menu

ثبت آگهی رایگان

کاشی یا بلوک شیشه ای؟

کاشی-یا-بلوک-شیشه-ای

گروه معماری و دکوراسیون: کاربرد شیشه در معماری سابقه ای کهن دارد. بشر از 4 هزار سال پیش از شیشه به عنوان ظرف استفاده میکرد و پس از آن به تولید شیشه های ساختمانی پرداخت. بلوک یا آجرهای شیشه ای دوجداره، شیشه قالبی وکیوم شده با ضخامت 8 سانتیمتر است که فضای داخلی آن خلاء است. این بلوکها در برابر سرما و گرما عایق هستند و نور را از خود عبور میدهند و میتوانند در دکوراسیون داخلی خانه و پارتیشن بندی به کار روند. آجرهای شیشه ای ابعاد و رنگها و طرحهای مختلفی دارد که کاربرد بسیار متنوعی در معماری نوین پیدا کرده است.کاشیهای شیشه ای نیز یکی دیگر از محصولات دکوراتیو است که زیبایی و درخشندگی آن باعث شده، سازندگان زیادی به این کالای زیبا روی بیاورند.
در این شماره از نشریه بلوکهای شیشه ای، کاشیهای شیشه ای و در ساختمان را مورد بررسی قرار داده ایم. لازم به ذکر است مطالب عنوان شده در این گزارش صرفا نظرات مصاحبه شوندگان بوده و الزاما نظرپیام ساختمان نمی باشد.

کاشی های خاص

حمید رضا کاظمی مدیرعامل شرکت نقش مینا درباره استفاده از کاشی شیشه ای، یونیک و خاص میگوید: استفاده از این محصول برای معماران مزیت مهمی دارد و آن این است که معمار و طراح میتواند ایده و کانسپت خودش را در تمام اجزای ساختمان از جمله درب، پنجره ها، نمای داخلی و خارجی گسترش بدهد.در این زمینه شرکت ما با تولید کاشیهای خاص و منحصر به فرد شیشه ای به معمار کمک میکند که فضای بین کابینتها در آشپزخانه ،داخل دربها و پنجرهها ، فضاهای جداساز ساختمانها و لابی ها و میزها و پذیرایی و سرویسهای بهداشتی را به طور خصوصی طراحی کند.
کاظمی ادامه میدهد: یکی دیگر از مزایای استفاده از کاشی های شیشه ای این است که چون از جنس شیشه است، کاملا قابل شستشو می باشد و به دلیل اینکه با رنگهای کوره ای پخته میشود، هیچ تغییر رنگی نخواهد داشت. مزیت دیگر این کاشی نسبت به کاشیهای موجود در بازار این است که برجسته است و قابلیتهای برجسته سازی در ضخامتهای مختلف را میتواند داشته باشد. به عنوان مثال اگر طرح آکواریومی داشته باشیم، ماهی های آن برجسته میشود و رنگ آمیزی و طراحی هیچ محدودیتی ندارد.
وی اضافه میکند: ما برای طراحی کاشیها از کارشناسان نقاشی و صنایع دستی استفاده میکنیم. کاظمی درباره تفاوت این کاشیها با بلوکهای شیشه ای میگوید: کاشیهای شیشه ای کاربرد کاشی و سرامیک و بلوک شیشه ای کاربرد آجر دارد و در ساخت دیوارها بیشتر استفاده می شود.کاشی شیشه ای قابلیت نورپردازی از پشت و رو را دارد یعنی اگر قرار باشد به عنوان فضای بین کاشی در آشپزخانه کار شود می توان از پشت آن نورپردازی کرد.
وی درباره قیمت این کالا میگوید:قیمت کاشیهای شیشه ای به طرح و رنگی که در آن به کار میرود و به توافق بین کارفرما و تولیدکننده بستگی دارد زیرا یک نوع کار دست و هنری است و بنا به زمان کار و تعداد مورد مصرف آن قیمت گذاری می شود و قیمت آن از متری 120 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است.
وی در باره تولید کاشی شیشه ای در ایران می گوید؛ تولید این محصول روزانه 10 مترمربع است و به روش فیوز گلاس و اسلمپ در کوره های شیشه ای تولید میشود.
کاظمی ادامه میدهد: مرکز تولید کاشی شیشه ای در دنیا، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و چین است که ایران هم 10سالی است به تولید این محصول میپردازد. وی برندهای مطرح تولیدکننده کاشی شیشه ای را 4 کارخانه عنوان کرد و میگوید: شرکت نقشینه ترنج هم یکی از برندهای معتبر کاشی شیشه ای است. لازم به توضیح است ؛با توجه به اینکه قیمت این محصول بالاست بیشتر در پروژه های لوکس از آن استفاده میشود.

