارچه و یکدست قرار دهد، افزایش می دهد.

فرکانس بهینه ویبراتور

مقـدار انـرژی مورد نیـازی که بایستی بـه منظـور یکپارچه سازی بتن بـه کار گرفته شود برای کسی که بـه صورت دستی اقدام بـه متـراکم سازی بتن تـازه نموده، معلوم و مشخص است. نیرو و عملکرد ویبراتورها به مراتب از سایـر وسایل دستی متراکم سازی بتن، مؤثـرتر می باشد، زیـرا در مدت زمان کوتاه تری بـه کمک ویبراتورها، انرژی بیشتری به بتن منتقل می شود.
یک انتخاب صحیح در فرکانس بالاتر ویبراتور، می تواند به یکپارچه سازی هرچه مؤثرتر بتن و کاهش مدت زمان ویبره بینجامد و البته انتخاب نادرست نیز، نتایج معکوس را به دنبال خواهد داشت؛ به تعبیر دیگری، انتخاب نادرست فرکانس پایین ویبراتور، منجر به یکپارچه سازی ناقص بتن شده و مدت زمان بیشتری را برای ویبره نمودن طلب می کند. در صورتی که ولتاژ ورودی کم باشد، نیروی خروجی نیز کم خواهد بود و این به معنای تراکم ناقص و نامناسب بتن می باشد.
فرکانس ویبراتور بر اساس لرزش آن در هوا تعیین می گردد؛ اما فرکانسی که هنگام استفاده ویبره در بتن و در تماس با بتن اندازه گیری می شود، معیار سنجش می باشد و این فرکانس به طور قابل ملاحظه ای از فرکانس اندازه گیری شده در هوا کمتر بوده و مقدار این افت به مشخصات مخلوط بتنی و حجم آن بستگی دارد. کاهش 20 درصدی فرکانس ویبره از هوا به داخل بتن دور از انتظار و غیرمعمول نبوده و به روشنی افت فرکانس ویبراتور در هنگام استفاده از ویبره به بتن به وسیله اپراتور ملموس و شنیدنی است.
ویبراتورهای فرکانس بالا، به طور مؤثری می توانند هوا را از بتن خارج نمایند و این موضوع به تراکم هرچه بهتر بتن می انجامد، لیکن ممکن است به کاهش مقاومت بتن در برابر خرابی های ناشی از سیکل های متوالی انجماد و ذوب نیز بینجامد. ویبراتورها به دو طریق هوا را از بتن خارج می کنند و اندازه حباب های هوا و حجم هوای خارج شونده از بتن تازه به پارامترهایی از جمله فرکانس ویبراتور وابسته می باشد. در وهله اول، ویبره با فرکانس مناسب، منجر به روانی بتن شده و اجازه حرکت حباب های هوا در کلیه اندازه ها را به سمت سطح بتن فراهم می سازد. در مرحله دوم، ویبراتور در بتن تازه، متناوباً بتن محصور را فشرده و غیر فشرده نموده و کلیه حباب های هوا نیز بر اثر فرکانس و لرزش ویبراتور منقبض و منبسط می شوند.

ارزیابی

در حال حاضر، اطلاعات مربوط به تأثیرات فرکانس ویبراتور بر روی عملکرد بتن تا حدودی پراکنده می باشد. بیشترین آمار و داده ها، نتیجه حل مسائل و مشکلات کارگاه های مختلف بوده است؛ لیکن از هم اکنون، توجه خاصی به ثبت و درج مشخصات آماری فرکانس ویبراتورها و جمع آوری اطلاعات مربوط به این گونه تجهیزات معطوف گردیده است. در ضمن همه ما می توانیم با گوش دادن به صدای ویبراتور در پروژه های کوچک و بزرگ، احساسی از عملکرد آن را تجربه کرده و با به کارگیری مجدد این تجربیات ، اطلاعات مورد نیاز درباره ویبراتورها و بتن ها را ارزیابی و تجزیه و تحلیل نماییم.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×