menu

ثبت آگهی رایگان

پارکت یا لمینت ، کدام کفپوش بهتر است؟

پارکت-یا-لمینت-کدام-کفپوش-بهتر-است

درصورتی که نیاز به خرید کفپوش برای منزل خود دارید این مقاله به شما کمک می کند تا مقایسه ای بین پارکت و لمینت از ابعاد مختلف داشته باشید و بهترین تصمیم را بگیرید

کفپوش در دکوراسیون منزل

استفاده از انواع کفپوش در منزل تبدیل به امری متداول و تاثیرگذار در دکوراسیون و تزئین فضای داخلی شده است. از انواع کف پوش های مورد استفاده در منزل می توان به پارکت (پارکت چوبی) ، کفپوش لمینت، کفپوش PVC یا کف پوش ونیل، کفپوش اپوکسی، سرامیک ، موکت و انواع سنگ اشاره کرد. که برحسب سلیقه ، شرایط ، قیمت و همخوانی با سایر آیتم های دکوراتیو در منزل یکی از آنها انتخاب می شود. درصورتی که قصد خرید کفپوش برای منزل خود را دارید این مقاله با مقایسه بین پارکت و لمینت و برشمردن ویژگی های هر کدام به شما در تصمیم گیری کمک خواهد کرد.

پارکت یا پارکت چوبی

پارکت چوبی، کفپوشی ساخته شده از مواد طبیعی (چوب درختان جنگلی) است که علاوه بر زیبایی و لوکس بودن داری ویژگی های منحصر به فرد از جمله قابلیت ترمیم و بازسازی ، سازگاری با محیط زیست، استحکام ، مقاومت در برابر سایش و ضربه و ... می باشد.

پارکت

حس خوب پارکت

پارکت چوبی به علت این که از مواد طبیعی ساخته شده حس طبیعی تر را منتقل می کند و به نوعی ارتباط قطع شده انسان و طبیعت در زندگی شهری را باز آفرینی می کند. هنگام راه رفتن روی پارکت، گرما یا سرمایی که به پای فرد منتقل می شود مصنوعی نیست. صدای حاصل از قدم زدن روی پارکت چوبی کاملا طبیعی و دلنشین تر می باشد. از طرفی نقش و نگارها پارکت چوبی علاوه بر جلوه خاص تداعی کننده طبیعت در منزل شما می باشد.

قیمت پارکت

بالا بودن قیمت پارکت و هزینه نصب و نگهداری آن به لحاظ این که کالایی لوکس و با کیفیت می باشد امری بدیهی است. ولی می توان این هزینه بالا برای پارکت را به نوعی سرمایه گذاری درنظر گرفت. هزینه های پرداخت شده برای پارکت به ارزش ملک می افزاید و در زمان فروش ملک بیشتر از ارزش خود برای ملک ارزش افزوده خواهد داشت.

لیست تولید کنندگان پارکت و لمینت

پارکت و محیط زیست

هرچند برای ساخت پارکت از درختان جنگل استفاده می شود و از این نظر به آن انتقاد وارد می شود ولی پارکت ها فاقد مواد شیمیایی بوده و کاملا تجزیه پذیر می باشند و از این جهت آسیب کمتری برای محیط زیست دارند.

معایب پارکت

با تمام مزایای خاص پارکت می توان به برخی از معایب آن نیز اشاره کرد. پارکت به دلیل این که از چوب طبیعی ساخته شده است در برابر آب آسیب پذیر بوده و متورم می گردد. البته پارکت هایی که از چوب ترمو استفاده می کنند این مشکل را ندارند. همچنین آتش و موریانه از دیگر مشکلات پارکت هستند

نصب پارکت

نصب پارکت دارای مراحل زیرسازی بستر ، چسباندن پارکت ، ساب زدن و لاک زدن می باشد. برای آشنایی بیشتر با مراحل نصب و تعمیر پارکت مقاله تعمیر و نگهداری پارکت را مطالعه نمایید.