کاشی شیشه ای زیبا و نورگیر است

ایمان رهبر، مدیرعامل شرکت صنایع کاشی شیشه ای هلن میگوید: شرکت ما 8 سال پیش تاسیس شد و چند شعبه داشتیم و به کار تولید میپرداختیم . در حال حاضر 3 شعبه بیشتر نداریم اما 70 نمایندگی در شهرستان های کشور داریم. وی درباره دلیل عدم استقبال عمومی از این محصول میگوید: چون قیمت این محصول بالاست ، بیشتر در پروژه های لوکس کاربرد دارد. کاشی های شیشه ای عایق سرما و گرما و صدا نیست اما کار زیبایی است و نورگیری خوبی دارد.
رهبر درباره بازار این محصول میگوید: با توجه به هزینه هایی که میشود، تولید این محصول بازده اقتصادی ندارد و با توجه به هزینه مواد اولیه ای که برای این کار صرف میشود، سال دیگر هر مترمربع این محصول یک میلیون تومان خواهد شد و کسی قدرت خرید آن را نخواهد داشت. وی درباره قیمت این محصول میگوید: در اصل این محصول به صورت دانه ای فروخته میشود که قیمت آن از 500 تومان تا 8 هزار تومان متغیر است ولی هرمترمربع آن – شفاف یا مات - 200 تا 400 هزار تومان قیمت دارد.
مدیرعامل شرکت صنایع کاشی شیشه ای هلن درباره واردات مواد اولیه این محصول سیلینیوم) میگوید: واردات مواد اولیه این محصول در حال حاضر در انحصار یک نفر است و با هر قیمتی که بخواهد آن را عرضه میکند. قیمت هر کیلو سیلینیوم در گذشته 300 هزار تومان بود ولی در حال حاضر 800 هزار تومان است. وی افزود: تا دو سال پیش بازار خوب بود و ما سفارشات خوبی داشتیم ولی در حال حاضر چون کالای ضروری برای ساختمان نیست، آنچنان استفاده ای نمیشود.
رهبر درباره برندهای مطرح تولید کننده این محصول گفت: کاوه یکی از برندهای مطرح در این زمینه است. بلوک شیشه ای، توجیه اقتصادی دارد
فریبرز خدادایان، مدیرعامل شرکت بلوک شیشه ای لارا که نمایندگی انحصاری شرکت vetroarredo ایتالیا را برعهده دارد درباره کاربرد بلوک شیشه ای میگوید: هرجا بخواهید جدا کنندهای بکشید و از قابلیت انتقال نور هم استفاده کنید میتوانید از بلوک شیشه ای استفاده کنید. البته تصویر هم میتواند از پشت این شیشه ها قابل رویت باشد که بستگی به رنگ بلوک شیشه ای دارد.
وی درباره مصرف این کالا در ایران میگوید: قبل از انقلاب بلوک های شیشه ای کاربرد خوبی داشته و در نورگیرها و راه پله ها استفاده شده است و نمونه های زیادی هم وجود دارد اما بعد از انقلاب چون محصولات تجملاتی شناخته شد، واردات آن کم شد. از 15 سال پیش بلوکهای رنگی شیشه ای هم در دنیا تولید و کاربرد آن بیشتر شد. وی درباره تولید بلوک شیشه ای در دنیا میگوید:تعداد محدودی کارخانه در دنیا بلوک شیشه ای تولید میکنند که 3 کارخانه در کشور چین، یک کارخانه در فرانسه و یک کارخانه در آمریکا و یک کارخانه درتایوان و یک کارخانه در ایتالیا وجود دارند که به تولید این محصول میپردازند . همچنین جمهوری چک و آلمان نیز این محصولات را تولید می کنند. بهترین کارخانه تولید بلوک شیشه ای در ایتالیا است. ایران هم به تازگی وارد تولید این محصول شده که هنوز از لحاظ فنی دارای مشکلاتی است و ابعاد آن استاندارد نیست.
خدادادیان درباره قیمت این محصول میگوید: با توجه به اینکه واردات این محصول ممنوع است، در حال حاضر قیمت مشخصی ندارند. قیمت بلوکهای شیشه ای رنگی و بی رنگ متفاوت است مثلا اگر قیمت بلوک شیشه ای بی رنگ چین یک دلار باشد، رنگی آن 70/ 1 دلار است که 70 درصد گرانتر ازبی رنگ است. قیمت بلوک شیشه ای ایتالیا نیز 5/2برابر بلوک شیشهای چین است. وی درباره مصرف این کالا میگوید: به عنوان مثال یک کارخانه شیر، سوله ای سه طبقه بود که میخواستند دور آن دیوار بکشند اما به مشکلاتی برخوردند. چون مواد لبنی در آن تولید میشد حتما باید بهداشتی ونمای آن مناسب بوده و نورگیر و پنجره نیز باید داشته باشد. آنها همه این موارد را حذف کردند و به جای آن از بلوک شیشه ای استفاده کرده اند و دیگر احتیاجی به استفاده از پنجره هم نشد و تمام کارکردهایی که میخواستند ، برآورده شد.
در حال حاضر دیگر در ساختمانهای اداری از پنجره بازشو استفاده نمیکنند ولی در داخل ساختمان سیستم تهویه هوا وجود دارد و از بلوکهای شیشه ای برای نورگیر استفاده میشود.
مدیرعامل شرکت بلوک شیشه ای لارا درباره مصرف آجرهای شیشه ای در کشورهای مختلف دنیا میگوید: رنزو پیانو معمار مطرح بین المللی در کار ساخت نمای داخلی و خارجی موزه "هرمس" توکیو از بلوک شیشه ای استفاده کرد.
وی درباره مصرف بلوکهای شیشه ای در ایران میگوید: در ساختمان وزارت دارایی و بانک ملی قدیم و اداره برق میدان شهدا از آجرهای شیشه ای استفاده شده است.
خدادایان ادامه داد: ما کاربرد این محصولات را در ایران گسترش دادیم و در حال حاضر مصرف آن بسیار بیشتر شده است. مثلا دیوار متروی میرداماد از بلوکهای شیشه ای ما استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از این بلوکها، توجیه اقتصادی دارد، درباره برندهای مطرح تولید کننده بلوک شیشه ای در دنیا میگوید: شرکت seves و vetroarredo ایتالیا وvitrablock چک و Solaris آلمان و vitrosilicon لهستان از برندهای معتبر تولیدکننده بلوکهای شیشه ای در جهان هستند که شرکت ما نماینده انحصاری این شرکت ها در ایران است.


انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×