menu

ثبت آگهی رایگان

نکات خرید آسانسور ایمن

کاربرد آسانسور در خانه و ساختمان های تجاری از پرکاربردترین نیازهای رفاهی محسوب می شود. اگرچه در قدیم در ساختمان های 4 طبقه خبری از آسانسور نبود اما امروزه برای خانه های 3 طبقه از آسانسور استفاده می شود. حتی ساختمان های قدیمی 4 طبقه ای که آسانسور در آن ها دیده نشده است امروزه شاهد هستیم ساکنان آن درصدد تهیه و نصب آسانسور هستند. خبرنگار پیام ساختمان در این گزارش سعی دارد با نگارش این مطلب به خوانندگان برای انتخاب آسانسور استاندارد درعین حال بهینه ازنظر قیمت و مصرف به نکاتی مفید اشاره کند.

از آنجائی که بیشترین حوادث در آپارتمان های مسکونی مربوط به خرابی ها و گرفتار شدن اشخاص در آسانسور هست بد نیست قبل از پرداختن به این نکات بیشترین سؤالات و ابهامات موجود در ذهن خریداران و مصرف کنندگان آسانسور را بررسی کنیم؛

آسانسور استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد ؟

اولین گام برای خرید یک آسانسور استاندارد و ایمن مشاوره و مراجعه به سازندگان معتبر است . آگاه باشید در ساخت آسانسور مهم ترین قطعات موتور، ریل،تابلو فرمان و کابین است. بنابراین توصیه می شود از اجناس متفرقه بی کیفیت بدون تضمین استفاده نشود. البته توجه داشته باشد در نصب یا همان ساخت آسانسور علاوه بر کیفیت قطعات ، تخصص لازم و دقت مجری نصب و رعایت استانداردهای لازم هست.

امکان نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چگونه است؟

در ابتدا اولین گام بررسی کنید در ساختمان قدیمی فضایی بین راه پله های ساختمان در نظر گرفته شده است یا اینکه نیاز به طراحی از فضای مشاعان و تخریب دارد. سپس بعد از مشاوره با طراح می توانید موقعیت نصب آسانسور را مشخص نمایید.

برای نصب و ساخت آسانسور کجا مراجعه کنیم؟

یکی از مهم ترین تصمیمات در ساخت آسانسور در گام اول بعد از مشاوره انتخاب شرکت مجری سازنده آسانسور است. دقت کنید این شرکت طراح و مجری نصب آسانسور پروانه فعالیت معتبر و دارای اعتبار صنعت ،معدن و تجارت داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود برای دریافت این لیست به اتحادیه صنفی و انجمن آسانسور مراجعه نمایید.چراکه در حدود 80 شرکت زیرمجموعه اتحادیه آسانسور با نظارت مستقیم خود اتحادیه استاندارهای لازم از وزارت ،صنعت ،معدن و تجارت را دارا هستند.

سقوط در آسانسور چه موقع اتفاق می افتد و راه های جلوگیری از این اتفاق چیست؟

درباره سقوط در آسانسورها باید گفت که دلایل مکانیکی زیادی می تواند داشته باشد. اما در شرایط کنونی با توجه به پیشرفت علم و دانش فنّاوری در تولید آسانسور با تابلو فرمان میکروپروسسوری این احتمال سقوط نسبت به تابلو فرمان رله ای بسیار درصد پایین دارد. در آسانسورهای جدید حس گرها در صورت بروز حادثه به صورت خودکار قفل و خاموش می شوند و ضمن قفل کردن و نگه داشتن آسانسور برق اصلی را هم به صورت مکانیزه قطع می کنند

درواقع باید توجه داشت که منظور از سقوط آسانسور ، سقوط افراد در هنگامی است که قفل درب آسانسور درست عمل نمی کند و افراد دقت لازم در هنگام ورود به آسانسور را نمی کنند که متأسفانه سبب سقوط افراد به داخل چاه آسانسور می شوند.که البته اینجاست که ضرورت نصب یک آیینه در اتاقک مقابل درب ورودی و یک لامپ همیشه روشن در کابین از استاندارهای جباری ساخت و نصب در آسانسور است چراکه وجود نور و مشاهده تصویر خودتان در زمان ورد به آسانسور این اطمینان را به شما می دهد که زمان ورود کابین آسانسور مقابل شماست و می توانید با آرامش خاطر وارد شوید.

پس از نصب و راه اندازی آسانسور چه نکاتی توصیه می شود؟

با توجه با استفاده مکرر از آسانسور توجه می شوند هرماه برای بازدید و سرویس آسانسور ،با سرویس کار مجرب دارای صلاحیت لازم قرارداد جهت بازدید ماهیانه منعقد شود. تا با خیال راحت و آسوده از آسانسور استفاده نمایید. از سویی اولین گام بعد از نصب و راه اندازی آسانسور می بایست آسانسور را تحت پوشش بیمه درآورید.

مهندس قربانی ،مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت آریان آسانسور درباره نکات ایمنی در آسانسور می گوید امروزه تابلو فرمان های میکروپروسسوری آسانسور قبل از حرکت آسانسور باز و بسته بودن درب آسانسور را چک می کند و ایمنی های لازم را چک می کنند.

وی می گوید یکی از موضوعاتی که دغدغه مردم در استفاده از آسانسور دارند،زمان قعطی برق به هر دلیل است . مردم نگران این هستند که در زمان برق رفتن چه اتفاقی می افتد. اما خوشبختانه امروزه در صنعت آسانسور سیستم خروج اضطراری در تابلو فرمان ها با توجه به وضعیت کابین آسانسور به صورت هوشمند دریکی از طبقات متوقف می شود و مسافران می توانند از آن خارج شوند.

مهندس قربانی تأکید می کند تابلو فرمان ها در آسانسور اعلام خرابی را امروزه اعلام می کند.که سبب می شود شرکت های پشتیبانی به راحتی ایرادات آسانسور رو برطرف کنند. مهندس قربانی به سازندگان و خریداران آسانسور توصیه می کند کیفیت مناسب در قطعات آسانسور را در نظر بگیرند و از شرکت هایی خریداری کنند که علاوه بر استاندارد داشتن محصولات توانایی خدمات پشتیبانی به صورت 24 ساعته را داشته باشند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 337

فهرست مطالب شماره 337

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×