menu

ثبت آگهی رایگان

یونولیت و فوم

یونولیت-و-فوم

فوم و یونولیت از جمله قدیمی ترین مصالحی هستند که در راستای سبک سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی وارد صنعت ساختمان کشورمان شدند و این خصوصیات به همراه سرعت در اجرا و به صرفه بودن نسبت به بسیاری از مصالح مشابه باعث شد تا با اقبال سازندگان مواجه شود. پیام ساختمان در ادامه سلسله گزارش هایی به نام «کدام کالای ساختمانی برای شما مناسب تر است» به گفتگو با تولیدکنندگان، مجریان و مصرف کنندگان پرداخته است، با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده صرفا اظهارات مخاطبان بوده و الزاما نظرات نشریه نمی باشد.

سهولت حمل ونقل و کاهش خسارات در هنگام زلزله

احمد نجفی، مدیرعامل شرکت آتی ساز الکا در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با اشاره به ویژگی های یونولیت گفت: یونولیت سقفی و 3D پانل از جمله محصولاتی هستند که شرکت ما در حال حاضر تولید و اجرا می کند. 3D پانل به عنوان یک دیوار، مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد و در بحث جلوگیری از تبادل انرژی و صرفه جویی بسیار مفید و قابل اطمینان است. وی افزود: یونولیت سقفی هم کاربردی مشابه با 3D پانل دارد و هدف اولیه از تولید آن سبک بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی است. ضمن اینکه از دیگر امتیازات آن می توان به سهولت حمل ونقل و کاهش خسارات جانی در هنگام زلزله اشاره کرد.
نجفی در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان چقدر ملزم به رعایت استاندارد هستند، گفت: سازمان ملی استاندارد با توجه به دانسیته و چگالی یونولیت ها به تولیدکنندگان تأییدیه می دهد اما جزییات استانداردی که تولیدکنندگان باید رعایت کنند، هنوز تدوین نشده است. ضمن اینکه نهادی مانند شهرداری، استانداردی را پیشنهاد داده که اگر تولیدکنندگان قرار باشد آن را رعایت کنند، هزینه ها بسیار افزایش می یابد. ما تأییدیه استاندارد را داریم اما فقط به طوری کلی گفته شده که یونولیت های شرکت آتی ساز الکا مورد تأیید است و به جزئیات آن پرداخته شده است.

عدم محدودیت در معماری

امید کشمیری، مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ نیز در گفتگو با پیام ساختمان گفت: قالب های (NTCD) ICF یکی از فناوری هایی هستند که به قالب های ماندگار پلی استایرن معروف اند و نباید آنها را با فوم اشتباه گرفت، این قالب ها جایگزین قالب های فلزی گذشته هستند و باعث می شوند تا سرعت کار به نحو چشمگیری افزایش یابد. البته هر نوع سقفی با این سیستم قابل اجراست و باعث کاهش هزینه ها هم می شود.
وی افزود: از دیگر مزایای این سیستم؛ عدم محدودیت در معماری است و می توان در فرایند ساخت از هر طرحی استفاده کرد. محصولات ما نسل چهارم icf است و با جدیدترین روش های روز تولید می شود، بنابراین می توان گفت icf شکل پیشرفته 3D پانل است.
کشمیری در پاسخ به این سؤال که پس از اجرا، چقدرکار خود را ضمانت می کنید، گفت: ما قطعاً تبعات بعدی را قبول می کنیم، ضمن اینکه ما از مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی تا ساخت 15 طبقه تأییدیه داریم و به کاری که می کنیم ایمان داریم. وی در رابطه با تأمین مواد اولیه هم گفت: مواد اولیه، از کره جنوبی و تکنولوژی مورد استفاده شرکت، از آلمان وارد شده است.

