menu

ثبت آگهی رایگان

هود آشپزخانه

هود-آشپزخانه

گروه تأسیسات: هنگامی که سخن از هود می شود، ذهن اغلب ما به هود آشپزخانه معطوف می شود که پرکاربردترین نوع این وسیله است. کالایی اغلب پرسروصدا که نیمی از لذت غذا یعنی بوی آن را با خود می برد، کالایی که به جزئی از آشپزخانه خانواده های ایرانی تبدیل شده است!

در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر"، مشخصات انواع هودهای آشپزخانه را بررسی می کنیم. ضمن استقبال از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان، لازم به ذکر است اطلاعات و اظهارات آمده در این گزارش لزوماً نظر نشریه پیام ساختمان نیست.

کاربرد هود آشپزخانه

هود با مکش بو، دود و بخار ناشی از آشپزی گاز، رطوبت و چربی معلق در منزل را به بیرون از آن منتقل می کند و شرایط محیطی خانه را ازنظر بهداشتی در حد مناسبی نگاه می دارد. در این پروسه چربی و رطوبت، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا روی سقف و دیوارها بنشیند و این کار کمک زیادی به تمیز ماندن آشپزخانه می کند. درصورتی که این کالا در آشپزخانه نصب نشده باشد، شرایط را برای رشد میکروب ها، قارچ ها و کپک ها فراهم کرده و سلامت اعضای خانواده را به خطر می اندازد. با این توصیف کارکرد نامناسب هود تأثیر سوء بر کیفیت هوای داخل خانه می گذارد و حتی کارکرد دیگر دستگاه های تهویه منزل را مختل می کند.

انواع هود آشپزخانه

در یک دسته بندی کلی، هودهای آشپزخانه را به دو نوع می توان تقسیم کرد: نخست هودهای تصفیه کننده هوا و دیگری هودهای دارای خروجی هوا که نوع معمول تر هودهای آشپزخانه هستند. هودهای تصفیه کننده، گردوغبار و بو را به داخل می کشند و ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا می زدایند و دوباره هوای تصفیه شده را به داخل آشپزخانه پس می دهند. هودهایی که خروجی هوادارند، به یک کانال متصل شده اند که گردوغبار، چربی و بوهای نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده می شود. نوع اخیر در انواع معمولی، شومینه ای و جزیره ای در بازار موجود هستند. هودهای معمولی که نسل قدیمی هودها به حساب می آیند، بالای اجاق گاز به دیوار وصل می شوند، اغلب زیر یک کابینت دیواری قرار دارند و به وسیله یک دریچه و کانال که در داخل دیوار تعبیه شده است هوا را به داخل دریچه و ازآنجا به پشت بام و خارج راهنمایی می کنند. عیب این نوع هودها این است که به مرورزمان روی عایق بندی و رنگ سقف تأثیر می گذارند. هودهای شومینه ای بلندتر، بزرگ تر و به شکل قیف برعکس هستند. جنس آنها از مس، فلزهای اکسید نشدنی یا دیگر فلزاتی هستند که در مقابل گرما بادوام هستند و به راحتی تمیز می شوند. هواکش این هودها گاهی به دیوار و گاهی به سقف وصل می شود که نوع سقفی آن به هودهای جزیره ای معروف است و اطراف آن شیشه ای است. تمیز نگه داشتن آشپزخانه و وسایل آن به دلایل بهداشتی، اهمیت زیادی دارد زیرا بیماری های زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود.

معیارهای خرید هود

مهم ترین معیار در انتخاب هود، مکش آن است. نصب درست هود بر میزان مکش آن تأثیرگذار است. برای این کار باید نوع خروجی هود منزل مشخص شود؛ یعنی قطر دریچه، قطر لوله به کاررفته در دیوار و کلاهک به کاررفته در آن باید تعیین شده باشد. اگر خروجی، مطابق با ظرفیت هود خریداری شده نباشد، نمی تواند نتیجه مطلوب را ایجاد کند و علاوه برمکش کمتر صدای بیشتری نیز ایجاد می شود. داشتن فیلترهای قابل تعویض معیار دیگری است که مخصوصاً برای آشپزخانه های چرب ایرانی باید موردتوجه قرارداد. داشتن فیلترهای قابل شست وشوی، و در هودهای جدید، داشتن مخزن روغن و گردوغبار باید در انتخاب مَدنظر قرارگیرد. معیار دیگر صدای هود است که این عامل در هودهای دارای موتور فلزی بیشتر است. میزان مصرف برق و میزان روشنایی که با نصب لامپ های LED در آن حاصل شده، راحتی در شستشو و تمیز کردن هود، معیارهای مهم دیگری است که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. آخرین معیار - و برای برخی مهم ترین معیار- زیبایی در طراحی آن است که باید متناسب با شرایط آشپزخانه و دکوراسیون خانه موردتوجه قرار گیرد.

