menu

ثبت آگهی رایگان

اسپانیولت درب و پنجره UPVC

اسپانیولت-درب-و-پنجره-UPVC

اسپانیولت یا همان یراق آلاتِ، از مهم ترین قسمت های در و پنجره های UPVC است. آنچه در مهم ترین قطعه مربوط به اسپانیولت در حائز اهمیت است

مکانیزم مرکزی آن است که عدم استفاده از آلیاژ مناسب در ساخت قطعات مربوط به آن موجب ازکارافتادن چرخ دنده ها، شکست زبانه، فشار بیش ازحد بر روی دستگیره و درنتیجه عدم عملکرد مناسب فنر اسپانیولت می شود که این امر منجر به قفل شدن دائمی درها هنگام بسته شدن و نهایتاً عدم کارایی یراق می شود

اسپانیولت در نحوه چپ و یا راست بازشو کردن زبانه قفل باید به گونه ای باشد که زبانه به سادگی به وسیله یک ضامن آزاد گردیده و امکان چرخش زبانه فراهم شود و پس از جابه جا کردن، نحوه طراحی ضامن باید به گونه ای باشد که زبانه، در هنگام فشار از جای خود به راحتی خارج نشود.

امروزه به علت عدم آشنایی برخی سازندگان و نیروهای انسانی شاغل در بخش مونتاژ با کارکردها و ویژگی های یراق آلات ازجمله، اسپانیولت ها، غلتک ها و لولاها، دستگیره ها و. . . پس از مدتی افت کیفیت در ساختار در و پنجره UPVC مشاهده می شود و در و پنجره های نصب شده از کارایی لازم برخوردار نبوده و درنتیجه اعتراض و شکایت مشتریان را به همراه دارد. بدون تردید نقش یراق آلات در ساخت و مونتاژ در و پنجره UPVC با کیفیت و استاندارد را نمی توان کمرنگ کرد و باید کیفیت یراق آلات را جدی گرفت. در این شماره به دنبال سلسله مقالات در و پنجره UPVC قصد داریم به بررسی کیفیت قطعات مختلف به کاررفته در سیستم یراق آلات دوحالته بپردازیم

تحمل وزن یراق آلات

تحمل وزن اولین نکته حائز اهمیت در تمامی یراق آلات دوحالته است. 100 کیلوگرم حداقل وزنی است که این سیستم از یراق آلات در اندازه های مختلف بازشو باید تحمل کند. برای تحقق این امر مقاومت، اندازه و وزن مناسب لولاها باید موردتوجه قرار گیرد و همچنین پیچ های رگلاژ لولاها نیز باید از جنس مناسب برخوردار بوده تا در هنگام رگلاژ باعث هرز شدن رزوه ها نگردد.

تست آب نمک یراق آلات

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید در انتخاب این دسته از یراق آلات موردتوجه قرار گیرد تست آب نمک است. انجام تست آب نمک جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی هنگام استفاده از این یراق آلات در مناطق مرطوب است. حداقل تست آب نمکی که می بایست گواهی آن توسط آزمایشگاه های معتبر و موردقبول RAL آلمان صادره شده باشد، برابر استاندارد معادل 500 ساعت است.

تعداد یراق آلات در هر ست

مسئله دیگری که در اینجا می توان به آن اشاره نمود این است که به دلیل تعداد زیاد قطعات موجود در هر ست از این نوع یراق آلات، باید طراحی به گونه ای صورت پذیرفته باشد تا در هنگام مونتاژ، حداقل زمان را صرف نموده و سایزبندی به نحوی انجام شده باشد که مقرون به صرفه بوده و با تحت پوشش قرار دادن دامنه وسیع تری از اندازه ها، ضایعات یراق را حتی المقدور کاهش داده و موجب گران شدن یراق مصرفی در سایزهای مختلف پنجره نگردد.