بهترین گزینه ها برای عایق نمودن ساختمان ها

سیامک ثابت، مدیرعامل شرکت یونولیت نیز شرکت خود را این چنین معرفی کرد: «یونولیت» نام شرکتی است که با بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در خدمت تولیدکنندگان ایرانی می باشد.محصول شرکت یونولیت پلاستوفوم است که از ترکیب شدن پلی استایرن با گاز پنتان در مقابل یک مونومر به دست می آید. بنابراین یونولیت نام یک محصول نمی باشد بلکه یک برند است.
وی اضافه کرد: اولین تولیدکننده پلاستوفوم در جهان شرکت B.A.S آلمان بوده که 53 سال پیش شروع به تولید پلاستوفوم به نام استایروپور نمود و شرکت یونولیت مفتخر است که سه سال بعد از اختراع پلاستوفوم در دنیا یعنی پنجاه سال پیش برای اولین بار در ایران و خاورمیانه شروع به تولید پلاستوفوم نموده و امروز پلاستوفوم یکی از بهترین گزینه ها برای عایق نمودن ساختمان ها در برابر گرما، سرما، صدا بوده و صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از اهداف مصرف پلاستوفوم در ساختمان است.
ثابت اضافه کرد: حدود 97 درصد از حجم پلاستوفوم از هوای حبس شده بین سلول های پلاستوفوم تشکیل شده است که همین موضوع باعث می شود عایقی بسیار عالی و سبک به وجود آید.
وی در پایان گفت: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان پلاستوفوم از نام شرکت یونولیت برای تولیدات خود استفاده نموده و علاوه بر پایین آوردن قیمت تمام شده و ارزان فروشی، اقدام به مخلوط کردن مواد آسیایی با مواد اولیه اصلی می نمایند که این عمل خاصیت عایق بودن پلاستوفوم را به طور کامل از بین برده و در نتیجه مصرف کنندگان علاوه بر هزینه نمودن مبالغی جهت خرید پلاستوفوم ارزان قیمت، عملاً نمی توانند عایق مناسب داشته باشند و هیچ گونه صرفه جویی در مصرف انرژی نکنند.

سبک بودن و عایق صدا و حرارت

 آرمین ملکی، مدیر فنی و اجرایی شرکت آریا سازه مهر هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما ، سه کارخانه تولید فوم داریم که در زمینه ساخت دیوارهای متال فوم و فوم های سقفی فعالیت می کنند. وی در پاسخ به این سؤال که مواد اولیه مورد نیاز شما از کجا تأمین می شود، گفت: مواد اولیه، از کره جنوبی تأمین می شود و شرکت ما دارای گواهینامه استاندارد اجباری از سازمان ملی استاندارد است.
ملکی در رابطه با وزن یونولیت های سقفی نسبت به سفال گفت: یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده شرکت ها به سمت تولید فوم حرکت کنند، سبک بودن این مصالح است، ضمن اینکه عایق بودن صدا و حرارت نیز مزید بر علت شد. به طور کلی می توانم بگویم هر مترمربع سفال بیش از 50 کیلوگرم نسبت به یونولیت ، به وزن سازه اضافه می کند. علاوه بر این قیمت یونولیت از سفال هم ارزان تر است. وی در خصوص اینکه مردم چگونه می توانند یونولیت خوب و مرغوب را تشخیص دهند، گفت: وزن یونولیت باید سبک باشد به گونه ای که وزن آن در هر مترمکعب باید 10 تا 12 کیلوگرم باشد.
مدیر فنی و اجرایی شرکت آریا سازه مهر در پایان گفت: یونولیت هایی که با فوم های ایرانی ساخته می شوند، در برابر آتش سوزی عملکرد خوبی ندارند اما یونولیت هایی که در تولید آنها از فوم خارجی استفاده شده است، مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و ایجاد شعله نمی کنند.

هیچ خطری ساختمان ها را تهدید نمی کند

هوشنگ عظیمی یکی از سازندگان و مصرف کنندگان یونولیت هم به خبرنگار ما گفت: یونولیت برای سازندگان واقعاً به صرفه است چرا که از یک طرف هزینه حمل ونقل آن به واسطه سبک بودن قطعاً بسیار اندک است و از سوی دیگر به دلیل سرعت اجرا، هزینه نصب آنها هم کاهش می یابد. وی افزود: یونولیت چنانچه استاندارد تولید شود، هیچ خطری ساختمان ها را تهدید نمی کند اما متأسفانه، استفاده از برخی فوم های بی کیفیت داخلی و چینی می تواند در رابطه با آتش سوزی خطرساز شود، بنابراین از مسئولان تقاضا دارم با توجه به مزیت های بی شمار این مصالح در ساختمان در صدد رفع نواقص آن برآیند.
وی خاطرنشان کرد: به اندازه ای که مسئولان و دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی بر خطرناک بودن یونولیت در ساختمان ها تاکید می کنند،به مسئله ساخت خانه با استفاده از خشت خام و گل در روستاها حساسیت ندارند.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×