menu

ثبت آگهی رایگان

بکارگیری فناوری های جدید در ساخت ضروری است

بکارگیری-فناوری-های-جدید-در-ساخت-ضروری-است

سامان شهامت دوست، نامی بسیار آشنا در صنعت ساختمان تهران به ویژه در شرق پایتخت است.

اوکه موسس و بنیانگذار یک شرکت ساختمانی خوش نام به اسم بهساخت است، ازدوازده سالگی کار کرده است.

به گفته خودش هیچ وقت از کار کردن ابایی نداشته از این رو کار کردن را از سنین پایین شروع کرده است.

سامان شهامت دوست ، از بچگی به کارهای ساختمانی علاقمند بوده به گونه ای که وقتی معلم هنرستانش کار ساختمانی می گرفته، وی در مقام شاگرد همراه می شده و در انجام کارهای مختلف ساختمان از جابجایی مصالح گرفته تا دیوار چینی فعالیت می کرده است.

این مدیر کارآفرین که در حال حاضرعلاوه براجرای کارهای ساختمانی، به عنوان یک تولید کننده در امر تولید تیرچه و پنچره های یو پی وی سی نیز فعالیت دارد، می گوید: از سال 1369 وارد بازار کار شدم درست یک روز بعد از پایان خدمتم و با 500 تومان (تک تومنی )پول در جیب که آنهم مربوط به حقوق سربازیم بود.

به گفته شهامت دوست در آنروزها به استخدام شرکتی درآمده بود که ساعت کاریش از هشت و نیم صبح آغاز می شد ولی وی از هفت صبح سرکار حاضر می شده است.

این مدیر کارآفرین که یکی از مهمترین دغدغه هایش، به روز سازی صنعت تولید ساختمان در کشور است در گفتگویی صمیمی با نشریه پیام ساختمان گفت: اگر بخواهم در مورد فاصله علمی صنعت ساختمان ایران با کشورهای پیشرفته و صاحب نام حرفی بزنم باید بر این مهم تاکید کنم که صنعت ساخت و ساز کشور به لحاظ استفاده ازعلم و فناوری روز، بسیارعقب است.

وی افزود: در حالیکه در صنعت ساختمان ایران همچنان از تولید تیرچه های ساختمانی تا تولید و چیدن دیوارهمه کارها به صورت سنتی و دستی انجام می شود، ولی در کشورهای پیشرفته ساخت سازه از ابتدا تا انتها با استفاده از دستگاههای مدرن در کارخانجات هوشمند و به صورت پیش ساخته صورت می گیرد.

شهامت دوست با اشاره به اینکه در ایران هنوز از تیرچه های ساختمانی برای ساخت سقف استفاده می شود ، اظهار داشت: استفاده از سقف تیرچه، یک روش قدیمی ولی مطمئن در صنعت ساختمان است. ولی باید توجه داشته باشیم هم اکنون در کشورهای صاحب تکنولوژی، از سقف های دال و نیز اسکلت های فلزی پیش ساخته، استفاده می شود.

وی ادامه داد: استفاده از فناوریهای نوین در ساخت و ساز که عموما تمام امور ساخت نظیر تولید ستون، سقف و دیوار ها در کارخانه را شامل می شود، و این مهم موجب کاهش شدید هزینه ها و نیز کم شدن زمان ساخت از چند ماه به چند روز می شود.

شهامت دوست افزود: به طور مثال در حالیکه در کشورهای پیشرفته، ظرف 5 روز یک اسکلت فلزی برای 2500 متر زیر بنا را در کارگاه با ماشین الات تمام اتوماتیک تحویل می دهند، در کشور ما ظرف 3 ماه آنهم با کیفیت پایینتر این کار انجام می شود.

وی با اشاره به ضرورت ورود روشها و ماشین آلات مدرن تولید ساختمان اظهار داشت: براساس مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادم، با کشورهایی چون روسیه، ایتالیا ، بلژیک و آلمان در حال مذاکره و رایزنی هستم تا امکان ورود فناوریهای جدید ساخت و ساز به کشور را از طریق بخش خصوصی فراهم کنم.

وی ادامه داد: طبق محاسبات و برآوردهای کارشناسی شده توسط شرکت بهساخت، هزینه خرید و واردات ماشین آلات پیشرفته برای تولید صنعتی ساختمان بالاست . ولی با توجه به اینکه هزینه اتلاف زمان، منابع مالی و نیروی انسانی در صنعت ساخت و ساز سنتی بسیار بالاتر و نگران کننده است، از این رو عزممان را جذب کردیم تا این فناوریها را وارد کشور کنیم وگامی در جهت متحول سازی صنعت ساختمان ایران برداریم.

شهامت دوست که از سال 1380 به کار تولید تیرچه ساختمانی وارد شده است، در خصوص وضعیت بازار این کالای ساختمانی گفت: وضعیت ساخت تیرچه ها با ورود سازمان استاندارد خیلی بهتر شده ولی هنوز واحد هایی هستند که به صورت مخفی به تولید تیرچه های غیر استاندارد اشتغال دارند و همین مسئله باعث کم شدن کیفیت کارها و ضرر و زیان واحدهایی که به صورت استاندارد کار میکنند، شده است.

وی ادامه داد: بهتر است اداره استاندارد از تیرچه های که خارج از کارگاه ساخته میشوند و سر ساختمان ها تحویل داده می شود، بازدید بعمل آورد تا از این طریق جلوی فعالیت کارگاه های غیر مجاز در این بخش گرفته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت یک تیرچه غیر استاندارد چقدر با تیرچه استاندارد متفاوت است، گفت: یک تیرچه غیر استاندارد متری 1200 تا 1500 تومان ارزانتر از تیرچه استاندارد است که البته رقم زیادی نیست ولی به دلیلنامشخص بودن محل تولید این تیرچه ها، شاهدیم عده ای سود جو در صنعت ساختمان، اقدام به ساخت و عرضه این تیرچه ها می کنند که متاسفانه استفاده از آنها خطرات جانی دارد.

شهامت دوست در پایان به تمامی دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز ایران، توصیه کرد برای کم کردن شکاف علمی و تکنولوژیکی ایران در این بخش بیشتر انرژی خود را صرف تحقیق و مطالعه روشهای نوین ساخت کنند تا از این رهگذر و در سایه یک تلاش هدفمند، زمینه ورود و بومی سازی ماشین آلات تولید صنعتی ساختمان فراهم شود.

وی گفت: هر روز که می گذرد به دلیل عدم برخورداری از فناوریهای نوین، میزان اتلاف منابع ملی مان در صنعت ساخت و ساز کشور بیشتر می شود و این مسئله برای هر فرد فعال در صنعت ساخت و ساز که قلبش برای کشورش می تپد، یک زنگ هشدار است.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 347

فهرست مطالب شماره 347

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×