menu

ثبت آگهی رایگان

حقایقی در مورد یونولیت

حقایقی-در-مورد-یونولیت

پلاستوفوم که بیشتر با نام استایروفوم یا یونولیت شناخته می شود می تواند چایتان را بدون اینکه دستتان بسوزد، گرم نگه دارد اما وقتی سخن از محیط زیست می شود، یکی از مضرترین مواد موجود است. در این چند سال اخیر این ماده نگاه منفی بسیاری را به خود جلب کرده است تا آنجا که منجر به ممنوعیت استفاده از آن در شهرهای نیویورک سیتی و واشنگتن دی سی شد.

تولید یونولیت

واژه استایروفوم درواقع نام تجاری فوم پلی استیرن است که به وسیله شرکت شیمیایی داو ساخته شده و چیزی را که تقریبا همه استایروفوم می نامند، اصلا استایروفوم نیست. یونولیت از نفت خام غیرقابل تجدید ساخته می شود. 5 مین فرآیند تولید پلی استیرن بنا بر گزارش سال 1986 سازمان حفاظت از محیط زیست( EPA)، به عنوان 5 مین منبع خطرناک تولید ضایعات معرفی شده است. 3 میلیون یونولیت، هرسال در آمریکا تولید می شود. 680 پوند( 443/680 کیلوگرم) گازهای گلخانه ای با تولید 10000 فنجان از جنس یونولیت به درون اتمسفر منتشر می شود

استفاده و دور ریختن یونولیت

3/2 میلیون تن یونولیت هرسال پس از مصرف در محل های دفن زباله مدفون می شوند. از یونولیت برای ظرف های نگهداری غذا، برخی از کارتون های تخم مرغ، مواد مربوط به کاردستی، عایق های خانه، بسته بندی های محصولات و موارد دیگر استفاده می شود. 25 بیلیون یونولیت هرساله فقط به شکل فنجان های چای دور ریخته می شوند. این تعداد فنجان را می توان 436 بار دور زمین چید. در محل دفن زباله حداقل 500 سال طول می کشد تا یونولیت تجزیه شود. اگر امروز یک فنجان از جنس یونولیت استفاده کنید، تجزیه آن تقریبا تا سال 2515! طول می کشد. اما یونولیت هرگز یک ماده تجزیه پذیر به حساب نمی آید، چراکه تجزیه کامل آن یک میلیون سال طول می کشد

یونولیت در اقیانوس

یونولیت به راحتی از مکان های نگهداری زباله دور شده و به وسیله بادها به اقیانوس می رسد. %80 از زباله های دریایی از روان آب ها، محل های جمع آوری و دفن زباله های شهری منشأ می گیرد. ثابت شده است که از 7 گونه لاک پشت دریایی، معده 6 لاک پشت حاوی یونولیت بوده است. 50% لاک پشت های دریایی پلاستیک هضم کرده اند. پلاستیک می تواند برای حیوانات دریایی سمی باشد و باعث مسدودی و پارگی دستگاه گوارش یا حتی آزادسازی سم شود.

بازیافت یونولیت

اگرچه فناوری بازیافت یونولیت وجود دارد، اما تعداد کمی از تسهیلات بازیافت، تجهیزات کافی دارند. کمتر از 1% از یونولیت حال حاضر بازیافت می شوند.

اثر یونولیت روی سلامت انسان

یونولیت محتوی سمی هایی چون بنزن و استیرن است که به سلامت انسان، به ویژه هنگام تولید و زمانی که حرارت می بیند، صدمه می زند. بنزن سرطان زایی شناخته شده و برای سلامت و دستگاه تولیدمثل انسان مضر است. مواد مضر یونولیت، وقتی ظرف داغ می شود به درون غذا نفوذ می کند. این نگرانی در خصوص افرادی که چای یا قهوه در فنجان های یونولیتی می نوشند، نیز وجود دارد. استیرن بیش از 90000 کارگر در معرض عوارض استیرن، ماده ای در یونولیت، قرار دارند. استیرن مشکوک به سرطان زایی است و در معرض آن قرار داشتن موجب آزردگی پوست، چشم، مجرای تنفسی و مشکلات دستگاه گوارش می شود. در تحقیقی در سازمان حفاظت از محیط زیست سال 1986، استیرن در بافت چربی تمام مردان، زنان و کودکان مورد آزمایش، مشاهده شد.

شهرهایی که دست به کار شدند

بسیاری از شهرها، مانند مینه سوتا، نیویورک سیتی، پورتلند، سیاتل، سان فرانسیسکو و چند شهر دیگر استفاده از یونولیت در تجهیزات عمومی، کاملا یا بخشی از کاربردهای آن را، غدغن اعلام کردند. اخیرا واشنگتن دی سی قانون مجموعه مواد پایدار دی سی سال 2014 را که شامل ممنوعیت در خصوص استفاده یونولیت در رستوران ها و مراکز تجاری است، تصویب کرد. اگر شهرهای بزرگی مانند نیویورک سیتی و واشنگتن دی سی توانستند استفاده نکردن از یونولیت را عملی کنند، پس مکان های کوچک تر هم می توانند! هرروز بنا به خواست جامعه، شهرهای بیشتری به جمع شهرهای با ممنوعیت استفاده از یونولیت می پیوندند

جایگزین های یونولیت

انتخاب جایگزین های دیگر به جای یونولیت، به مرورزمان می تواند تأثیر متفاوت بسیاری موجب شود! هنگام بیرون از خانه بودن از فوم های تجزیه پذیر یا فنجان های پلاستیکی گیاهی استفاده کنید، یا لیوان سرامیکی یا استیل ضدزنگ خودتان را بردارید. هنگام خرید از بسته بندی های تجزیه پذیر ساخته شده از مواد گیاهی نشاسته ذرت استفاده کنید. هنگام مهمانی ها از بشقاب های یک بارمصرف ساخته شده از مواد گیاهی استفاده کنید. در خواروبارفروشی ها از تخم مرغ هایی که در جعبه های مقوایی گذاشته شده اند خریداری کنید و یا به جای انتخاب گوشت های بسته بندی شده در بشقاب های یونولیتی، برش های تازه گوشت را بخرید. در خانه از عایق های دوستدار محیط زیست استفاده کنید و برای کارهای هنری خانه مانند درست کردن تاج گل از یونولیت استفاده نکنید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 306

فهرست مطالب شماره 306

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :

ای بابا من از یونولیت به عنوان برف استفاده میکردم ااااه

یونولیت برای اجرای سقف عالیه

به نظرم یونولیت تا حرارت نبینه مضر نیست


×