menu

ثبت آگهی رایگان

تیرچه

تیرچه

روزگاری آجر به عنوان یک تکنولوژی جدید به حساب می آمد و بیشتر ساخت وسازها با استفاده از این محصول مدرن انجام می گرفت. رفته رفته با شکل گیری شهر های بزرگ و سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهر، استفاده از آجر جوابگو نبود چراکه هم انرژی زیادی برای تولید آن صرف می شد و هم سرعت اجرای قابل قبولی نداشت.

در این میان یکی از تکنولوژی هایی که در کشور ما مورد استقبال قرار گرفت، استفاده از تیرچه ها در اجرای سقف بود. این کار مساوی بود با صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه. بنابراین دیری نپایید که این تیرچه ها جای خود را در کشور باز کرده و آجر را تا حدود زیادی از گردونه خارج کردند. در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان در خصوص کالاهای ساختمانی این بار سراغ تولید کنندگان تیرچه رفته ایم و با آنها در مورد محصولشان گفتگو کرده ایم تا مخاطبان ما راحت تر دست به انتخاب بزنند. لازم به ذکر است اظهارات مصاحبه شوندگان الزاماً منطبق بر نظرات نشریه نیست و ما صرفاً جهت اطلاع رسانی این گزارش را به چاپ می رسانیم و قضاوت را به خود مخاطبان واگذار می کنیم.

انواع تیرچه

هادی محب احمدی، مدیرعامل شرکت تیرچه کسری با بیان اینکه ما تیرچه سفالی و فلزی تولید می کنیم، به پیام ساختمان گفت: تیرچه انواع مختلفی دارد؛

تیرچه تمام بتنی،

تیرچه سفالی

تیرچه کرومیت یا به عبارتی تمام فلزی

تیرچه سفالی

تیرچه سفالی که اسم دیگر آن فندوله ای است از میلگرد، بتن و فندوله تشکیل شده که باید بر اساس استاندارد ها تعیین شود. ضمن اینکه باید جوشکاری های آن با ولتاژ مناسب صورت بگیرد تا پس از بتن ریزی کنده نشود. همچنین در انتخاب نوع ماسه باید دقت شود و پس از ساخت به اندازه کافی برای افزایش مقاومت آب پاشی شود.

تیرچه کرومیت

وی افزود: نوع دیگر تیرچه، تیرچه کرومیت نام دارد که هیچ سیمان و فندوله یا ماسه ای در آن به کار نمی رود و تماماً فلزی است. این تیرچه بر اساس وزن به فروش می رود و تیرچه فندوله ای یا بتنی متری به فروش میرسد. هر 8 کیلوگرم تیرچه کرومیت 1 متر می باشد. این تیرچه در اغلب موارد برای ساختمان های تمام اسکلت فلزی به کار می رود. استفاده از این تیرچه معایب و محاسنی دارد. به عنوان مثال یک سازنده برای اینکه به سرعت کارش را پیش ببرد، از این تیرچه استفاده می کند اما واقعیت این است که این تیرچه باعث انتقال صدا از طبقات بالا به پایین می شود؛ به گونه ای که اگر کسی در طبقه بالایی راه برود، راه رفتن او ایجاد سروصدای زیادی می کند. تیرچه فندوله ای چنین مشکلی ندارد. سرعت تیرچه کرومیت بالاتر از فندوله ای است اما تیرچه کرومیت گران تر است.

تیرچه بتنی

وی افزود: نوع دیگری از تیرچه تمام بتنی است. این تیرچه فندوله هم ندارد و میلگرد هم در آن به کاررفته است. به خاطر اینکه ساخت این تیرچه نیازمند حوضچه آب است، هزینه بر بوده و از نظر قیمت با تیرچه فندوله ای برابری می کند. این تیرچه بر خلاف فندوله ای در تهیه ملات آن باید از شن هم استفاده شود؛ بنابراین طرح اختلاط آن بسیار حائز اهمیت است.

برای تیرچه استاندارد داریم

صادق زاده، مدیر شرکت تیرچه سهند به پیام ساختمان گفت: تیرچه های شرکت ما چند نوع است که برخی به وسیله دستگاه و برخی به صورت دستی ساخته می شود. ما پیشنهاد می کنیم تیرچه هایی مورد استفاده قرار گیرد که با دستگاه تولید می شوند زیرا جوشی که توسط دستگاه انجام می شود، بسیار مرغوب تر از جوش هایی است که به صورت دستی انجام می شود. وقتی جوش نامرغوب صورت می گیرد، میلگرد را آب می کند و در نتیجه اگر از میلگرد 14 استفاده کنید پس از انجام جوشکاری غیر استاندارد می بینیم که قطر میلگرد به 12 میرسد. وی افزود: ما تیرچه صنعتی را به این دلیل پیشنهاد می کنیم که جوش های مقاومتی آن در سریع ترین زمان و با بالاترین مقاومت صورت می گیرد.

