menu

ثبت آگهی رایگان

بتن،عضوی تازه در دکوراسیون

بتن-عضوی-تازه-در-دکوراسیون

تا چند سال پیش استفاده از بتن تنها در ساخت بزرگراه ها، پل ها و سدها خلاصه می شد و کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی ممکن است تزئینات بتنی و دست سازه های بتنی تبدیل به بخشی از دکوراسیون منزل شوند.

با نگاهی به طراحی های چند سال اخیر دکوراسیون داخلی، شاهد این هستیم که انواع اکسسوری بتنی مثل گلدان بتنی به آرامی وارد این حیطه شده است.

بتن به عنوان عضو تازه ی دکوراسیون می تواند در ساخت طیف وسیعی از تزئینات منزل نقش مؤثری داشته باشد؛ از شمعدان بتنی گرفته تا گلدان بتنی و حتی لامپ.

تعریف بتن

بتن که در زبان انگلیسی و فرانسوی به ترتیب با نام های «Concrete» و «Beton» و شناخته می شود، اغلب به صورت ترکیبی از سیمان، آب و مصالح سنگی دانه بندی شده است. این ترکیب در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی شده است.

بتن کاربرد وسیعی دارد که وقتی در نما و تزئینات ساختمان استفاده می شود، با نام بتن تزئینی (Decorative Concrete) شناخته می شود. بتن دکوراتیو و تزئینات بتنی چیزی جدای از بتن معمولی نیست و تنها با اضافه شدن رنگ، اسید و چند ماده پلیمری به بتن معمولی پدید آمده است. آن را می توان در ساخت نمای ساختمان ها و انواع اکسسوری بتنی استفاده کرد. انواع بتن تزئینی با استفاده از این روش ها تولید می شوند:

بتن با رنگ رویه: این نوع بتن با رنگ های سیمانی (Concrete Dyes) رنگ می شوند. این نوع رنگ ها سال ها وجود داشته اند اما به تازگی خواص آن ها در راستای ماندگاری بیشتر بر سطوح سیمانی، تقویت شده اند. رنگ های بر پایه الکل بر اثر نور خورشید ناپدید می شوند ولی رنگ هایی که دارای فاکتورهای ضد UV هستند، از بین نمی روند.

بتن های مهر خورده (Stamped Concrete): این بتن کاربردهای فراوانی در تزئینات داخلی دارد چون با استفاده از آن می توان طرح های دلخواهی مانند آجر، سنگفرش، قلوه سنگ و حتی صدف یا فسیل را روی سطح مورد نظر اجرا کرد. می توان به بتن مهر خورده، رنگ نیز اضافه کرد ولی باید این نکته را در نظر گرفت که رنگ بعد از مدتی محو می شود.

بتن رنگی: این نوع بتن به عنوان مصالحی مدرن، مقاوم، پردوام و سازگار نسبت به دیگر مصالح جایگزین ( فولاد، چوب و … ) در عصر حاضر جایگاه ویژه و پر مصرفی به خود اختصاص داده است. بتن رنگی کاربرد قابل توجهی در نما و تزئینات بتنی دکوراسیون داخلی دارد. رنگ های مورد مصرف در بتن بعضا باعث کاهش شدید دوام و مقاومت بتن می شود.

روکش های مهر خورده (Stamped Overlays): روکش های مختلفی با طرح بافت، آجری و سنگی وجود دارند. برای ساخت چنین روکش هایی، یک مهر کشسانی روی بتنی که از قبل آماده شده و در فاز نرم قرار دارد، تحت فشار قرار می گیرد. در نتیجه بتن با طرحی که روی آن افتاده، خشک می شود. برای این که مهر در انتهای کار به بتن نچسبد، باید مواد جداکننده در ترکیب بتن ریخته شود.

بتن های با اسید رنگ شده (Acid Stain): اسید استین بدون رنگ است ولی وقتی نمک های فلزات موجود در اسید با آهک هیدراته موجود در بتن ترکیب می شوند، تشکیل یک ماده رنگی می دهند. این ماده رنگی تبدیل به بخشی از بتن می شود و باعث رنگی شدن بتن می شود. اسید باعث راه پیدا کردن نمک درون بتن و در نتیجه ترکیب آن با آهک می شود. هرچه عیار بتن بیشتر باشد میزان رنگ پذیری آن بیشتر است.

روکش های سیمانی پلیمری (Polymer Cement Overlays): بیش از 20 سال است که این روکش برای تغییر شکل بتن استفاده می شود. با اضافه کردن رزین پلیمری به مخلوط سیمان می توان استحکام و کارایی بتن را افزایش داد. روکش سیمانی پلیمری یک راه عالی برای اضافه کردن طرح، رنگ و بافت به بتن است بدون این که نیاز به تعمیرات خاصی در طول زمان داشته باشد.

