menu

ثبت آگهی رایگان

وقتی برصنعت آسانسور، صنف موزاییک سازان نظارت می کند!

وقتی-برصنعت-آسانسور-صنف-موزاییک-سازان-نظارت-می-کند

آیا می دانید صنعت آسانسور در ایران هیچ اتحادیه، تشکل صنفی و متولی رسمی ندارد و بدتر از آن، در هر شهری، شرکت های مرتبط با آسانسور و پله برقی، زیر مجموعه یک اتحادیه صنفی غیر مرتبط هستند! آیا می دانید در شهر ساری فعالان صنعت آسانسور زیر مجموعه اتحادیه موزاییک سازان، در شهر اهواز زیر مجموعه اتحادیه تانکر سازان و در شهر تهران زیر مجموعه اتحادیه سیم پیچی موتور قرار دارند!

این حرفهای یک تولید کننده و وارد کننده قطعات آسانسور در کشور است، که از سال 1372 وارد این عرصه کاری شده است.

وی درگفتگو با خبرنگار پیام ساختمان به صنعت رو به رشد آسانسور و پله برقی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، استاندارد های تولید قطعات آسانسور در ایران منطبق با استانداردهای اروپاست و به همین دلیل آسانسورهای تولیدی منطبق با این استانداردها به لحاظ کیفیت از تولیدات ایتالیایی و اسپانیایی بالاتر و از نظر قیمت یک چهارم مشابه اروپایی است.

کپی از موتور آلمانی

به گفته فرید کوروس، در حالی که شرکت های معتبر داخلی در صنعت آسانسور، در حال برنامه ریزی برای صادرات محصولات خود به کشورهای آسیای میانه و اطراف هستند، ولی شاهدیم برخی شرکت های سودجو در سایه نبود نظارت، به شرکت های چینی سفارش کپی از موتورهای آلمانی با یک چهارم قیمت را می دهند تا بتوانند آسانسوری تولید کنند که از نظر ظاهر هم طراز مشابه اروپایی ولی از نظر کیفیت پایین تر از آسانسورهای درجه سه چینی ست.

وی ادامه داد: در این شرایط، شرکت های معتبر آسانسور که به دنبال تولید آسانسور با قطعات مرغوب و با کیفیت هستند آسیب می بینند. چرا که نمی توانند از نظر قیمت با این شرکت های سودجو رقابت کنند.از سوی دیگر تولید و عرضه چنین آسانسورهایی احتمال بروز حادثه و تلفات جانی در ساختمانها سراسر کشور را نیز افزایش می دهد.

3هزار شرکت بدون اتحادیه و تشکل صنفی

این فعال صنعتی، با بیان اینکه نبود متولی و تشکلی صنفی مستقل جهت نظارت برروند تولید و واردات قطعات آسانسور موجب شده تا به تدریج غیر استاندارد بودن آسانسور های نصب شده در ساختمانها به یک نگرانی عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: از چند سال پیش به دنبال اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تاسیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی هستیم تا بتوانیم بر عملکرد 3 هزار شرکت تولیدی و وارداتی آسانسور در کشور نظارت دقیق و علمی داشته باشیم.

نصب سالانه 50 هزار دستگاه آسانسور در کشور

به گفته کوروس در حالی که سالانه به طور میانگین 50 هزار دستگاه آسانسور در کشور نصب و راه اندازی می شود ولی، هیچ نهادی بر فرایند تولید و یا واردات آن دسته از قطعاتی که تولید داخلی ندارند و الزاما باید وارد شوند، نظارت و کنترلی ندارد.

این فعال صنعتی با اشاره به حوادثی که در چند سال اخیر به دلیل نصب آسانسورهای غیر استادارد در ساختمان های کشور به وقوع پیوسته، تاکید کرد : تا زمانی که صنف تولید کنندگان و وارد کنندگان آسانسور در کشور سامان دهی نشوند، وقوع این حوادث در کشور بعید نخواهد بود.

وی که فارغ التحصیل رشته برق الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت است، با اشاره به فعالیت بیست و چند ساله خود در صنعت آسانسور کشور گفت: با وجودی که تولیدات آسانسور در ایران از نظر کیفیت و قیمت کاملا قابل رقابت با مشابه های ایتالیایی و اسپانیایی است ولی در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان وطنی به دلیل اینکه از یک استراتژی بلند مدت برای تولید و صادرات بی بهره بودند نمی دانند چطور باید بازارها را از آن خود کنند.

مدیر عامل شرکت سیگما آسانسوربا اشاره به صادرات آسانسور این شرکت به کشورهای عراق، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، افغانستان، و ارمنستان گفت: اگر دولت با ارائه تسهیلات ارزان قیمت از فعالان صنعت آسانسور حمایت کند، قطعا شرکت های ایرانی می توانند با تولید آسانسور و قطعات آن به کشورهای مختلف، درآمد زایی و اشتغالزایی قابل توجهی را پدید آورند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×