قطعا هر اندازه قیمت ها بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. به هر حال برخی از دستگاه ها تا 400 میلیون تومان قیمت دارد و قطعا با جوش دستی که قیمت هر دستگاه آن 10 میلیون تومان است، قابل مقایسه نیست.

صادق زاده در مورد کیفیت محصولات شرکت متبوعش گفت: معدود شرکت هایی در زمینه تولید تیرچه در ایران نشان استاندارد دارند و محصولات ما نیز دارای نشان استاندارد هستند و خریدار می تواند در صورت بی کیفیت بودن محصولات شکایت ما را به اداره استاندارد ببرد؛ علاوه بر این تمام محصولات ما کنترل کیفی می شوند. ضمن اینکه عضو انجمن تیرچه سازان هستیم.

تیرچه صنعتی ارزان تر است

سعید جودی، نماینده فروش شرکت تیرچه صنعتی اتحاد در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما از سال 1364 با هدف ساخت تیرچه تأسیس شد. در ابتدا به صورت سنتی کار تیرچه سازی را انجام می دادیم اما رفته رفته به سمت تولید صنعتی پیش رفتیم. وی افزود: با توجه به اینکه در فناوری ساخت تیرچه های صنعتی از جوش نقطه ای استفاده می شود و از طرفی چون تیرچه های ما بتنی است و نیازی به استفاده از فندوله نیست، می تواند در کاهش هزینه ها مؤثر باشد .به طوری که می توان گفت قیمت تیرچه های صنعتی ما به نسبت تیرچه های سنتی تا 40 درصد ارزان تر است.

موضوع دیگر این است که تیرچه های صنعتی برخلاف تیرچه های سنتی که در کارخانه ساخته می شوند ، از مقاومت بیشتری هم برخوردارند. جودی خاطرنشان کرد: شرکت ما دارای نشان استاندارد از مرکز ملی استاندارد است و از نظر کیفی خودمان را ملزم به رعایت بالاترین استاندارد ها می دانیم.

وی گفت: ما در بیشتر شهرستان ها نمایندگی داریم و آماده پذیرش نمایندگی های جدید هستیم. سعید جودی در پایان به سایر مزایای تیرچه های صنعتی شرکت متبوعش اشاره کرد و گفت: در دسترس بودن هر نوع میلگرد با هر سایز، مقرون به صرفه بودن به دلیل عدم وجود پرت، یکسره (یک تکه) بودن کلیه میلگردهای فوقانی و تحتانی، سهولت و سرعت نصب، سبک سازی سقف از دیگر مزایای محصولات ما به شمار می رود.

مزایا و معایب تیرچه

علی سعادتی، پیمانکار نیز به خبرنگار پیام ساختمان به مزایا و معایب استفاده از تیرچه اشاره کرد و گفت: ازجمله مزایای تیرچه این است که باعث سبکی سقف می شود چرا که تیرچه به طورمعمول از فولاد سبک تر است. علاوه بر این به دلیل وجود بتن در تیرچه ها و همچنین سفال مقاومت بالاتری نسبت به تیرهای فولادی دارد. مورد مهم دیگر این است که سقف تیرچه و بلوک عملکرد نسبتاً خوبی در رابطه با عبور صدا دارد. ضمن اینکه وزن تیرچه ها کم است به طوریکه توسط کارگران قابل نصب است و در طبقات کم نیاز به جرثقیل نیست.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که لازم است بدان اشاره کنم این است که به دلیل صاف و هموار بودن سطح زیر و روی سقف، ملات گچ وخاک و همچنین فولاد کمتری مصرف می شود و برای پیمانکاران و سازندگان به صرفه تر است. سعادتی در ادامه به معایب سقف های تیرچه ای پرداخت و گفت: به دلیل اینکه تیرچه باید توسط تولیدکنندگان در محل کارگاه عمل آوری شود، نیازمند زمان است؛

علاوه بر این برخلاف سقف های سنتی اجرای سقف تیرچه بلوک نیاز به نیروی ماهر و متخصص دارد که متأسفانه به این موضوع اهمیت چندانی داده نمی شود. ضمن اینکه ممکن است به دلیل ناهمگونی مواد تشکیل دهنده آن مقاومتی کمتر از فولاد داشته باشد. همچنین عیب عمده دیگر این است که در دهانه های بزرگ نمی توان از تیرچه استفاده کرد. این پیمانکار در مورد تفاوت کیفی تیرچه های سفالی و بتنی هم گفت: در تیرچه دارای فندوله ، هنگام نازک کاری گچ به سفال به خوبی می چسبد و طبله نمی کند اما در تیرچه های بتنی برای گچ کاری مستقیم بر روی بتن باید سطح صیقلی شود تا گچ طبله نکند، در بقیه امور این دو تفاوت چندانی باهم ندارند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 190

فهرست مطالب شماره 190

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×