تمیز کردن هود آشپزخانه

در تمیز کردن هود باید توجه داشت که هود مانند هر وسیله برقی دیگر دارای اجزایی است که نباید به آنها آسیبی وارد شود؛ به همین خاطر بهتر است ابتدا آن را خاموش کنید. ضمن اینکه مراقب هستید به لامپ و پریز آسیبی وارد نشود، هود را با آب ولرم و صابون بشویید. فیلترهای زغالی قابل شستشو نیست و باید عوض شود بنابراین بهتر است برحسب میزان پخت وپز، نسبت به تعویض آن اقدام کنید! اما فیلترهای متالیک را می توان به سادگی در ماشین ظرف شویی شست. برای تمیز کردن هودهایی از جنس فلزهای اکسید نشدنی هم می توانید از موم عسل استفاده کنید. کثیفی جمع شده روی پره های فن را نیز به سادگی می توان با مواد شوینده تمیز کرد.

مکانیزم هود آشپزخانه

به طورکلی هود از سه بخش اصلی تشکیل شده است: قاب گیرنده که بو و گازهای پخش شده را جمع آوری می کند و در هودهای دارای خروجی هوا به محیط بیرون منزل هدایت می کند؛ فیلترها و فن یا دمنده ای برای انجام عمل تهویه. همچنان که گفته شد هودهای تصفیه کننده نیازی به مجرای خروجی ندارند؛ در این هودها سیستم و کیفیت فیلتر از اهمیت بیشتری برخوردار است. در هودهای دارای مجرای خروجی فیلتر، چربی و گردوغباری که گاهی وارد کانال هواکش می شود را جذب می کند. فیلترهای زغالی در این دستگاه ها توان جذب بالایی برای گردوغبار و چربی رادارند و در کنار فیلترهای متالیک که عمر زیادی دارند، می توانند بسیار کارآمد باشند. نوع دیگری از فیلترهای چربی وجود دارد که تنها چربی را جذب می کند. فیلتر زغالی به تنهایی کارآمدی زیادی ندارد و تنها بوی نامطبوع را جذب می کند. پس ازاینکه ذرات گردوغبار، بو، حرارت و ذرات چربی توسط فن یا سیستم مکنده به هود وارد شد از فیلترها عبور می کند و یا توسط کانال ها، راهی بیرون از منزل می شود و یا تصفیه شده و به محیط بازمی گردد.

برخی از هودها به حسگرهایی مجهز هستند که اجازه می دهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگی موجود در هوا هماهنگ شود. طبیعی است که در اینجا کنترل هود بر عهده واکنش های الکتروشیمیایی است و از دست مصرف کننده خارج است. در برخی دیگر برعکس کنترل هود کاملاً به شیوه الکترونیکی است و به توسط شخص استفاده کننده است که تا چه درجه هود را زیاد و یا کم کند.

در آشپزخانه هایی که پخت وپز در آن زیاد صورت می گیرد و در آشپزخانه های تجاری که هود به صورت دائم باید روشن باشد، سیستم روشنایی هود از اهمیت برخوردار است. پیش تر از لامپ های هالوژنی در هود استفاده می شد که نور مناسبی نیز داشت. با آمدن لامپ های LED این لامپ ها نیز که مصرف کمتری دارند در هودها مورداستفاده قرار می گیرند. این لامپ ها نه تنها ازنظر اقتصادی به صرفه هستند و مصرف پایینی دارند،بلکه برای مصرف کننده نور مناسبی نیز فراهم می کنند.

با توسعه و پیچیده شدن این دستگاه، ابزار و تجهیزات دیگری نیز به هودهای آشپزخانه افزوده شده است. بعضی نمونه های پیچیده تر هود از امکاناتی مانند کنترل از راه دور، تنظیم ارتفاع، حسگر حرارتی، محافظ حرارتی، سیستم تأخیری خاموش شدن، یادآور تعویض فیلتر، حذف کننده صداهای اضافی، و نشانگر دما، برخوردار است.

در ساخت هود مواد و ترکیبات زیادی مورداستفاده قرار می گیرند. موادی همانند ورقه فولاد ضدزنگ، مس، برنز، نیکل، روی، شیشه نشکن، آلومینیوم، چوب، برنج و پلاستیک مقاوم در برابر حرارت و حتی بیشتر از این، در ساخت هود به کار می رود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×