خواص بتن

بتن تزئینی ماده ای است که ویژگی های منحصر به فردی دارد:

• دوام بالا

• فراوانی و در دسترس بودن مصالح

• ارزان بودن

• مقاوم در برابر جذب آب و رطوبت

• مقاوم در برابر آتش سوزی

• شکل پذیری مناسب

• سهولت در اجرا

• زیبایی و جذابیت

• تزئینات بتنی

تزئینات بتنی منزل مانند شمعدان بتنی از مهم ترین بخش های دکوراسیون داخلی محسوب می شوند بنابراین در انتخاب آن ها علاوه بر زیبایی باید به کیفیت نیز توجه کرد. بتن می تواند انواع مختلف دست سازه های بتنی مانند شمعدان بتنی را پدید آورد که در طول سال های متمادی دستخوش تغییر نشود.

استفاده بتن در دکور

استفاده از بتن در دکوراسیون در قالب تزئینات بتنی و دست سازه های بتنی می تواند اثر مهمی بر تغییر چهره منزل داشته باشد. بتن در دو بخش پس زمینه (دیوار و کف) و اکسسوری بتنی موجود در منزل کاربرد فراوانی دارد. بر خلاف ظاهر ساده ای که دست سازه های بتنی مانند شمعدان بتنی دارند، می تواند با قرار گرفتن در یک طراحی منسجم، بسیار متمایز دیده شود. بتن را می توان در بخش های مختلفی از دکوراسیون داخلی مشاهده کرد:

گلدان بتنی

چندی قبل گلدان بتنی تنها در پارک ها، گلخانه ها و میدان های شهر دیده می شدند اما با تغییر نگرش افراد، اکسسوری های بتنی بادوام به خانه هایی با سبک های مختلف راه پیدا کرده است. دوام و مقاومت گلدان بتنی باعث شده است، خانه هایی که حیاط بزرگی دارند از چنین تزئیناتی برای زیباسازی استفاده کنند. بعضی از طرح های این گلدان بتنی شکوه و عظمت خاصی در فضای حیاط ایجاد می کنند. همچنین در فضای داخلی منزل از گلدان هایی با اندازه کوچک تر برای نگهداری گیاهان کوچک استفاده می شود.

گلدان بتنی یکی از انواع اکسسوری های بتنی ساده است که گل و گیاه را ایمن نگه می دارد و از آسیب دیدن ریشه گیاه در برابر باد و شرایط جوی نامناسب جلوگیری می کند. گلدان بتنی به سادگی آب و رطوبت را درون خود نگه می دارد بنابراین بهتر است برای گیاهانی مانند کاکتوس استفاده شود که نیاز به آب کمتری دارند.

شمعدان بتنی

یکی از تزئینات بتنی کوچک که می تواند شمعی را در خود جای دهد، شمعدان بتنی است. انواع شمعدان بتنی با این که کوچک هستند ولی نقش بزرگی دارند چون باید از ریختن موم شمع جلوگیری کنند.

میز و صندلی بتنی

ترکیب بتن و فلز تبدیل به یک مجموعه هنری جذاب می شود که می توان آن را در کنار هم یا در کنار میز و صندلی هایی با جنس های دیگر قرار داد. صلابت دست سازه بتنی مثل یک میز بتنی نازک غذاخوری در میان صندلی های فلزی یا بتنی نمادی از طراحی مدرن است. چنین ترکیبی جایگاه خاصی در دکوراسیون صنعتی دارد.

لامپ بتنی

این اکسسوری بتنی مبتکرانه در سه نوع رومیزی، آویز دار و دیوارکوب وجود دارد. ترکیب بتن و طراحی مدرن باعث به وجود آمدن لامپ بتنی شده است. در این نوع از دست سازه های بتنی بتن می تواند به عنوان پایه یا قاب دور لامپ مورد استفاده قرار گیرد. با در کنار هم قرار گرفتن فلز برنج، فولاد، بتن و لامپ شیشه ای یک تضاد مدرن ایجاد می شود که ابتدا انسان را شوکه می کند و بعد وی را به وجد می آورد.

ساعت بتنی

با شنیدن این اصطلاح، شنونده به یاد ساعت های خورشیدی قدیمی می افتد ولی در اینجا منظور ساعت های عقربه ای است که دارای صفحه بتنی هستند. این نوع از دست سازه های بتنی و اکسسوری بتنی زیبا فضای روستایی را به خانه ای که غرق در تکنولوژی های روز دنیا است، می آورد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×