کفپوش لمینت :

برخلاف پارکت، لمینت کفپوشی ساخته شده از مواد مصنوعی و فرآوری شده است. وجود مواد صنعتی در لمینت امتیازاتی را به همراه دارد. لمینت دارای چند لایه است. یک لایه آن از الیاف و فیبر فشرده چوب یا HDF است، یک لایه با طرح چوب و یک لایه لمینت به عنوان روکش است. این لایه مقاوم در برابر خش و سایش می باشد. لمینت نصب سریع و آسانی دارد. لمینت نسبت به آب مقاوم تر می باشد و مراحل ساب زدن و لاک زدن مانند پارکت را ندارد.

لمینت

لمینت تا حدودی حالت ارتجاعی و سطحی نرم تر از پارکت و سنگ دارد. لمینت نسبت به پارکت قیمت کمتری دارد. لمینت قابل شستشو بوده و در برابر خراش مقاوم تر هستند. برخلاف پارکت لمینت قابل باز سازی نیست. کفپوش لمینت نیاز به واکس زدن دارد و برای نظافت لمینت از پارچه نمدار استفاده شود. استفاده از آب برای شستشوی لمینت باعث نفوذ آب از درزها به سطح زیرین آن می شود. تمیز کردن لمینت در صورت نفوذ رطوبت و آلودگی به زیر آن دشوار است.

نصب لمینت

برخلاف پارکت نصب لمینت آسان تر، کم هزینه تر و پر سرعت تر می باشد. لمینت ها با چسب به کف اتاق چسبانده نمی شودند و از این نظر آسیبی به سطح زیرین وارد نمی شود. ابتدا یک لایه فوم روی سطح مورد نظر پهن می شود. سپس لمینت روی فوم قرار می گیرد. این فوم به نوعی عایق صوتی و حرارتی نیز محسوب می شود. نصب لمینت نیز آسان می باشد. کناره های لمینت شیارهایی به شکل نر و ماده قراردارد که به آن کلیک گفته می شود. قطعات لمینت به وسیله این شیارها مانند پازل به هم وصل می شوند و سطح های بزرگتری را تشکیل می دهند. هرچقدر سطح کفپوش بزرگتر باشد از پایداری بیشتری برخوردار می شود. این شیوه نصب باعث شده کف کفپوش لمینت قابلیت جمع آوری و نصب در محل دیگر را داشته باشد.

در زمان نصب لمینت موارد زیر را درنظر بگیرید:

در زمان پهن کردن فوم باید دقت شود که لایه های فوم روی یکدیگر قرار نگیرد.

سطح زیرین کار کاملا مسطح و بدون برجستگی باشد

نیازی به استفاده از چسب یا ملات برای چسباندن لمینت وجود ندارد و می توان روی سنگفرش اتاق بدون این که به آن آسیبی برسد لمینت را نصب کرد

کفپوش PVC (لمینت ونیل ، لمینت پی وی سی)

پی وی سی (پلی وینیل کلراید) ماده ای پلیمری است که در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارد. از نوع سخت آن برای ساخت پنجره های پی وی سی و از نوع نرم تر آن که حالت لاستیکی دارد برای ساخت کفپوش پی وی سی استفاده می شود. این نوع کفپوش از نظر قمیت ارزان تر از انواع دیگر کفپوش می باشد.

کفپوش pvc قابل شستشو می باشد ولی آتش زا هستند و دوام مناسبی ندارند و پس از مدتی حالت اولیه خود را از دست می دهند.

نکاتی برای خرید پارکت و لمینت

در هنگام خرید کفپوش ها علاوه بر طرح و زیبایی محصول و هماهنگی آن با سایر اقلام دکوراتیو منزل از نظر رنگ ، شکل و جنس آن، باید موارد دیگری را مدنظر قرار داد. علاوه بر کیفیت محصول به اجرا و خدمات پس از فروش هر برند توجه کنید. بازدید از پروژه های اجرا شده، شوروم (Show Room) و گالری تصاویر یکی از راه های اطمینان حاصل کردن از کیفیت محصول و اجرای آن می باشد.

لیست تولید کنندگان پارکت و لمینت آیا کفپوش ها، در برابر ضربه و رطوبت مقاومت دارند؟ تعمیر و نگهداری پارکت

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×