menu

ثبت آگهی رایگان

مسابقه طراحی سازه های بتنی با پرینتر سه بعدی در کنفرانس بتن و زلزله

مسابقه-طراحی-سازه-های-بتنی-با-پرینتر-سه-بعدی-در-کنفرانس-بتن-و-زلزله

برای نخستین بار مرکز تحقیقات بتن در بیت و دمین دوره کنفراس بتن و زلزله که در تاریخ 4 و 5 دی ماه در تهران برگزار می شود. برای نخستین بار پیشنهاد مسابقه دانشجویی جدید در این اجلاس ACI از سوی ما به عنوان نماینده ACI از ایران با عنوان سازه های بتنی با پرینت های سه بعدی داده شد. بر مبنای این پیشنهاد مقرر گردید در بیست و دمین کنفرانس بتن و زلزله امسال و با تدوین آئین نامه و اجرای دوساله آن ACI استانداردش را مصوب نماید . که در همایش پیش روی این مسابقه به همراه 10 مسابقه ACI در مدت دو روز برگزار می شود.

ساعت 5 و 26 دقیقه روز جمعه، 5 دی ماه سال 1382 بود که زلزله بم اتفاق افتاد. در همان زمان براساس آمار رسمی اعلام شد که تعداد تلفات این زمین لرزه چیزی در حدود 26 هزار نفر بوده، اما آمار واقعی تلفات بسیار بیشتر از این رقم به نظر می آید. پیش از زلزله بم، این شهر 90 هزار نفر جمعیت داشته و بعد از آن تنها یک سوم از آن زنده مانده اند. یکی از اعضای شورای این شهر در همان زمان اعلام کرده بود که تعدادی از مناطق شهر بم به طورکل تخریب شده و تعداد تلفات بیش از 50 هزار نفر است و از آنجاییکه در روزهای اولیه همه تنها به فکر تدفین عزیزان خود بودند، آمار درستی گرفته نشده است.در این زمین لرزه 70 درصد از سازه های شهر بم به طورکل تخریب شدند. ارگ بم هم که بزرگترین سازه گلی جهان به حساب می آمد و 2500 سال قدمت داشت نیز در این حادثه کاملاً ویران شد. این داستان شرح اسفناکی از یک واقعه دردناک است . این روز به احترام یادبود بم روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است.

در مصاحبه با خبرنگار پیام ساختمان به عنوان موثرترین عضو این سازمان گفت: من سال 1970 میلادی برای ادامه تحصل وارد امریکا شدم و در سال 1994 مصادف با گسترش شغل های پیوند صنعت و دانشگاه وارد ایران شدم . حضور من در ایران و معاشرت با دانشجویان فنی و مهندسی از ضعف سطح دانشگاهی و فاصله چشمگیر از دانشگاهیان غرب حکایت داشت، اما تجربه زندگی و کار در امریکا و عضویت در انجمن های تخصصی بین المللی و ارتباطات علمی با مراکز علمی و دانشگاهی امریکا باعث شد از مجوز برگزاری دوره های حرفه ای مهندسی را از (ACI) -به عنوان موسسه بتن آمریکا ACI یکی از معتبرترین مؤسسات علمی در جهان است که در سال 1904 در آمریکا تاسیس گردید. این مؤسسه غیر انتفاعی که بیش از یکصد سال از عمر خود را سپری کرده است با هدف آموزش حرفه ای و مهندسی، تحقیقات علمی، پژوهش و توسعه استانداردهای طراحی و اجرای سازه های بتنی و مواد و مصالح مربوطه در سطح جهان فعالیت می کند-دریافت کنیم .علی رغم اینکه این امر فرصت مناسبی برای دانشجوین مهندسی عمران برای ارتقای سطح علمی و حرفه ای محسوب می شد اما از سوی مراکز دولتی و دانشگاهی مورد استقبال چندانی قرار نگرفت تا اینکه دوره های مورد نظر را بصورت رایگان و با مذاکراه های فراوان انجام دادیم.

