menu

ثبت آگهی رایگان

کاشی و سرامیک ، مصالح زینت بخش هر خانه

کاشی-و-سرامیک-مصالح-زینت-بخش-هر-خانه

کاشی ها به عنوان پوشش نهایی دیوار در داخل و خارج ساختمان بکار می رود. در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها، نمای ساختمان ها و غیره کاربرد دارد.
در ساخت وسازهای امروزی، کاشی و سرامیک یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. با توجه به فراگیری استفاده از کاشی در واحدهای مسکونی، تجاری و حتی صنعتی، این شماره به بررسی ویژگی های کاشی و سرامیک پرداختیم.
به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، کاشی و سرامیک از ترکیبات خاک رس، کائولینیت، مونت موریلونیت و ... تشکیل شده است. ازآنجایی که استفاده از کاشی و سرامیک در ساختمان ها هم به تمیزی و بهداشت و هم زیبایی کمک می کند، در سال های اخیر، استفاده از آن علاوه بر سرویس بهداشتی و آشپزخانه به عنوان کف پوش سالن پذیرایی و سایر اتاق ها هم رایج شده است.
با توجه به اهمیت زیبایی و دوام سرامیک، سطح خارجی سرامیک را با لعاب می پوشانند.
لعاب ها مواد معدنی و سیلیسی هستند که به صورت یک لایه شیشه ای مانند در سطح خارجی سرامیک قرار می گیرند و البته یکی از دلایل لیز خوردن انسان و اشیا روی سرامیک همین لعاب است.
لعاب ها به دو نوع مات یا براق تولید می شوند، که هنگام خرید سرامیک برای کف باید دقت داشت که لعاب برق شیشه ای نداشته باشد چراکه سطح سرامیک را به شدت لیز می کند و احتمال سرخوردن در این شرایط زیاد می شود. از این رو سرامیک های مات می توانند انتخاب بهتری برای افرادی باشند که نگران سرخوردن روی سرامیک هستند.

ابعاد سرامیک برای کف پوش

باید هنگام انتخاب سرامیک اندازه آن را با مکان موردنظر تطبیق داد. مثلاً کف سرویس های بهداشتی باید اندازه کاشی را طوری انتخاب کرد تا بتوان شیبی مناسب برای تخلیه آب به درون کف شور به دست آورد. اگر اندازه سرویس دستشویی یا حمام حداکثر 5 مترمربع باشد بزرگ ترین اندازه ای که برای خرید سرامیک پیش بینی می شود 25 در 25 سانتی متر است.
در اتاق نشیمن، پذیرایی و سالن ها هم بهتر است اندازه سرامیک تا جایی که امکان دارد بزرگ گرفته شود. برای چنین فضاهایی معمولاً از اندازه های 40 در 40 سانتی متر تا حداکثر 80 در 80 سانتی متر و حتی بزرگ ترمی توان استفاده کرد.

سرامیک مقاوم در برابر لک و اسید

در سال های گذشته سرامیکی به نام پرسلان وارد بازار شده که جایگزین مناسبی برای سایر سرامیک های موجود در بازار به شمار می آید. پرسلان محصولی یکنواخت است و بعد از پخت، رنگی سفید و متراکم دارد.
این کف پوش جدید از مواد موجود در طبیعت و در شرایط خاص تحت فشار بالا و در درجه حرارت بالا تولید می شود.
پرسلان ها از سرامیک های معمولی ضخامت بیشتری دارند و ازآنجاکه در ساختشان از آکریلیک استفاده می شود، جذب آب پایین تا کمتر از 1/0 درصد دارند. این مقدار نفوذ آب باعث شده تا این محصول یکی از بهترین گزینه ها برای کف پوش ساختمان باشد.
مقاومت در برابر یخبندان، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر لک پذیری، مقاومت در برابر مواد شوینده و پاک کننده، اسیدها و بازها حتی در زمان های طولانی و مقاومت بالا در برابر سایش باعث عمر طولانی و درخشش زیاد از ویژگی های این نوع سرامیک های به شمارمی آید.
در حال حاضر قیمت هرمتر مربع کاشی یا سرامیک معمولی ایرانی بین 8 تا 30 هزار تومان متغیر است. کاشی و سرامیک های چینی را می توانید بین 15 تا 50 هزار تومان برحسب اندازه و جنس و کیفیت خریداری کنید؛ اما انواع اروپایی این نوع محصولات معمولاً از سی وچند هزار تومان شروع می شود.
قیمت پرسلان هم نسبت به سرامیک های معمولی کمی بالاتر است. انواع چینی اش از حدود متری 40 هزار تومان شروع می شود و پرسلان های اروپایی متری 70 هزار تومان به بالا قیمت دارند.
کاشی و سرامیک به دلیل عامه پسند بودنش و همچنین به خاطر کیفیت بسیار بالایی که دارند تقریباً مناسب تمامی محیط های داخلی هستند. برای انتخاب و استفاده از مدل کاشی و سرامیک ها باید به چند عامل توجه شود. این عوامل عبارت اند از ماندگاری، میزان لغزندگی، لکه پذیری و میزان جذب کنندگی آب.
مقاومت سطحی انواع مدل کاشی و سرامیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید به آن توجه ویژه شود. زمانی که کاشی سرامیک لعاب کاری شده را در محیط های پر رفت وآمد مانند کف آشپزخانه یا ورودی خانه استفاده می کنید به دلیل ترافیک و رفت وآمد زیاد حتماً باید از مقاوم ترین مدل ها انتخاب شود.
انتخاب مدل های کاشی سرامیک برای تمامی محیط ها مناسب است. برای مثال در محیط های مرطوب مانند حمام، استخر و حتی محیط خارج خانه کاشی و سرامیک ها یکی از بهترین انتخاب ها هستند؛ اما برای این مکان ها باید به میزان جذب کنندگی آب در سرامیک ها توجه شود. هر سرامیک لعاب کاری شده یا نشده ایی که بیشتر از 3 درصد آب را به خود جذب کند به دلیل یخ زدگی و سُر کردن مسیر در هوای سرد برای محیط های خارج خانه مناسب نیستند.

به طورکلی مزایای و معایب کاشی و سرامیک به این شرح است:

- به دلیل قابلیت شستشو ازنظر بهداشتی بسیار مناسب می باشند.
- جذب آب پایین داشته و برای مکان هایی که با آب و رطوبت در تماس هستند، مناسب اند.
- دوام و عمر طولانی دارند.
- ضد حریق بودن
- عدم تغییر رنگ و مقاومت در برابر اشعه خورشید.
- مقاومت در برابر مواد شیمیایی

معایب

- شکننده بوده و درنتیجه در صورت عدم دقت در هنگام نصب، پرت زیادی خواهد داشت.
- دارای درجه بندی یک و دو و سه هستند که برای همه قابل تشخیص نیست.
- درزهای سرامیک بعد از مدتی قابل تمیز کردن نیست و آب از این درزها به پایین نفوذ می کند که به همین خاطر باید زیر سطح سرامیک شده را عایق کرد.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×