در استفاده از سیستم بازشوی دوحالته کوچک ترین و بزرگ ترین سایز اسپانیولت های عرض و ارتفاع جزو مواردی است که می بایست موردتوجه ویژه قرار گیرد و حتماً مطابق جدول نمودار استاندارد ارائه شده توسط هر کمپانی تولیدکننده آن مورداستفاده قرار گیرد.

اسپانیولت های قفل میانی

اسپانیولت های قفل میانی که در ارتفاع پشت و عرض پائین لنگه قرار می گیرد در ارتفاع و عرض بزرگ تر از 800 میلیمتر استفاده می شوند تا مانع نفوذ گرد و غبار، باد و آب باران شده و هم زمان ضریب ایمنی پنجره ها را نیز افزایش می دهد. گوشه های بالا و پائین مورداستفاده در یراق آلات دوحالته به جهت اهمیت فراوان این قطعات و نوع کاربرد آنها که به عنوان مفاصل اصلی باعث گردش یراق و انتقال نیرو به تمامی قطعات می شوند، باید ازلحاظ سایز، مقاومت و آلیاژ مصرفی موردتوجه قرار گیرند تا در هنگام عملکرد دچار شکستگی و هرز شدن دندانه ها نگردد.

اسپانیولت های دو حالته

اسپانیولت های دو حالته باید دارای شیارهایی باشند که بین صفحه اصلی و زیرین فاصله ایجاد نموده تا در هنگام اصطکاک، دستگیره روان تر عمل نموده و روکش یراق از بین نرود و باعث فرسودگی بین دو صفحه اسپانیولت نگردد. اسپانیولت عرض این سیستم باید دارای ضامن امنیت باشد تا در هنگام باز شدن پنجره از بالا به صورت کلنگی این ضامن عمل نموده و باعث قفل شدن دستگیره گردد.

لولای بالای قاب باید دارای ضامن پین باشد تا پین به راحتی از جای خود خارج نشود. رعایت نکردن این امر میتواند منجر به جدا شدن لنگه از قاب شده و موجبات خسارات جبران ناپذیری را فراهم آورد.

بازویی دوحالته باید از دونقطه قابل رگلاژ شدن باشد که یکی از آنها جهت چپ و راست کردن بازشو پنجره و دیگری برای تنظیم فشار لنگه به فریم است. پیچ های استفاده شده در این قطعات می بایستی از مقاومت کافی برخوردار باشد تا در هنگام رگلاژ رزوه پیچ هرز نگردیده و یراق دچار مشکل نشود

لولای پائین اسپانیولت

لولای پائین که روی قاب مونتاژ میگردد، به دلیل تمرکز فشار زیاد لنگه بر روی آن میبایست دارای پایه های بلند و مقاوم بوده و در داخل گالوانیزه به کاررفته در داخل قاب پنجره قرار گیرد. متأسفانه اخیراً در یراق آلات بی کیفیت موجود در بازار ملاحظه گردیده که این قطعات از لولاها حذف و لولاها بدون پایه می باشند که این امر بدون شک منجر به کاهش تحمل وزن لولاها می گردد و دارای یک پیچ رگلاژ جهت تنظیم لنگه به چپ و راست است.

لولای پائین لنگه نیز باید دارای دو پیچ رگلاژ باشد که یکی بالای لولا عهده دار بالا و پائین کردن لنگه باشد و دیگری روی لولا در قسمت پائین مسئولیت تنظیم فشار لنگه به فریم را عهده دار باشد. روکش لولاها باید از جنس مرغوب و با تکنولوژی دقیق تولید باشد تا به مرور زمان دچار تغییر رنگ و حالت نشود.

قفل امنیتی اسپانیولت

نکته آخر قفل امنیتی است که روی اسپانیولت قرار داشته و جهت قفل شدن دستگیره مورداستفاده قرار میگیرد و باید این قابلیت را دارا باشد که در هنگام بسته شدن پنجره، لنگه را کاملاً در محل استاندارد خود هدایت نموده و مانع نفوذ گردوغبار، آب و صدا گردد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 228

فهرست مطالب شماره 228

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×