ادامه این فعالیت ها به جمع شدن عده ای به عنوان فعالان این حوزه شکل گرفت که این جمع فعال دانشگاهی و تخصصی برای ساماندهی فعالت های خود تصمیم به تدوین چشم انداز گرفتند . و در همین راستا تصمیم به نوشتن دانشنامه بتن ایران گرفتند.عدم تجربه ما در این امر باعث شد تا با الگوبرداری از خارج و تعاملات با انجمن ها و مراکز تحقیقاتی آنها شرایط توسعه و چشم انداز مرکز تحقیقات بتن را تنظیم نماییم.در نهایت با این الگو برداری چشم انداز تدوین شد و شورای توسعه استراتژی ایران (شتابا) با 9 محور شکل گرفت. که با تعاملات پله کانی با وزارت خانه های مختلف به مرور شتابا نیرو، شتابا صنعت و.... شکل گرفت. با الگو بردار شکل گیری کمیته ها و شرایط توسعه مبتنی بر توسعه پایدار برای ما اینکه چطور وجهه بتن را بهتر کنیم حائز اهمیت بود بنابراین با دستکاری 9 محور موجود در شورای توسعه استراتژی بتن ایران (شتابا) تهیه 7 نظام نامه براساس استاندارد نویسی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

مهندس مصطفی احمدوند در ادامه بیان کرد اکنون بیست و دومین کنفرانس ملی بتن و زلزله مرکز تحقیقات بتن را برای تاریخ 4 و 5 دی در سال جاری پیش روی داریم . روز 5 دی ماه به مناسبت یاد بود زلزله بم زمان برگزاری همایش ما به مدت دور روز قرار گرفت.روزی که یاد آور اهمیت بتن در مقاوم سازی و بادوام سازی است.طی گذشت 21 سال از این رویداد در کنفرانس برای تولید بتن 27 استاندارد نوشته شد ، این استانداردها طی این سالها محور برگزاری همایش ها بوده تا چه کنیم کیفیت ساخت و سازها ارتقا یابد ؟

ایشان ادامه داد ، یکی از شاخص های برجسته این همایش برگزاری مسابقاتی است که در سطح بین الملل قابل توجه است. مسابقاتی که با دو رویکرد، مقاومت بهتر و دوام بهتر صورت می پذیرد تا در نهایت به سازه بتی بهتری در محیط های فعال و غیر فعال دست یابیم. با پیشرفت تکنولوژی و اتفاقات ناشی از آن دریچه تازه ای را برای توسعه پایدار در صنعت بتن را به روی مهندسان می گشاید. برای نمونه اتفاق سپتامبر 2001 در امریکا مسیر جدیدی " نجات یافتن" را برای تحقیقات بتن ایجاد کرد. به معنی آنچه سازه های بتنی چگونه ساخته شود که در صورت آوار شدن بر سر انسان نریزد .

سبک زندگی امروز و حوادثی چون زلزله ، طوفان، آتش سوزی، تعمیرات و نگهداری و.... عوامل گسترش حوزه های تحقیقاتی در دنیا هستند و ضرورت تنظیم استاندارها ویژه خود را می طلبد.

مهندس مصطفی احمدوند گفت، در نهایت پس از اتمام نوشتن استانداردها 60 جلد از آن چاپ و بدون حمایت دولت در اختیار وزارتخانه ها، سازمان برنامه و .... قرار گرفت و پیگیری شد تا نقطه نظرات دیگران در خصوص این استانداردها جمع آوری شده و ما به عوان نقطه تجمیع این اطلاعات بتوانیم چالش ها و نطقه ضعف و قوت را بررسی نماییم.

ایشان در خصوص یکی از چالش های پیش روی این صنعت گفت اگرچه در ایران مهندسان و طراحان زیادی وجود دارد اما متاسفانه تکنسین در سطح اجرا حذف شده است اما در هرجای دنیا تکنسین به عنوان نقطه مهم اجرا در همه جا ضرورت دارد.اما نادیده انگاشتن آن در ایران باعث شده تا بیش از 80 درصد خرابی های ناشی از حوادث در ایران ناشی ازعملکرد تکنیک کار از تحویل، تولید و اجرای کار است.

اما مرکز تحقیقات بتن با باور به ضرورت این مهم ، با ایستادن در نقطه چشم انداز 20 ساله بتن کشور تدوین استاندردهای لازم ،با وجود امکان ارائه آموزش های تخصصی بر مبنای استانداردها و برگزاری همایش های سالانه برای پخش اطلاعات در این حوزه بعلاوه مسابقه ها برای جوشش و فعالیت دانشجویان امکان اجباری شدن حضور تکنسین در اجرا را فراهم کرده است ، اما وقفه در اجرای اجباری شدن این امر قابل تامل است.

ما بعنوان بخش خصوصی بدون هیچ گونه حمایت با هزینه خود به آموزش 300 بازرس، 17 مهندس ستاد بحران و 7000 تکنسین بتن و ادامه این روند در استان های دیگر همچون سمنان، خراسان رضوی و... رسالت خویش را ادامه می دهیم و مفتخریم که برای این حوزه کارهای تاثیر گذاری انجام داده ایم.

