menu

ثبت آگهی رایگان

خلف وعده در پرداخت وام 50 میلیونی بافت فرسوده

خلف-وعده-در-پرداخت-وام-50-میلیونی-بافت-فرسوده

با وجود این که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی وعده داده بودند، پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده از هفته دولت در شهریورماه آغاز می شود، اما عدم پای بندی به این تعهد، این برنامه را مسکوت گذاشت.

به گزارش پیام ساختمان، برنامه ملی بازآفرینی شهری در حالی در 19 بهمن ماه سال 96 با دستور رئیس جمهوری آغاز شد که اجرای این برنامه، اتخاذ رویکردی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در جهت پاسخگویی به چالش های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید بود به گونه ای که ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری، به یک پیشرفت و بهبود پایدار کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی منجر شود.

در بند الف ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه تصریح شده است که وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها مکلفند نسبت به احیا، بهسازی، نوسازی، مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه 270 محله از بافت های ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونت گاه های غیررسمی اقدام کنند.

عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خرداد ماه امسال نیز به اعتبار این حمایت ها از انجام طرح نوسازی در 310 محله شهری کشور تا پایان امسال خبر داده و اعلام کرده بود که تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده با سود 9 درصد از شهریورماه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال نوسازی 250 محله آغاز شده که تعداد آنها تا پایان سال به 310 محله افزایش می یابد، افزود: طبق قانون دولت و شهرداری ها باید نوسازی 270 محله کشور در دستور کار قرار گیرد.

بافت های فرسوده مورد هدف شرکت بازآفرینی شهری پنج گونه بافت تاریخی، سکونتگاه های غیر رسمی، بافت های فرسوده، بافت هایی با پیشینه روستایی و نقاط ناهمگون شهری را در بر می گیرد.

عشایری گفت: در این راستا برنامه اقدام مشترک با نقش آفرینی دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی تدوین شده که از طریق تسهیل گران و توسعه گران برنامه بازآفرینی شهری محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکرد برنامه بازآفرینی شهری نسبت به گذشته از پروژه محوری به محله محوری تغییر یافته است، اظهارداشت: اجرای این طرح در مرحله دوم قرار دارد و برای اتمام تمامی مراحل آن به 12 سال زمان نیاز است.

خبرها حاکی از این است که ضرب الاجل ریاست جمهوری به دستگاه های دولتی در واگذاری اراضی برای برنامه بازآفرینی شهری تا پایان شهریور نیز به اعتبار آغاز پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی انجام شده است، اما ظاهرا این خلف وعده بازسازی بافت های فرسوده را با تاخیر همراه کند.

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری 23 مرداد ماه امسال از آغاز پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده با سود 9 درصد از شهریورماه امسال خبر داده و گفته بود که از شهریور ماه امسال پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده با سود 9 درصد آغاز می شود و قرار است این تسهیلات از محل 2500 میلیارد تومان نقدینگی دولت به اجرای طرح بازآفرینی شهری و 2500 میلیارد تومان نیز آورده، بانک ها اجرا شود، تا با استفاده از این 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات 50 میلیون تومانی به هر پلاک ثبتی پرداخت شود.

به نظر می رسد، سازمان برنامه و بودجه باید هرچه سریع تر مبلغ تخصیص یافته از سوی دولت را در اختیار اجرای طرح بازآفرینی شهری قرار دهد تا این طرح که طرحی اشتغال زا نیز خواهد بود، هر چه سریعتر آغاز شود.

تا پیش از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر تسریع در اجرای طرح بازآفرینی شهری، در 3 سال گذشته از ابتدای 93 تا انتهای 96 تنها 37 هزار نفر از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استفاده کرده اند، اما ظرف 5 ماه ابتدایی سال 97 بیش از 25 هزار نفر پروانه ساختمانی مبنی بر آغاز پروژه نوسازی بافت های فرسوده را دریافت کرده اند که نشان دهنده اعتماد مردم به قول رئیس جمهور است، بنابراین اگر وعده سازمان برنامه و بودجه ،بانک مرکزی و دولت محقق نشود، این بی اعتمادی و تاخیر موجبات مشکلات عدیده ای خواهد شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×