menu

ثبت آگهی رایگان

تامین مواد اولیه، حلقه مفقوده درصنعت پروفیل

تامین-مواد-اولیه-حلقه-مفقوده-درصنعت-پروفیل

از زمانی که بحث نگهداشت و جلو گیری از هدررفت انرژی توسط پنجره های دو جداره و یو پی وی سی در کشور مطرح شد، زمان زیادی نمی گذرد. در این مدت 18 سال، واحدهای تولیدی زیادی در این زمینه تاسیس و فعال شدند. در تمام این سالها تولیدات پروفیل ایرانی به لحاظ کیفیت و نیز وفور مواد اولیه در کشور، از قدرت رقابت معقولی در بازارهای کشورهای همسایه برخوردار بودند.

ولی این قدرت در بازارهای داخلی و خارجی چندان ماندگار نبود چرا با رکود گسترده در صنعت ساختمان ایران و نیز تنگ ترشدن حلقه تحریم ها، پروفیل ایرانی مزیت رقابتی خود را به اندازه قابل توجهی از دست داد.

بر اساس آخرین گزارشها و نیز آمار قابل دسترس، در حال حاضر از بیش از صد واحد تولیدی پروفیل در کشور تنها چهل و اندی واحد فعال هستند که آنها هم با نصف یا یک سوم ظرفیت کار می کنند.

کامران حقانی یکی از صنعتگران موفق و تولید کننده پروفیل با نشان تجاری دکتر وین بر این باور است که در صورتی که دولت در تامین به موقع و ارزان مواد اولیه مرغوب از تولید کننده حمایت کند، باز هم خواهیم توانست از طریق صادرات، تاثیرات مخرب رکود در بازار داخلی را بر تولید وطنی بی اثر کنیم.

وی که تا سال گذشته، بزرگترین صادرکننده پروفیل به کشورهای همسایه از جمله افغانستان بود، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: در حال حاضر به دلیل رکود در صنعت ساختمان، واحد تولیدی دکتر وین به صورت متوسط با 50 درصد ظرفیت کار می کند و این در حالی است که بعضی از خطوط تولید بدون سفارش مانده و تقریبا غیر فعال شده است.

افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه

وی افزود: از سال گذشته که حلقه تحریم ها تنگ تر شد ونوسان قیمت دلار روند صعودی یافت، قیمت مواد اولیه پروفیل از رقم 4200 تومان در فروردین سال 98 به نرخ 18 هزار تومان دراواخر شهر یور ماه رسید. البته این قیمت در ماههای مربوط به فصل پاییز کمی تعدیل شد و به عدد13 هزار و 300 تومان تقلیل یافت.

حقانی که واحد تولیدی دکتر وین را در سال 1391 تاسیس کرده، در پاسخ به این پرسش که چرا مواد اولیه مورد نیاز تان را از بورس نمی خرید، اظهار داشت: برای عرضه مواد اولیه در بورس، فرمولی وجود دارد که متاسفانه یکی از عوامل موثر برآن، نرخ ارز نیمایی است.

وی ادامه داد: دخیل بودن ارز نیمایی در تعیین قیمت مواد اولیه، موجب شده که مثلا ظرف یک هفته، حدود 450 تومان به ازای هر کیلو مواد اولیه پروفیل، افزایش قیمت داشته باشیم.

به گفته این صنعتگر وطنی، یکی از مواردی که باعث می شود نرخ مواد اولیه تولید دستخوش تغییر شود، تاثیر پذیری از عامل ارزی( ارز نیمایی) در فرمول عرضه بورس است.

وی همچنین به قاعده عرضه مواد اولیه در بورس اشاره کرد و گفت: بورس به این شکل عمل می کند که عرضه مواد اولیه به تولید کنده را نه براساس میزان درخواست بلکه طبق میزانی که برنده می شوید، ارائه می دهد.

برای تولیدکنندگانشناسنامه دار،سهمیه تعیین شود

به گفته حقانی، به طور نمونه ما درخواست خرید و تهیه 200 تن مواد اولیه را می دهیم ولی برنده 20 تن می شویم که کفاف یک هفته تولید مان را هم نمی دهد. در این شرایط است که ناگزیر می شویم برای خرید مابقی مواد اولیه مورد نیازمان، به بازار آزاد و قیمت های آزاد مراجعه کنیم.

این فعال صنعتی راهکار تامین به موقع و ارزان مواد اولیه برای تولید کنندگان به ویژه تولید کنندگان پروفیل را حسن ظن وزارت صنعت معدن و تجارت به واحدهای تولیدی واقعی بیان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که تولید کنندگان واقعی پروفیل در کشور، همگی شناسنامه دار هستند، بنابراین وزارت صمت می تواند برای آنها یک سهمیه ای را تعیین کنند تا مستقیما مواد اولیه خود را از پتروشیمی خرید کنند. البته اگر این خرید به صورت اعتباری باشد، خیلی بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: وزارت صمت می بایست با انجام بازرسی های مستمر و نیز راستی آزمایی رصد کند که کدام تولید کننده به صورت واقعی و پایدار تولید می کند و کدام واحد تولیدی، فعالیت و تولیدی متناسب با مواد اولیه ای که خرید می کند ندارد.

حقانی با تاکید بر کیفیت پروفیل های دکتر وین تصریح کرد: از نخستین تولیدی که داشتیم تاکنون، شعار ما اصرار و پافشاری بر کیفیت کالا بوده است و در این راستا از بازخورد بسیار مثبتی که از مشتریانمان دریافت کردیم، متوجه شدیم که راه را درست پیموده ایم.

این صنعتگر موفق وطنی، با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی دکتر وین 1000 تن در ماه است، اظهار داشت: عمر متوسط در و پنجره ها دو جداره (یو پی وی سی) بیش از50 سال است و اگر بانک های کشور در خصوص تعمیر ونوسازی در و پنجره به مالکان واحدهای مسکونی و تجاری تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند وازسوی دیگر دولت هم برای تامین مواد اولیه مرغوب به واحدها تخفیفات مالی و ریالی بدهد، به طور قطع رونق واحدهای تولیدی راکد پروفیل را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی گفت: بدیهی است رونق تولید و رقابتی شدن محصولات وطنی، قدرت مانور صنعت ایران به ویژه صنعت پروفیل را در بازارهای داخلی و خارجی افزایش می دهد.

حقانی در پاسخ به این پرسش که ویژگی یک پروفیل مرغوب که در و پنجره دو جداره به کار می رود، چیست، گفت:بر اساس استانداردهای جهانی پروفیل خوب و مرغوب به رنگ سفید است و به مرور زمان زرد و کدر نمی شود.همچنین پروفیل خوب باید ضد ضربه بوده و پیچشی نداشته باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 366

فهرست مطالب شماره 366

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×