ایشان ادامه داد،همانطور که گفتم پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و تغییرات سبک زندگی و دستیابی به چشم انداز 20 ساله بتن موجب شد چشم انداز جدیدی را تدوین کنیم و اجیاری کردن حضور تکنسین ها به عنوان یک چشم انداز کوتاه مدت در حال پیگیری است.

در ادامه این مصاحبه مهندس آریا احمدوند به عنوان نماینده ایرانی (ACI) و ISO TC 71 امسال گفت،آنجاییکه همگی کشورها در یک بازار جهانی مشترک دوران فرا صنعتی نوینی قرار گرفته ایم قوانین نو و سازمانهایی نوین با فرهنگی نو و نیار به تدوین استانداردهای نوین در بخش صنعت بتن نیز دیده می شود که در قالب سازمان بین المللی استاندارد ISO TC 71 شکل میابد که آشنایی و بهره گیری از آنها ضرورتی الزامی است.

از زمانیکه موسسه بین المللی بتنACI در سازمان بین المللی استاندارد(ISO) دبیری خانه ISO TC 71 را در بتن و بتن مسلح و بتن پیش تنیده به عهده گرفته نقشی اصلی از خود نشان داده است و از سال 1993 تا کنون با همکاری موسسات استاندارد کشورهای دیگر در جهت رسیدن به شرایط یک پارچگی در بالاترین نوع خود در تکنولوژی بتن فعالیت می نماید.83 کشور جهان در سازمان ISO TC 71 شرکت دارند که 38 کشور بعنوانP (Participating) و 53 کشور بعنوان Observer) O )همکاری می نمایند.

ایران در سه کمیته از هشت کمیته فعال در ISO TC 71 بعنوان عضو P حق رای دارد.. این عضویت و عضویت در سه کمیته قابل توجه و اهمیت است برای حقظ و گسترش این جایگاه حضور و فعالیت ها سالانه ضرورت دارد که علی رغم آنکه در واقع ما نماینده موسسه استاندارد ایران محسوب می شویم و این امتیازات ارزشمند شکل گرفته و قابل توسعه است همه برنامه ها بدون کوچکترین حمایت موسسه استاندارد در تقبل هزینه ها از سوی مرکز تحقیقات بتن شکل می گیرد.

این جایگاه در سطح بین الملل نیازمند نگهداری و تلاش پیگیرانه در طی سال هست که طی این سال ها توسط مرکز تحقیقات بتن انجام شده است .هرگونه وقفه در فعالیت ما بدون شک می تواند جایگاه ما را از عضو دارای حق رای تقلیل دهد.

وی ادامه داد ، ما به ISO TC 71پیشنهاد تشکیل زیر کمیته ISO TC 71/SC 8 بعنوان مسئول کمیته "دوام بتن، نفوذ پذیری و آب بندی بتن و سازه های بتنی" را به سازمان بین المللی استاندارد نموده که برای شروع به کار نیاز به پشتبانی حداقل7 کشور را دارد. کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، ترکیه، مالزی و نزوژ عضویت در کمیته مزبورا را اعلام نمودند و به هیئت رئیسهISO ارائه گردیده است.

مهندس آریا احمدوند در خصوص حضور خود در (ACI) گفت، 26 تا 31 مهر جهت ارائه گزارش کار خود در این اجلاس که در آمریکا برگزار شد به نمایندگی از سوی ایران حضور داشت.

پیشنهاد مسابقه دانشجویی جدید در این اجلاس از سوی ما با عنوان سازه های بتنی با پرینت های سه بعدی داده شد. بر مبنای این پیشنهاد مقرر گردید در بیست و دمین کنفرانس بتن و زلزله امسال و با تدوین آئین نامه و اجرای دوساله آن ACI استانداردش را مصوب نماید . که در همایش پیش روی این مسابقه به همراه 10 مسابقه ACI در مدت دو روز برگزار می شود.

با توجه به حضور 70 الی 80 نفری افراد در مسابقه های ACI تعداد متوسط 350 نفری شرکت کنندگان در مسابقات ما گویای پویایی و استقبال و اهمیت آن می باشد.

در آخر نیز مهندس مصطفی احمدوند نیز گفت، علت بسیاری از چالش های پیش روی صنعت در کشور ما شفاف نبودن و مشخص نبودن هدف ماست. ما به یک جمع بندی مشخص در روش زندگی خود دست نیافتیم. از وقتی که وارد پارادایم جدید خصوصی سازی در ایران شدیم به دلیل مشخص نبودن روش این فرآیند به یک درهم تنیدگی رسیدیم که هر بخش یا از مسئولیت خویش سرباز می زند و یا در کلاف در هم تنیدگی بوروکراسی به دام افتاده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 364

فهرست مطالب شماره 364

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×